انسجام داخلی لازمه استحکام جایگاه شوراهای اسلامی

نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: آموزش و انسجام داخلی جایگاه شوراهای اسلامی را مستحکم‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود بهارلویی امروز _چهارشنبه، بیستم بهمن‌ماه_ در جلسه آموزشی شوراهای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مسائل مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله نقاط قوت قانون اساسی است. آموزش افرادی که بتوانند با آگاهی به امور در پارلمان شهری فعالیت کنند، کمک شایانی به توسعه پایدار شهرها و روستاها می‌کند.

وی افزود: هر چه شوراها آموزش دیده‌تر باشند؛ مشکلات کمتری در اداره امور شهر و روستاها به وجود خواهد آمد، همچنین شوراها به جایگاه واقعی خود که در قانون اساسی نیز پیش‌بینی شده نزدیک‌تر خواهند شد.

نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان با اشاره به تفاسیر مختلفی که از سوی شوراهای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی از قوانین و مقررات می‌شود، گفت: عرصه شورایی بسیار گسترده است و در قبول مسئولیت اداره امور محلی باید مسئولان پذیرای شوراهای اسلامی باشند، چرا که در صورت نبود آگاهی و عدم پذیرش آنها دچار چالش بسیاری خواهند شد؛ آموزش، انسجام داخلی جایگاه شوراهای اسلامی را مستحکم‌تر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شوراها نباید تنها به خدمات شهری و روستایی محدود شود، تصریح کرد: شوراها این توانمندی را دارند که در تمام زمینه‌ها از جمله حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و مذهبی سرمایه‌گذاری کنند.

بهارلویی در خصوص چالش‌های پیش روی شورای اسلامی شهر، اضافه کرد: عمده چالش‌ها، موانع و تنگناهای پیش روی شوراهای اسلامی محدودیت و نبود اختیارات حقوقی و اعتبارات مالی در مقایسه با شرح وظایف محوله در قانون، حمایت و همکاری نکردن مسئولین با شوراها در پیگیری خواسته‌های عمومی و مصوبات شوراها به ویژه در محاکم حقوقی و قضائی، محدودیت سطوح مکاتبات و پیگیری شوراهای شهر و روستا، ضعف در ساختار اداری و تشکیلات اداری شوراها، نبود ابزار قانونی در شوراها جهت اعمال بعد نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها، عدم حضور اعضای شوراها در کارگاه‌ها و کمیته‌های تصمیم‌گیرنده در خصوص مدیریت شهری، کمبود منابع مالی پایدار برای اداره امور شهرها و روستاها، محدودیت در فعالیت شوراهای فرادستی، پایین بودن سطح دانش و آگاهی پرسنل شهرداری، کارایی نداشتن و به‌روز نبودن برخی قوانین در زمینه مدیریت شهری به ویژه در شهرداری‌ها و پایین بودن سطح مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، حفظ موجودیت شوراها و نیز اجرای بندهای قانون اساسی است.

وی افزود: شوراهای اسلامی به ویژه شوراهای شهر باید از انزوای موجود خارج و نقش فعالی را در صحنه مدیریت شهری و اجتماعی ایفا کنند؛ برای این کار لازم است شوراهای اسلامی حیطه کار خود را مشخص کنند و برنامه‌های خود را در زمینه‌های مختلف به اطلاع مردم برسانند و اتحاد و همدلی نیز داشته باشند.

کد خبر 554455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.