منافع اصفهان و چهارمحال به‌هم گره خورده است/رفع معضلات زاینده‌رود در سایه تعامل و تفاهم

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی و اقدامات تعاملی و تفاهمی استانی و منطقه‌ای راهکار حل مشکل جاری شدن زاینده‌رود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی صدای شهر، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و یادآوری بیعت ماندگار همافران ارتش ایران در نوزدهم بهمن‌ماه سال ۵۷ با امام راحل، اظهار کرد: افرادی که پیش از انقلاب اسلامی و دوران شاهنشاهی را دیده‌اند، متذکر می‌شوند که کشور سراسر وابستگی بوده است و امروز در سایه انقلاب اسلامی نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی به چنان صلابت و اقتداری رسیده‌اند که هیچ‌کس در جهان جرأت جسارت به کشور را ندارد.

وی با اشاره به این که در دوره شاهنشاهی کشور را ژاندارم منطقه می‌نامیدند، چرا که ایران را برای حفظ منافع آمریکا تا دندان مسلح کرده بودند، ادامه داد: آن زمان فرمانده عالی ارتش ایران زیرمجموعه یک افسر امریکایی بود، اما امروز به مدد انقلاب اسلامی مستقل‌ترین کشور و حاکمیت دنیا را رقم زده‌ایم و هیچ نیروی مستشاری در کشور وجود ندارد که بخواهد مطلبی را به ایران دیکته کند، امروز مسئولان غربی و آمریکایی در مقابل کشور و نظام جمهوری اسلامی خلع سلاح هستند، آنها در چهار دهه گذشته هر حربه و توطئه‌ای را به‌کار بستند تا ایران مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی نباشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: در سایه انقلاب اسلامی نخبگان و جوانان متخصص کشور رشد و پیشرفت کردند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به عدالت آبی و حوضه آبریز زاینده‌رود، تصریح کرد: حدود دو دهه است که مسئله آب و معضلات آن گریبان‌گیر زاینده‌رود شده است، سراب ما به دلایل مختلفی مانند کاهش نزولات آسمانی، دچار کمبود آب است و این معضل ابعاد متفاوتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جریان دائمی زاینده‌رود باید برقرار و زنده باشد، چرا که این امر نه‌تنها برای اصفهان بلکه برای فلات مرکزی ایران منفعت دارد و اثرات وضعی آن برای همگان مشخص است.

نادرالاصلی با اشاره به معضلات خشکی زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ناشی از خشکی زاینده‌رود فرونشست زمین است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود تاریخ ملتی را خواهد بلعید، در شورای اسلامی شهر نیز در نظر داریم مجموعه‌ای از آنچه باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است را جمع‌آوری و به دنیا عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی در سراب آب کم است، باید مصرف را مدیریت کرد و این مدیریت باید از سراب تا پایاب انجام شود، سراب زاینده‌رود، کوه‌های زاگرس و در کنار قوم غیور بختیاری است و آن‌ها اذعان دارند که اصفهان خاستگاه و جایگاه زندگی بسیاری از آنها بوده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: منافع اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری به‌هم گره خورده است، بنابراین باید امروز داشته‌های خود را روی هم بریزیم و بر اساس شرایط آن را تقسیم کنیم، البته در مصارف و برداشت‌ها باید دقت بیشتری شود.

وی با بیان این که در حوضه آبریز زاینده‌رود به عدالت آبی، بی‌توجهی شده است، اظهار کرد: لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی و بررسی شود که به چه قیمتی در حال از بین بردن بخشی از تاریخ کشور هستیم، آیا به قیمت ایجاد چند باغ و توجه به خود باید دیگران را نادیده بگیریم؟.

نادرالاصلی با تاکید بر این که امروز فضای سبز شهر اصفهان که روزی باغ‌شهر بوده، تشنه است، افزود: وضعیت خشکی زاینده‌رود حق اصفهان نیست و در این راستا باید تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای داشته باشیم، بیشتر کارشناسان معتقد هستند باید مشکلات را با حرف‌زدن‌ها و گفت‌وگو رفع کرد، گاهی افرادی حتی در کسوت نمایندگی مجلس مسائل را بر اساس حق و عدالت مطرح نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث جاری شدن زاینده‌رود حق و عدالت برای مردم اصفهان رعایت نشده و سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه آبیاری و حتی تأمین آب شرب شهروندان شده است، امروز درختان شهر اصفهان به دلیل تشنگی زیادی دچار آفت شده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مدیریت مصرف آب در شهرداری باید نهادینه‌سازی و از هدررفت آب ممانعت شود، در این راستا مدیریت شهری از پساب و آب‌های خاکستری استفاده حداکثری می‌کند.

وی اظهار کرد: بخشی از مصارف آب در حوزه شهرداری است و در حقیقت شهرداری و شهر اصفهان نیز ذی‌نفع و به‌نوعی حقابه‌بر است، بنابراین پس از مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در حوزه آب، باید به سمت اقدامات تعاملی و تفاهمی محلی، شهرستانی، استانی و منطقه گام برداریم.

نادرالاصلی با بیان این که در تفاهمات منطقه‌ای، برای اولین بار شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه آب ورود کرده است، گفت: بر اساس برخی مصوبات شورا، در اقدامی فراتر از بودجه برای جاری شدن دائمی زاینده‌رود در تلاش هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت فوق‌العاده اصفهان در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، اضافه کرد: این ظرفیت‌های علمی باید در حل مسائل و معضلات مختلف از جمله حل مشکلات آب یاری‌رسان باشد و این موضوع را به عنوان یکی از اهداف مهم پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: زیبایی شهر اصفهان به جاری بودن زاینده‌رود وابسته است، اما در این زمینه چالش‌های جدی وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش شود.

وی با بیان این که جریان فعلی زاینده‌رود موقتی است، ادامه داد: بر اساس قولی که استاندار به کشاورزان شرق اصفهان برای کشت بهاره داده بود، رهاسازی آب انجام شده است و امیدواریم که ذخیره پشت سد به حدی برسد که دوباره شاهد بازگشایی آب سد زاینده‌رود در سال آتی باشیم.

نادرالاصلی تصریح کرد: معضل جدی در بحث فرهنگ‌سازی عدالت آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود این است که شاهد برخی برخوردهای نامناسب هستیم، قطعاً با هیچ‌کس مشکل خاصی نداریم. امروز اصفهان به عنوان شهری صنعتی و اقتصادی میزبان بسیاری از افراد و اقوام مختلف است که شغل و معیشت خود را در این شهر تأمین می‌کنند که این باعث افتخار است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مدیران صنعت استان باید بدانند، صنعت برای شهر اصفهان علاوه‌بر آورده‌ها تهدیداتی نیز دارد، به‌طور مثال نیروگاه برق اصفهان تنها برای اصفهان تولید برق ندارد، اما آلایندگی هوای آن و دیگر مجموعه‌های صنعتی تنها برای مردم اصفهان است که حتی یکی از دلایل عدم بارش‌ها در این منطقه است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه هوای پاک، ادامه داد: مدیریت صنعتی باید به نبود هوای پاک در اصفهان توجه کند و بداند که پاک نگه‌داشتن هوای شهر اصفهان و استفاده از فیلترهای قوی در این راستا از اولویت‌های مهم است.

نادرالاصلی با بیان این که در تلاش برای رفع دغدغه مردم خواهیم بود، افزود: در استان قطب‌های صنعتی مختلف وجود دارد که علاوه‌بر اصفهان برای دیگران نیز ظرفیتی مهم است، بخش قابل‌توجهی از اشتغال در ذوب‌آهن را اقوام خارج از استان تشکیل داده‌اند و در پی ایجاد فرصت‌های متعدد هستیم.

کد خبر 554385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.