نقش اطلاعات شخصی در زندگی پایدار شهری

دسترسی به اطلاعات شخصی، سنگ‌ بنای مهمی در ارائه خدمات خلاق شهرهای هوشمند به‌شمار می‌رود، با این حال مردم همواره از استفاده ناشفاف آن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که همین امر می‌تواند کاهش اعتماد میان شهروندان و مدیران را در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که دسترسی به اطلاعات شخصی مردم می‌تواند به برنامه‌ریزان در هوشمندسازی و مدیریت هر چه بهتر شهرها کمک کند در حالی که شهرنشین‌ها همیشه ترس سوءاستفاده از این فرایند را دارند. به همین دلیل، شهرهای سراسر جهان در تلاش هستند از رویکردهایی خلاق برای مدیریت اطلاعات شخصی بهره گیرند و مردم را در جریان تمام امور قرار دهند تا از این طریق به افزایش اعتماد میان خود و شهرنشینان کمک کنند؛ این امر به سهم خود در پیشبرد بسیاری از اهداف شهری نقش مهمی به عهده دارد. این رویکردها که اغلب انسان‌محور است، علاوه بر حفظ امنیت و توانمندسازی مردم، ارائه خدمات داده‌محور را نیز تسهیل می‌کند.

روند تاریخی شهرها نشان می‌دهد که مناطق شهری باید تا چند دهه آینده رشد قابل توجهی را تجربه کند و این در حالی است که هر چه میزان جمعیت یک شهر که به زندگی، کار و بازی در محیط‌های شهری مشغول هستند افزایش یابد، مدیریت خدمات مورد نیاز آن‌ها نیز از چالش بیشتری برخوردار می‌شود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی بانک جهانی، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به بیش از دو برابر امروز می‌رسد که در آن از هر ۱۰ نفر، هفت مورد ساکن شهرها خواهند بود. امروزه با نرخ ۸۰ درصدی تولید ناخالص داخلی در شهرها، فرایند شهری شدن می‌تواند از طریق افزایش قدرت تولید، ظهور نوآوری‌ها و ایده‌های جدید به رشد پایدار کمک زیادی کند.

هر روزه، اطلاعات شخصی زیادی به وسیله ساکنان شهری تولید و توسط مدیرها، کمپانی‌ها و نهادها جمع‌آوری می‌شود که از قابلیت ایجاد خدمات خلاق جدید برخوردار است.

نقش اطلاعات شخصی در زندگی پایدار شهری

فرصت‌های پیش‌روی شهرهای هوشمند داده-محور

شهرهای هوشمند داده‌محور فرصت‌های زیادی برای ارائه کسب و کار جدید، بهبود کیفیت زندگی و خدمات عمومی دارد. از سوی دیگر، مناطق شهری نیز از قابلیت کافی برای تضمین خدمات داده‌محور برخوردار هستند که در این راستا تاکنون، توسعه نرم‌افزارهایی برای تحویل غذا، اشتراک وسایل حمل‌ونقل و سایر خدمات پویایی به سرعت تحولاتی در سراسر جهان به وجود آورده است. در واقع، فرصت‌های پیش روی شهرهای هوشمند تنها به بهبود کیفیت زندگی محدود نمی‌شود بلکه بسیاری از چالش‌های دنیای امروز را نیز حل می‌کند.

عملکرد شهرها به عنوان محرک‌های خدمات دیجیتالی انسان‌محور

شهرها از قابلیت کافی برای انجام پروژه‌های آزمایشی شهری و ایجاد رویکردهای تکنولوژیک خلاق برخوردار هستند و می‌توانند در ارائه خدمات بسیار موفق عمل کنند. ساکنان شهرها از جنبه‌های مختلفی نظیر محیط زیست، حمل‌ونقل، زیرساخت و خدمات اجتماعی، شرایط گوناگونی را تجربه می‌کنند، ضمن این‌که خود نقش مهمی در شکل دادن مناطق به عهده دارند. از سوی دیگر، مدیرهای شهری نیز در حفظ و استفاده درست اطلاعات شخصی مردم و همچنین سایر داده‌ها، خردمندانه عمل می‌کنند تا زمینه‌های لازم را برای افزایش اعتماد میان خود و شهروندان فراهم آورند.

نقش اطلاعات شخصی در زندگی پایدار شهری

برنامه‌ریزان محلی مسئولیت‌های زیادی در مقابل شهروندان خود به عهده دارند و باید خدمات را به بهترین شکل ممکن در اختیار آنان قرار دهند. این افراد نسبت به دولت‌های ملی بیشتر از نیازهای مردم آگاه هستند و در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های آن‌ها برای مدیریت امور از اهمیت به مراتب بیشتری نیز برخوردار است. مهم‌تر این‌که شهرها به عنوان کاتالیزورهایی عمل می‌کنند که می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های کافی را برای تشخیص و توسعه بهتر استراتژی‌ها تجزیه و تحلیل کنند و خدمات دیجیتالی انسان‌محور بیشتری را ارائه دهند.

بهره‌گیری از اصول MyData در سراسر شهرهای جهان

مدیران شهرهای هلسینکی پایتخت فنلاند و لاروشل و لئون در فرانسه از اصول جهانی MyData برای مدیریت و بهبود کیفیت زندگی شهری بهره گرفته‌اند. علاوه بر این، شهرهایی نظیر آنتورپ و گنت در بلژیک، نانت در فرانسه، زوگ در سوئیس، نیویورک و بارکلی در ایالات متحده آمریکا و استان گیونگی در کره جنوبی نیز از سال‌ها پیش نوآوری‌هایی در این زمینه ارائه داده‌اند. پیاده‌سازی اصول MyData در شهرهای هوشمند، مزایایی مانند درک و اصلاح رفتارهای شخصی (به عنوان مثال در زمینه بهره‌وری از وسایل حمل‌ونقل یا انرژی) و کاهش مدت زمان اجرای فرآیندها را در پی دارد.

نرم‌افزار Ecolyo در کلان‌شهر لئون نیز نشان می‌دهد که عملکرد انسانی با اهداف توسعه پایدار یک شهر ارتباط مستقیمی دارد. این نرم‌افزار، نوعی ابزار برای ارائه اطلاعات شخصی به حساب می‌آید که به شهروندان اجازه دسترسی به داده‌های مربوط به مصرف آب، گاز و برق را می‌دهد، ضمن اینکه امکان مقایسه میزان مصرف خود را با پروفایل مصرف ایده‌آل فراهم می‌آورد که این قابلیت به سهم خود در ترغیب آن‌ها به استفاده کمتر از تجهیزات خانگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

نقش اطلاعات شخصی در زندگی پایدار شهری

کد خبر 554552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.