شیوع برق‌آسای امیکرون در ایران/به مرز یک میلیون بستری خواهیم رسید

سرعت درگیری افراد با سویه امیکرون، در روزهای اخیر شتاب گرفته و باعث شده به همین میزان، موارد بستری و فوتی نیز در آمارهای روزانه وزارت بهداشت، سیر صعودی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، از اواخر آذر ماه بود که متخصصان علم پزشکی به ویژه اپیدمیولوژیست ها، در مورد غالب شدن سویه امیکرون در کشور هشدار دادند و امروز بعد از گذشت دو ماه از همان روزها، شاهد سیر صعودی آمار کرونا در کشور هستیم، این در حالی است که مدتی بود که از بحران پیک پنجم دور شده بودیم و آمارهای روزانه کرونا به شدت نزولی شده بود.

اما، حالا دوباره به روزهای اوج گرفتن آمار کرونا بازگشته‌ایم و به نظر می‌رسد باید روزهای سخت کرونایی را یک‌بار دیگر تجربه کنیم. آن طور که وزیر بهداشت عنوان داشته است، ظرف یکی دو هفته آینده به قله پیک ششم خواهیم رسید و اگر این پیش‌بینی درست باشد، می‌توان امیدوار بود که در روزهای پایانی سال، به آرامش برسیم، البته همه این پیش‌بینی‌ها، یک فرضیه است زیرا هر لحظه امکان دارد یک سویه جدیدتری دوباره در سایر قاره‌ها پیدا شود و آن وقت باید منتظر باشیم که ما هم درگیر شویم.

همه درگیر امیکرون خواهند شد

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با طرح این موضوع که احتمالاً همه مردم درگیر سویه امیکرون شوند، اظهار کرد: برخی افراد این بیماری را بدون علامت و خفیف می‌گیرند.

از سوی دیگر، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفته است که به مرز یک میلیون بستری خواهیم رسید. اگر این دو پیش‌بینی را کنار هم بگذاریم، باید شرایط سخت و خطرناکی را برای خودمان تصور کنیم.

شیوع برق‌آسای امیکرون در ایران/به مرز یک میلیون بستری خواهیم رسید

علیرضا ناجی استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که افرادی هم که ایمنی دارند ممکن است مجدداً به امیکرون آلوده شوند، گفت: مطالعات نشان داده حتی تزریق یک دز واکسن می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های شدید، بستری شدن و مرگ و میر جلوگیری کند.

وی درباره احتمال نیاز به تزریق دز چهارم واکسن کرونا، اظهار کرد: ممکن است حتی از تزریق دز چهارم هم عبور کنیم و دزهای بعدی هم لازم باشد. همه اینها وابسته به این است که کرونا در دنیا چه عملکردی از خود نشان دهد.

ناجی افزود: می‌دانیم که ایمنی حاصل از واکسن‌ها همیشگی نیستند و در حال حاضر دز چهارم برای تمام افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود. حتی برخی کشورها مطالعاتی در این زمینه داشتند و مثلاً برای گروه‌هایی مثل کادر درمان تزریق دز چهارم را توصیه می‌کنند؛ ولی فعلاً دز چهارم بیشتر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت، در شبانه‌روز گذشته ۳۳ هزار و ۶۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۵۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین، ۱۳۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان به ۱۳۳ هزار و ۲۹۴ نفر رسید.

نکته قابل توجه در آمار وزارت بهداشت، موارد بستری و فوتی است که روزانه در حال افزایش است و اگر به همین شکل ادامه یابد، تمام تخت‌های بیمارستانی به زودی در اشغال بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت.

آماده‌باش بیمارستان‌ها

در همین حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دستور داده است تا بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها، در آماده‌باش کامل قرار بگیرند.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است که با توجه به شروع خیز ششم اپیدمی در کشور «دستورالعمل آمادگی درمان سویه امیکرون در پاندمی کووید ۹۱» به مراکز درمانی تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و هیئت رئیسه دانشگاه یا دانشکده در اسرع وقت باید از ظرفیت‌های موجود درمانی تمامی بیمارستان‌های تحت پوشش بازدید و برای تکمیل ظرفیت درمانی منطقه اقدام کنند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های معین (ریفرال) منطقه‌ای تفکیک و تعیین شده و مسیر ارجاع و مراجعه بیماران سرپایی و بستری مشخص شود. بر اساس تجربیات موج‌های قبلی و بار مراجعه برای تکمیل ظرفیت موردنیاز، توالی بیمارستان‌های معین برای پذیرش بیماران با تاکید بر گروه‌های سنی زیر ۱۴ سال تعیین شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در صورت نیاز از طریق ایجاد بخش، راه‌اندازی کلینیک‌های تنفسی یا تجمیع بخش‌های بیمارستانی موجود و تعیین مسیر حرکت بیمار، ارائه خدمات درمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم کنند.

کریمی اظهار کرد: در صورت افزایش نیاز به ارائه خدمات سرپایی با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان علاوه بر کلینیک‌های تنفسی، از فضاهای مراکز جامع سلامت به صورت شبانه‌روزی استفاده شود.

چنین ابلاغی از سوی معاون درمان وزارت بهداشت، حکایت از این موضوع دارد که روزهای سخت کرونایی در پیش است. در همین حال، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش‌بینی کرده است که یک میلیون بستری داشته باشیم.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و سرعت گرفتن واکسیناسیون به خصوص تزریق دز سوم، بتواند تا حدودی ما را از نگرانی روزهای پایانی سال دور کند.

منبع: مهر

کد خبر 554929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.