توجه به محلات عنصر اصلی‌ "شهر همگرا"

"شهر همگرا" بر پایه مشارکت‌پذیری شهروندان در امور شهری برای خدمت بهینه به محلات اداره می‌شود و نیازمند همگرایی بین شهرداری و شهروندان هر محله‌ای برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه‌ریزی‌های شهری در کلان‌شهرها برای ایجاد "شهر همگرا" با اصول خاص و شفافیت و مسئولیت‌پذیری در الگوی این شهر از اصول بنیادین است که هر حوزه‌ای موظف به انجام مسئولیت خود برای پاسخگویی بهینه به شهروندان می‌شود و توجه به محله‌محوری از شاخص‌های اصلی یک "شهر همگرا" است.

خدمت بهینه به محلات شهری در الگوی "شهر همگرا" دنبال می‌شود و از مشارکت‌جویی شهروندان هر محله‌ای برای آبادانی و پیشبرد پروژه‌های عمرانی آن محله استفاده می‌شود تا به نتایج کارآمدی دست یابند، در واقع رسیدگی به مسائل و مشکلات محلات با مشارکت شهروندان صاحب‌نظر و نخبگان هر محله از اهداف "شهر همگرا" برای ایجاد اعتمادسازی و رضایت بیشتر شهروندان است.

تحقق "شهر همگرا" تلاش شورای اسلامی دوره ششم

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اصول یک "شهر همگرا" می‌گوید: محلات عنصر اصلی "شهر همگرا" است؛ در این زمینه لحاظ کردن مباحث فرهنگی، مسائل زیست بوم محلات، قرار گرفتن محلات از نظر جغرافیایی در نقاط مختلف شهر و خدماتی که می‌تواند به مناطق و دیگر محلات ارائه دهد، مورد توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه محله‌محوری از دیرباز در ایران و شهر اصفهان مورد توجه شهروندان بوده است، ادامه می‌دهد: توجه به محله‌محوری سبب شده تا محلات زیادی در شهرها با ویژگی‌های اختصاصی شکل بگیرد که می‌تواند در بهبود وضعیت محلات دیگر هم مؤثر باشد، یعنی با استفاده از ویژگی‌های هر محله می‌توان نقاط ضعف محلات دیگر را تا حدودی پوشش داد که این اتفاق نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و طولانی‌مدت برای همراهی و همگرایی محلات در راستای هدفی مشترک است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: هر هفته مسئولان در جلسه‌های شورای اسلامی شهر اصفهان حضور می‌یابند تا شهروندان بتوانند در مورد موضوعاتی که از دستگاه‌ها انتظار دارند، موارد را با مسئولان در میان بگذارند و نظرات آنها شنیده می‌شود تا نسبت به انجام اقدامات و رفع نقص‌ها و ایرادها در آن حوزه تصمیم‌گیری شود.

وی در خصوص لزوم همراهی بهتر مجموعه‌های مختلف با مدیریت شهری، تصریح می‌کند: در حال حاضر این مجموعه‌ها می‌دانند باید همه با هم برای یک هدف واحد تلاش کنند تا بتوانند کمبودها و کاستی‌های یکدیگر را جبران کنند و شورای اسلامی شهر در دوره ششم به صورت جدی در راستای تحقق "شهر همگرا" تلاش می‌کند؛ هماهنگی خوبی بین شورای اسلامی شهر، نمایندگان مجلس و مدیریت ارشد استان وجود دارد و امیدواریم نتایج خوب آن در آینده برای مردم ملموس باشد.

زیرساخت‌های لازم برای" شهر همگرا" چیست؟

قربانی در مورد زیرساخت‌های لازم برای "شهر همگرا" می‌افزاید: در حال حاضر در اصفهان این زیر ساخت‌ها وجود دارد؛ مجموعه‌های حکومتی که در شهر اصفهان مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند، همه در راستای بهبود وضعیت و بهبود سطح زندگی مردم تلاش می‌کنند و می‌توان با شناخت این ظرفیت‌ها هماهنگی بین آنها ایجاد کرد تا از انجام هزینه‌های اضافی و تکراری پیشگیری شود؛ در این صورت انرژی‌ها در راستای سرعت گرفتن و بهبود وضعیت زندگی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی می‌گوید: قطعاً مقاومت در مقابل "شهر همگرا" از طرف دستگاه‌های مختلف بسیار پایین است، اما در مقابل "مدیریت واحد شهری" احتمال دارد هنوز مقاومت‌هایی وجود داشته باشد؛ چرا که در این بخش تجربه زیادی در کشور وجود ندارد و احتمال دارد با موضوعات ساختاری در کشور هم‌خوانی نداشته باشد، اما این هماهنگی و همخوانی در مورد "شهر همگرا" وجود دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تحولات "شهر همگرا" در دو دهه اخیر، اظهار می‌کند: طی این مدت در راستای ایجاد شهر همگرا بررسی زیرساخت‌های لازم برای اداره بهتر و بهبود وضعیت شهرها مد نظر بوده است؛ شهر کارآفرین، برندسازی شهری و وضعیت بهتر محیط‌زیست شهرها بیشتر مورد توجه افرادی بوده که در حوزه تئوری اداره شهرها فعالیت داشته‌اند و به تازگی بحث جدید "شهر همگرا" در راستای بهبود وضعیت، توسعه و پیشرفت بهتر شهرها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهداف "شهر همگرا"، تصریح می‌کند: زندگی بهتر برای شهروندان از محورهای اصلی و مورد توجه "شهر همگرا" است تا شهروندان بتوانند از جهات متفاوتی از زندگی در شهر خود لذت برده و وضعیت خود را در آن شهر از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهبود بخشند. هدف اصلی شهرهای همگرا بهبود وضعیت زندگی است که برای پیاده‌سازی آن باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شود.

هدف اصلی "شهر همگرا" زندگی بهتر شهروندان است

قربانی می‌افزاید: مدل‌های مختلفی از جمله مدل‌های مفهومی برای این موضوع ارائه می‌شود، البته در مواردی نیز به جنبه‌های سازمانی و سیستم‌های شهری توجه می‌شود، اهداف " شهر همگرا" این است که در آن تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که در حال فعالیت هستند با هماهنگی و همراهی یکدیگر بتوانند در راستای مفهومی اساسی به عنوان زندگی بهتر برای شهروندان آن شهر اقدام کنند.

وی تاکید می‌کند: در "شهر همگرا" توجه ویژه به محلات و آنچه که اهالی یک منطقه به واسطه برخی از ویژگی‌ها، محله را می‌شناسند مد نظر است، در محلات، عناصر اصلی مانند دبستان، مساجد، زمین‌های ورزشی، پارک‌ها و مهدکودک می‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد و برای بهبود این زیرساخت‌های اجتماعی نیاز به تلاش مستمر است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: گسترده‌تر از بحث محلات موارد دیگر به صورت ناحیه‌ای پیگیری می‌شود، زیرا لازم است خدمات اجتماعی با زیرساخت‌های بالاتری ارائه شود؛ مراکز ورزشی و تفریحی، کتابخانه‌ها، دبیرستان و مراکز بهداشت در ناحیه‌های مختلف شهر مورد توجه جدی قرار می‌گیرد و میزان وجود این مراکز می‌تواند شاخصی برای نشان دادن آن ناحیه نسبت به نواحی دیگر شهر باشد.

وی می‌گوید: برای رفع برخی مشکلات و جبران کمبودها مسائل در سطح منطقه‌ای بررسی می‌شود که مباحث مربوط به دانشگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، بیمارستان‌ها، سالن‌های همایش بزرگ، بازارهای بزرگ نیز در این زمینه مطرح است تا بتوان در هر منطقه به تعدادی از نواحی خدمت‌رسانی لازم را ارائه داد.

قربانی با تاکید بر اصول یک "شهر همگرا"، می‌افزاید: در شهر همگرا برای وضعیت بهتر اقتصادی شهروندان وجود محل‌هایی برای تربیت نیروی انسانی کارآفرین و فراهم کردن تسهیلات مالی ضروری به نظر می‌رسد تا در آن مهارت‌های لازم برای شهروندان در نظر گرفته شود، در بخش دیگر امکانی را فراهم می‌کند تا مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها حضوری مؤثر داشته باشند، در این صورت شهروندان می‌توانند در طرح‌های توسعه محلی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای حضور فعال داشته باشند و طرح‌های انجام گرفته را ارزیابی کنند تا منابع عادلانه بین محلات توزیع شود و در نتیجه به راهکارهای مناسب‌تری برای بهبود وضعیت یک منطقه و رفع کمبودها دست می‌یابند.

توجه به پیشرفت‌های جهانی در نظام‌های حاکم بر "شهر همگرا"

وی در خصوص نظام‌های حاکم بر "شهر همگرا" می‌گوید: در شهر همگرا نظام‌هایی در مناطق حاکم می‌شود تا افرادی را شناسایی کنند که بتوانند در چهارچوب‌های تعیین شده مسئولیت‌هایی را از سوی شهروندان بر عهده بگیرند. در اصول "شهر همگرا" می‌توان به مفاهیم مربوط به پیشرفت‌های جهانی توجه کرد تا در هر منطقه و محله‌ای که شهروندان در آن زندگی می‌کنند، تجربه‌های آنها مورد استفاده قرار بگیرد و بومی‌سازی انجام شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در مجموع استقرار نظامی یکی از اصول مهم در زمینه "شهر همگرا" است که می‌تواند زمینه حکمروایی بهتر، مناسب‌تر و بدون سلطه را فراهم کند و مدیریت یکپارچه‌ای برای انجام مسائل مورد انتظار شهروندان شکل می‌گیرد و هر شهروند در مسئولیتی که بر عهده دارد، فعالیت خود را به درستی انجام می‌دهد، اما با توجه به اینکه فعالیت‌ها در یک سیستم تعریف می‌شود هر حرکتی در ارتقای آن سیستم مؤثر خواهد بود و این موضوع نسبت به بحث "مدیریت واحد شهری" که قبلاً مطرح بود در شهرهایی مانند اصفهان تحقق‌پذیری بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 554924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.