بورس هفته کاری را با روند صعودی به پایان رساند

در روز جاری حتی خریداران نمادهای بانکی که روز گذشته در صف خرید سنگین قرار داشتند نیز حضور پررنگی نداشته و خرید خود را به هفته آینده موکول کردند، قیمت دلار نیز تغییر محسوسی نداشت و پیش بینی می‌شود تا دو روز آینده نیز در همین محدوده نوسان کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس نسبت به روز گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرد، این موضوع به دلیل شرایط پیچیده سیاسی این روزها است، بیشتر فعالان بازار سرمایه منتظر اخبار قطعی مذاکرات وین هستند، روند بازار تا ساعت ۱۰ صبح نزولی بود و پس از آن رفته رفته به قدرت خریداران افزوده شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد سه هزار و ۴۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۶۳۰ واحدی در سطح ۳۲۶ هزار و ۲۵۰ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۲۴ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۹ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۰۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۷۹

فرابورس ایران

.شاخص کل فرابورس با رشد ۷۴ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۸۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۴۲ درصدی تجربه کرد

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار ۵۰۰ و ۱۸ هزار ۶۱۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۶۶۰ و ۲ میلیارد ۳۵۸ میلیون برگه سهم بود.

اخبار بازار

اطلاعیه مهم در خصوص تقسیم سود صندوق پالایشی یکم (پالایش)

پیرو آگهی منتشر شده در سامانه کدال به اطلاع سرمایه‌گذاران محترم می‌رساند، مجمع صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم (پالایش) به منظور تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت سود نقدی به سرمایه‌گذاران، در تاریخ ۲۰/‏۱۱/‏۱۴۰۰‬ برگزار می‌گردد. در صورت تصویب پرداخت سود به سرمایه‌گذاران، NAV صندوق مذکور به میزان سود مصوب کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است اشخاصی مشمول پرداخت سود نقدی خواهند بود که در پایان معاملات روز جاری، دارنده واحد سرمایه‌گذاری صندوق مذکور باشند.

پیشنهاد شرکت پتروشیمی درباره اصلاح معافیت مالیاتی مواد نیمه خام

حسن عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برخی از محصولات مثل متانول، آمونیاک، پروپیلن و اتیلن محصولات نیمه خامی هستند که به خارج از کشور صادر می‌شوند. جای توسعه این مواد در کشور وجود دارد و به سمت زنجیره ارزش دارند پیش می‌روند. پیشنهاد ما این است که موادی که به داخل زنجیره‌ها وارد می‌شوند و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدکننده‌ای که محصولات خودشان رو به داخل زنجیره می‌دهند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

اخبار شرکت‌ها

هرمز: معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در مراسم‌افتتاحیه عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان همراهی استاندار و سایر مسئولان هرمزگان باعث شد قطعی برق و گاز در فولاد هرمزگان به حداقل برسد و خسارت کمتری ببینیم. امروز فولاد هرمزگان در همه سطوح و میان فولادی‌ها می‌درخشد.رکوردهای فولاد هرمزگان با کمک مسئولان استانی و کارکنان این شرکت در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی ثبت شده است.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی چهار طرح در فولاد هرمزگان با پیگیری فولاد مبارکه و مدیرعامل جدید این شرکت رقم خورده است. طرح‌های جدید فولاد هرمزگان آرزوی دیرینه مردم هرمزگان بوده و در ادامه امیدوار هستیم شاهد افتتاح دیگر طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان باشیم.

سفانو: مقدار تولید و فروش سیمان در زمستان سال جاری معادل ۲۵۰ هزار تن و همچنین برای سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون تن در نظر گرفته شده است به دلیل عدم صرفه اقتصادی صادرات کلینکر و سهم قابل توجه هزینه حمل کلینکر به عراق، در سال جاری و سال آتی سهم فروش صادراتی کاهش یافته است در هشت ماهه سال جاری شرکت از مازوت استفاده نکرده و طبق پیش بینی شرکت بهای تمام شده هر لیتر مازوت ۴،۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.

آخرین نرخ‌های فروش هر تن سیمان فله و صادراتی به ترتیب برابر با ۲۵ و ۲۹ دلار بوده است. همچنین نرخ تسعیر ارز در سال آتی معادل ۲۶۰،۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. با توجه به این نکته که شرکت ملزم به عرضه در بورس کالا است و فروش صادراتی قابل توجه نیست، به این مفروضات اشاره‌ای نشده است. اما بدیهی است که با افزایش صادرات سیمان و کلینکر سود قابل تحقق با مفروضات فوق افزایش می‌یابد.

شرکت مالک ۲۰ درصد از سهام شرکت بین‌المللی ارجان صنعت فارس و خوزستان است که این شرکت دارای ظرفیت اسمی ۶۰۰ هزار تنی سیمان پاکتی و فله است. سود خالص شرکت در شش ماهه منتهی به سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۴ میلیارد تومان است و در پیش بینی شرکت برای سال ۱۴۰۱ سود سهامی از این محل دیده نشده است.

ساینا: در مجمع ساینا گفته شد بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مورد گزارش نسبت به سال مالی قبل افزایش ۷۶ درصدی داشته که این افزایش ناشی از افزایش نرخ خرید مواد اولیه به میزان ۸۸ درصد بوده گفتنی از ترکیب مواد اولیه نسبت به بهای تمام شده ۹۲ درصد است. شرکت با اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش میزان تولید سعی کرده تا تمرکز صرفاً بر کالاهای با حاشیه سود مناسب باشد و همین موضوع منجر به کاهش فروش و تولید نسبت به سال قبل شد.

لازم به ذکر است ساینا در تولید و بسته بندی چهار گروه محصول فعالیت دارد که در تکنولوژی تولید مایعات ظرف‌شویی فرآیند آن از خطوط تمام اتوماتیک از مرحله بطری گذاری تا بسته بندی محصول توسط ماشین آلات مدرن انجام می‌شود. همچنین در تولید محصولات اسپری خطوط تمام اتوماتیک کلیه مراحل را پوشش می‌دهد.

سهم بازار محصولات ظرف‌شویی بین شش الی هفت درصد است و مایعات لباسشویی حدود ۱۲ درصد است. قیمت سهام، بخش عمده‌ای از آن ناشی از شرایط بازار است. در رابطه با کاهش هزینه‌های تمام شده، به دنبال بحث استفاده از فناوری‌های جدید در جهت بهره‌وری بیشتر هستیم و در سال جدید امیدواریم که نتایج آن را ببینیم. در موضوع جهش صادرات، به صورت یک استراتژی از سوی سهامدار عمده به ساینا ابلاغ شده است.

در این جلسه مطرح شد که قرار است دفتر تهران تعطیل و به کارخانه منتقل شود تا هزینه‌های شرکت کاهش یابد.

در خصوص افزایش سرمایه گفته شد، افزایش سرمایه پیش رو با توجه به منابع و برنامه‌های شرکت و مراحل زمانی آن اطلاع رسانی خواهد شد اما در این جلسه تصمیمات آن اعلام نمی‌شود که ۷۵۰ درصد است.

علت افزایش ۴۶ درصدی هزینه‌های مالی و عمومی این است که، این افزایش ناشی از افزایش سطح دستمزدها و جذب مدیران ارشد بود. در خصوص افزایش هزینه مالی هم گفته شد، با توجه به اینکه بابت خرید مواد اولیه باید خریدها را نقدی انجام دهیم، بابت آن وام گرفتیم که اقساط آن در حال پرداخت است. امسال تا ۱۰۰ درصد افزایش نرخ داشتیم و برای سال جدید باید منتظر تصمیم مسئولان و انجمن باشیم.

فخاس: مجتمع فولاد خراسان امروز ۱۰,۰۳۲ تن سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴-A۳ در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۰,۰۰۰ ریال عرضه کرد. ۲,۴۴۲ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که ۰.۶ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۳ بهمن است.

فجهان: مجتمع جهان فولاد سیرجان امروز ۱۰,۰۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۴,۸۴۸ ریال عرضه کرد. ۶۰۰ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که ۱.۷ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۳ بهمن است.

ذوب: ذوب آهن اصفهان امروز ۲,۷۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط در بورس کالا با قیمت پایه ۱۳۶,۰۰۰ ریال عرضه کرد. ۴۵۰ تن آن تا قیمت ۱۳۹,۶۹۹ ریال رقابت شد که ۲.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۳۹,۳۶۱ ریال مچ شد که ۳.۲ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در هشتم دی است.

شاراک: پتروشیمی شازند امروز ۱,۲۰۰ تن پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA در بورس کالا با قیمت پایه ۳۰۱,۸۳۱ ریال عرضه کرد. ۴۰ تن آن تا قیمت ۳۱۳,۸۳۹ ریال رقابت شد که ۳.۸ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۳۰۸,۵۳۴ ریال مچ شد که ی درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در دوازدهم بهمن است.

بازار جهانی و بورس کالا

ورق گرم: در سه هفته ابتدایی بهمن ماه ۳۷۵ هزار تن ورق گرم در بورس کالای ایران عرضه شد. در سه فصل ابتدایی سال جاری مقدار عرضه به ترتیب در هر فصل برابر با ۷۴۴، ۴۰۵ و ۷۵۷ هزار تن بوده است. در دی و بهمن نیز ۳۱۰ و ۳۷۵ هزار تن عرضه شد. باوجود قطعی گاز فولادسازان در فصل زمستان عرضه‌ها کاهش نداشتند و از سه ماه گذشته نیز به دلیل عرضه تلفیقی (۸۰ به ۲۰ به نسبت داخل و وارداتی) حجم عرضه‌ها افزایش داشته است. بر اساس ابلاغیه معاونت معدنی صمت در آذرماه روند عرضه ورق گرم افزایشی شد و قرار است تا به ۴۰۰ هزار تن در ماه برسد.

قیمت این محصول در سه هفته‌ی ابتدایی بهمن ماه به طور متوسط برابر با ۱۸،۹۵۳ تومان بوده که این نرخ در هفته منتهی به ۱۲ بهمن ۱۹،۰۰۰ تومان بوده است. افزایش عرضه‌ها به سبب عرضه تلفیقی در ابتدا سبب شد قیمت ورق گرم کاهش یابد در حالی که در شرایط فعلی قیمت این محصول باثبات است.

متوسط قیمت با دلار نیما به ترتیب برای دی و بهمن ۸۲۲ و ۷۷۰ دلار ثبت شده است. همچنین قیمت‌های ورق در منطقه CIS در بهمن نسبت به دی افزایش ۱.۷ درصدی داشته و ۷۹۸ دلار گزارش شده است. در یک ماه گذشته نرخ دلار نیما نیز ۰.۹ درصد کاهش داشته است. در کل سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت معامله شده محصول ۲۰,۳۷۶ تومان ثبت شده است.

در فصل اول سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۶۰ درصد از عرضه‌ها مورد تقاضا واقع شد. ولی از مرداد ماه با بهبود تقاضا این درصد به ۹۵ رسید و پس از افزایش عرضه‌ها به واسطه ابلاغیه متقاضیان آرام‌تر شدند و با احتیاط بیشتری معامله می‌کردند و نسبت معاملات به عرضه در دی برابر با ۶۷ درصد بود که در بهمن با افزایش دوباره قیمت‌های جهانی و همچنین انتظار برای افزایش بیشتر تقاضا در بورس کالا نیز افزایش یافت و به ۸۷ درصد از میزان عرضه‌ها رسید.

آلومینیوم: تولیدکنندگان صنایع پایین دست آلومینیوم با کمبود شمش آلومینیوم در بورس کالا مواجه هستند. اگرچه شمش تولیدشده بیش از نیاز داخل است اما به گفته تولیدکنندگان، برای واردات مواد اولیه خود ناچار به صادرات شمش هستند که این موضوع بازار را با کمبود شمش رو به رو کرده است. در مجموع تولیدکنندگان شمش در کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن تولید دارند در حالی که نیاز کشور به شمش حدود ۴۰۰ هزار تن است.

نکته آنجا است که عرضه شمش در بوس کالا کم یعنی کمتر از نیاز بازار بوده و مابقی این تولیدات در بازار با رقابت و به قیمت گران‌تر به فروش می‌رسد. این تفاوت قیمت‌ها و عرضه پایین شمش آلومینیوم در بورس کالا ناشی از مشکلات ناشی از سازوکار عرضه و نحوه نرخ گذاری این محصول است. شمش آلومینیوم بر اساس فرمول گذاری داخلی بر مبنای ال ام ای لندن ضربدر ۱.۱ قیمت گذاری می‌شود.

طی یکسال گذشته هر هفته حدود دو تا سه هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شده است. در نه ماهه امسال پنج تولیدکننده مهم این محصول جمعاً ۴۱۱.۲ هزار تن شمش آلومینیوم تولید کرده‌اند. از این میزان تولید حدود ۱۰۱ هزار تن در بورس کالا عرضه شده است. از این میزان عرضه شده شمش در ۹ ماه حدود ۸۳ هزار تن در تالار صنعتی معامله شده است که حدود ۸۰ درصد محصول عرضه شده است.

در دی ماه و ۱۰ روز ابتدایی بهمن ماه حجم عرضه‌ها ۱۰ و هفت هزار تن بوده است و معاملات هم عدد هشت و چهار هزار تن را ثبت کرده است. شتاب صعودی در نمودار آلومینیوم از خردادماه آغاز شده و بعد از یک اصلاح جزئی در آبان ماه تا قیمت ۷۸۷،۱۱۱ ریال در بهمن ماه افزایش داشت. با توجه به چشم‌انداز صعودی قیمت جهانی آلومینیوم و وجود تقاضا برای این محصول در بازار داخلی ادامه این روند صعودی دور از انتظار نیست.

کد خبر 554497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.