۲ برابر شدن اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان علاوه بر اینکه اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی به دو برابر افزایش یافت، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی مصوب شد.

به گزارش ایمنا، رضا زمانی در تشریح دستاوردهای زیست‌محیطی سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان، اظهار کرد: جلسات کارشناسی و تخصصی متعددی با حضور مقامات استانی و مسئولان ذیربط نهاد ریاست‌جمهوری، پیش از سفر هیئت دولت به استان برگزار شده بود تا مهم‌ترین مسائل استان از جمله در حوزه محیط‌زیست بررسی و مطرح شود.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این سفر که با همراهی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفت، تشکیل ستاد ملی احیای تالاب انزلی بود. علاوه بر اینکه اعتبارات حفظ و احیای تالاب انزلی به دو برابر افزایش یافت، اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی در نظر گرفته شد.

سرپرست اداره کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه به دلیل اهمیت بالا و وضعیت نگران‌کننده تالاب انزلی، لازم بود در سال‌های گذشته و همزمان با ستاد ملی دریاچه ارومیه از اعتبارات ملی استفاده شود، تصریح کرد: با توجه به تشکیل ستاد ملی احیای تالاب انزلی برای نخستین بار، اعتبارات ملی به این تالاب بین‌المللی و اکوسیستم با ارزش گیلان اختصاص خواهد یافت که این موضوع فرصت مناسبی برای مدیریت و احیای این تالاب است.

وی افزود: با توجه به اهمیت مدیریت آبخیز در جلوگیری از ورود رسوبات از حوضه آبخیز بالادست تالاب انزلی، افزایش اعتبارات آبخیزداری منابع طبیعی برای حوضه مذکور از جمله دستاورهای سفر اخیر بود.

زمانی خاطرنشان کرد: پس از سفر اخیر دولت سیزدهم به گیلان، بلافاصله معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای پیگیری موارد و تصمیمات سفر دولت، در گیلان حضور پیدا کرد و نخستین جلسه ستاد ملی تالاب انزلی و احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود تشکیل شد.

وی با اشاره به فاضلاب‌های خانگی شهر رشت به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود و نهایتاً سرزیر این دو رودخانه به تالاب انزلی، گفت: برای نخستین بار اعتبارات بسیار مناسب برای احداث و تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر رشت برای جلوگیری و مدیریت این فاضلاب‌ها اختصاص پیدا کرد.

سرپرست اداره کل محیط‌زیست گیلان تاکید کرد: مجموع برنامه‌های اجرا شده و تصمیمات گرفته شده در اولین سفر دولت سیزدهم به گیلان، بیانگر توجه جدی و اشراف دولت، همین طور دغدغه و پیگیری مقامات استانی نسبت به مسائل زیست محیطی گیلان است و چالش‌های اصلی از جمله احیای تالاب انزلی و نیز تخلیه نشدن فاضلاب‌های شهری و آلودگی رودخانه زدجوب و گوهررود از اصلی‌ترین معضلات استان و از مطالبات دیرینه همه شهروندان است که با پیگیری نماینده عالی دولت در استان، اعتبارات ملی خوبی برای مدیریت موارد مذکور اختصاص پیدا کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم، هشتم بهمن‌ماه میهمان استان گیلان بود و ثمره یک روز کاری فشرده وی و هیئت همراهش لمس مشکلات و دغدغه‌های استان، همچنین تخصیص اعتبارات برای برون‌رفت گیلان از عقب‌ماندگی‌ها بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 554420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.