استقلال سیاسی؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی کشور در تمام زمینه‌ها است. امروز ایران اسلامی به عنوان یک کشور با پیشینه تاریخی پرعظمت، اقتدار منطقه‌ای و جهانی را به ملت ایران برگردانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ایران اسلامی به عنوان یک کشور با پیشینه تاریخی پرعظمت، اقتدار منطقه‌ای و جهانی را به ملت ایران برگردانده است. سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشور با هیچ قدرت خارجی هماهنگ نمی‌شود و تنها بر اساس منافع ملی و منافع جهان اسلام اتخاذ می‌شود. ملت بزرگ ایران به واسطه قدمت تاریخی، استقلال و هویت مستقل خود را در عرصه بین‌المللی بسیار با اهمیت می‌شمارند، به همین خاطر یکی از دلایل نارضایتی از رژیم پهلوی علاوه بر مسائل فرهنگی و فساد موجود در هیئت حاکمه، وابستگی آن به قدرت‌های بزرگ غربی به‌خصوص آمریکا و انگلیس و پیمودن راه تقابل و تعارض با منافع جهان اسلام و نزدیکی با رژیم صهیونیستی بود.

این روند زمینه پایمال شدن غرور ملی را فراهم می‌ساخت، بنابراین انقلاب اسلامی باعث شد دست بیگانگان در ساختار قدرت ایران قطع شود و تعریف جدیدی از قدرت ملی در ایران شکل بگیرد. از سوی دیگر سالیان طولانیِ استبداد، ملت ایران را برای رسیدن به یک نوع از حاکمیت که هم بتواند مبانی فکری و دینی آنها را تأمین کند و هم بتواند از دیکتاتوری فردی رها سازد، به‌واسطه اندیشه‌های حضرت امام (ره) مطرح شد؛ لذا با استقبال عمومی، نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین سلطنت مطلقه شد و در واقع هویت واقعی مردم ایران در نظام جدید تعریف و عینیت یافت.

دومین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری است. در این حوزه بدون نیاز به ارائه عدد و رقم، اتفاقات آنچنان واضح و در صورت ظاهر جامعه ایران آشکار است که نیازی به اثبات نیست.

عدم وابستگی ایران به دنیا یکی از نکات حائز اهمیت انقلاب اسلامی ایران است

علی امیدی یک کارشناس روابط بین‌الملل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فقرزدایی و کمک به مظلومان و مستضعفان در داخل و خارج از کشور از آرمان‌ها و اهداف اصلی انقلاب بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب موفقیت‌های بی‌شماری در زمینه فقرزدایی به‌دست آورد، ادامه داد: تلاش‌های فراوانی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها صورت گرفت اما با توجه به افزایش جمعیت و سپس تحریم‌های بین‌المللی و سو مدیریت، برخی از مناطق مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفت.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه استقلال، سرمنشا دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است، گفت: عدم وابستگی کشور به دنیا یکی از نکات حائز اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، این در حالی است که رسانه‌های معاند عنوان می‌کنند ایران به روسیه و چین وابسته است؛ اما با توجه به شواهد، این موضوع دروغ محض است؛ ایران برای ایجاد موازنه سیاست خارجی و خنثی‌سازی فشار غربی‌ها نیازمند استراتژی بلندمدت با روسیه و چین است که این به معنای وابستگی نیست.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، احساس آزادی و سربلندی میان ملت به‌وجود آمد به‌گونه‌ای که اکنون دیگر کشورها نمی‌توانند به ایران دستور بدهند.

این کارشناس روابط بین‌الملل، آزادی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: آزادی آرمانی بود که قبل از انقلاب به دنبال تحقق آن بودند؛ همچنین آزادی عمل گفتمانی بود که همه بر آن اجماع نظر داشتند. آزادی یعنی تحقق بسیاری از شاخص‌های حقوق انسانی که بتوانند دیدگاه‌های سیاسی خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه اکنون نسبت به دوران قبل از انقلاب تحولات مثبتی رخ داده که قابل لمس است اما هنوز با آرمان‌ها فاصله داریم، خاطرنشان کرد: امیدواریم جامعه بیش از پیش به سمت و سوی آزادی‌خواهی اصیل گام بردارد و محدودیت‌ها کاهش یابد.

استقلال در حوزه سیاسی خارجی از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است

سیدرضا صدرالحسینی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی استقلال است که یکی از مهم‌ترین شعارهای اصلی و سه‌گانه انقلاب اسلامی نیز بود.

به گفته وی، استقلال در حوزه سیاست خارجی به این مفهوم است که نظام سیاسی و حاکمیت کشورها بتواند کاملاً آزادانه تصمیمی را اتخاذ کنند و آن را به منصه ظهور برساند و هیچ کشور، نهاد، سازمان و شخصی نتواند در این تصمیم‌گیری و اجرای آن دخالت داشته باشد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب به‌عنوان یکی از معدود کشورهای مستقل در حوزه سیاست خارجی مطرح است و امروز بسیاری از سران سیاسی، فرهیختگان، اصحاب رسانه و نخبگان بسیاری از کشورهای جهان به این موضوع تاکید دارند و به شیوه‌های مختلفی آن را بیان کرده‌اند.

صدرالحسینی تصریح کرد: به‌رغم کارشکنی‌های دشمنان، امروز جمهوری اسلامی به صنعت هسته‌ای دست یافته است و منافع ملی خود را از این صنعت تأمین می‌کند.

کد خبر 554383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.