تقسیط بدهی کارفرمایان/کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به شعب با نسخه الکترونیک

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان حذف دفترچه‌های درمان را باعث کاهش ۵۰ درصد مراجعات به شعب دانست و گفت: کاهش مراجعات در شعب شلوغ‌تر نمود نداشته اما در کارگزاری‌ها کامل نمود داشته است و مراجعات را کاهش داده؛ اما همچنان مشکلات زیرساختی داریم که برخی از آن‌ها به صورت کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محسن ریاضی» ظهر امروز _ سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه_ در نشست خبری اداره کل تأمین اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان در قالب بیمه شده، مستمری‌بگیر یا کارفرما با خانواده‌های آن‌ها، زیر پوشش تأمین اجتماعی هستند که ۷۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و این نسبت در کشور به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به انجام حدود هشت تا ۱۰ درصد فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان، افزود: این فعالیت‌ها شامل جذب منابع، وصول حق بیمه و مصارف آن همچون پرداخت مستمری و هزینه درمان می‌شود.

استان اصفهان در جایگاه نخست تعداد شعب تأمین اجتماعی

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان بیشترین شعب این سازمان در کشور را مربوط به اصفهان دانست و ادامه داد: ۴۴ شعبه و ۱۶ کارگزاری تأمین اجتماعی در استان وجود دارد که از این نظر در جایگاه نخست کشور قرار داریم و استان‌های تهران و خوزستان با ۳۷ شعبه در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

وی ضریب پشتیبانی یعنی نسبت بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران در استان را ۳.۷ درصد برشمرد و گفت: در ادبیات صندوق‌های بازنشستگی، اگر این عدد به زیر پنج برسد به این معناست که به نسبت سر به سری منابع و مصارف رسیده‌اند، البته در کشور ۲۰ صندوق بازنشستگی وجود دارد که تأمین اجتماعی به عنوان یکی از این صندوق‌ها دچار این مشکل است.

ریاضی همخوانی نداشتن دخل و خرج صندوق‌های بازنشستگی مانند تأمین اجتماعی را به معنای ورشکستگی آن‌ها دانست و افزود: نسبت منابع و مصارف در اکثر صندوق‌ها یک تا زیر دو است؛ به همین دلیل در برنامه ششم توسعه در کنار محیط زیست، مسئله صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کشور در نظر گرفته شده و مثل هدفمندی یارانه‌ها دیر یا زود نیازمند اصلاح هستند.

۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر مستمری‌بگیر بیمه بیکاری در استان

وی تعداد مستمری‌بگیران بیمه بیکاری در استان را تا آبان ماه امسال ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر برشمرد و اظهار کرد: ۳۸۹ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۰۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده در استان داریم که مجموع این‌ها ۷۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد؛ همچنین ۱۱۰ هزار کارگاه تحت پوشش تأمین اجتماعی است و با حدود هزار و ۱۲۴ نفر در استان این خدمات را به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌دهیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، یکی از چالش‌های اساسی سازمان در استان را کسری نیروی انسانی دانست و افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های آینده آن را جبران کنیم، در دو سه ساله اخیر ۳۰۰ نفر از کارکنان اداره کل تأمین اجتماعی بازنشسته شدند که امسال در ازای آن‌ها ۱۰۰ نفر استخدام شدند.

تأمین اجتماعی سازمان ثروتمندی نیست

وی ادامه داد: افراد تأمین اجتماعی را یک سازمان ثروتمند می‌دانند، آمارها نشان می‌دهد شاید تا یک دهه قبل، تأمین اجتماعی یک سازمان ثروتمند بود اما در شرایط کنونی این موضوع صحت ندارد و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مصارف صندوق‌های بازنشستگی از جمله تأمین اجتماعی مربوط به هزینه‌های مستمری می‌شود.

ریاضی افزود: در دو سه دهه اول و پیش از آنکه تعداد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی افزایش یابد، این سازمان با افزایش تعداد ورودی روبه‌رو بود؛ اما از دهه دوم و سوم این مستمری‌بگیران وارد صندوق شدند. در نتیجه، مصارف صندوق افزایش یافت و علاوه بر افراد، خانواده‌های تحت پوشش این سازمان نیز باید سال‌ها از مستمری صندوق استفاده کنند.

وی با اشاره به رشد روزافزون مخارج تأمین اجتماعی، ادامه داد: در دهه چهارم یا پنجم فعالیت این صندوق‌ها به نقطه سر به سر رسید و بعد از آن جریان برعکس شد یعنی مصارف پرداخت مستمری از منابع پیشی گرفت؛ بنابراین امروز صندوق‌ها نیازمند تزریق منابع مالی از سوی دولت هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان اکثر صندوق‌های بازنشستگی را در چنین شرایطی توصیف کرد و گفت: تأمین اجتماعی در دو سه سال اخیر، نیازمند کمک دولت شده است اما صندوق‌هایی مانند بازنشستگان کشوری و نیروهای مسلح، سال‌هاست که بخش عمده هزینه‌هایشان را از کمک دولت تأمین می‌کنند، این فرایند در همه صندوق‌ها از جمله ایران اتفاق می‌افتد که در دهه چهارم و پنجم فعالیت خود، نیازمند اصلاح و درمان کسری درآمد هستند و موضوع غریبی به شمار نمی‌رود.

کسری ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی اصفهان در ۸ ماهه امسال

وی درباره وضعیت مالی صندوق در استان اصفهان، افزود: وضعیت منابع و مصارف تأمین اجتماعی در استان اصفهان در هشت ماهه اول سال نشان می‌دهد ۱۰۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه از سوی بیمه‌گذاران جذب کردیم و حدود ۱۲۲ هزار میلیارد ریال مصارف مستمری پرداخت کرده‌ایم که شامل هزینه بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان می‌شود.

ریاضی، هزینه پرداخت بیمه بیکاری را سه هزار میلیارد ریال برشمرد و افزود: هزینه‌های درمان در این سه ماهه حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال و هزینه اداری صندوق نیز حدود دو هزار میلیارد ریال بوده است؛ بنابراین جمع مصارف بیمه درمان بیمه بیماری و پرسنل ۱۳۹ هزار میلیارد تومان در برابر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی در هشت ماهه نخست سال، تأمین اجتماعی در سطح استان سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این کسری به پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، کسری ماهیانه تأمین اجتماعی کشور را شش تا هشت هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این کسری در سال آینده یازده هزار میلیارد تومان ماهیانه پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین کسری با شیب تصاعدی رو به افزایش است و با این روند ممکن است در سال‌های آینده با مشکل اساسی برای ایفای تعهدات روبه‌رو شویم.

وی درباره راهکارهای جبران این کسری‌ها گفت: در همه کشورها، صندوق‌های بازنشستگی یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستند که باید در زمان مازاد درآمد، سرمایه‌گذاری و دهه‌های بعد از آن استفاده کنند به همین دلیل شستا ایجاد شد که بخشی از کسری ما از فروش دارایی‌ها و وام‌های ۲۰ تا ۳۰ درصدی که از بانک رفاه دریافت می‌کنیم جبران می‌شود.

صندوق‌های بازنشستگی مشکل جدی دارند

ریاضی، حل مشکلات جدی صندوق‌های بازنشستگی کشوری از جمله تأمین اجتماعی را نیازمند نگاه ویژه دولت دانست و گفت: مشکل ما با دیگر صندوق‌ها این است که دولت با نگاه تبعیض‌آمیز بیشتری به دیگر صندوق‌ها نسبت به کسری آن‌ها برخورد می‌کند، در لایحه بودجه سال آینده نیز هیچ منبعی برای تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشد اما در حال رایزنی برای دریافت ردیف‌هایی هستیم.

وی عدم کمک دولت به تأمین اجتماعی را باعث ایجاد اشکال در اجرای تعهدات لازم‌الاجرای این سازمان در پرداخت مستمری و هزینه‌های درمان بیان کرد و افزود: در لایحه بودجه سال گذشته ۸۹ هزار میلیارد تومان تعهد برای تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد تا لایحه همسان‌سازی را اجرا کنند و از ابتدای سال آن را اجرا کردیم؛ در شرایط کنونی که یک ماه از سال باقی مانده قرار است ۶۷ هزار میلیارد از این اعتبار را به ما پرداخت کنند در حالی که تعهدات نقدی آن انجام شده است و در بودجه دولتی پرداخت آن با تأخیر چندماهه و از طریق واگذاری شرکت‌هایی که باید نقد شوند، انجام می‌شود.

تأمین اجتماعی یک بنگاه خیریه نیست

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان دومین چالش بزرگ تأمین اجتماعی را ناآشنایی افراد جامعه با ادبیات این صندوق‌ها یا فرهنگ بیمه‌ای دانست و گفت: نظام تأمین اجتماعی، مانند بنگاه خیریه نیست. ادبیات صندوق‌ها مشخص است و باید رابطه کاری وجود داشته باشد و خدمات مطابق قوانین تدوین شده ارائه شود؛ لایحه دوم نظام تأمین اجتماعی، مربوط به بخش‌های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیادهاست و لایحه سوم امدادی می‌شود، بنابراین اگر قرار است خارج از اصول بیمه‌های اجتماعی به افراد جامعه کمکی شود باید محل تأمین منابع مالی، تأمین اجتماعی نباشد.

وی با انتقاد از ناآگاهی سیاست‌گذار، مجلس، دولت و ذی‌نفعانی مانند بیمه شده، مستمری‌بگیر و کارفرما از ماهیت این صندوق‌ها، ادامه داد: این شرایط باعث می‌شود از تأمین اجتماعی انتظاراتی داشته باشند که بدون تأمین مالی این موارد سراشیبی صندوق‌ها را بیشتر می‌کند؛ از جمله اینکه در بیشتر برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای برنامه‌ها و سیاست‌هایی گنجانده‌اند که باعث کاهش منابع مالی صندوق‌ها می‌شود، مواردی همچون تخفیف‌های بیمه‌ای یا افزایش مرخصی بارداری از شش به ۹ ماه یا همسان‌سازی که خارج از قواعد و اصول بیمه‌های اجتماعی بود باعث افزایش هزینه و مصارف صندوق‌ها می‌شود.

ریاضی با تاکید بر اینکه سیاست‌های بدون تأمین مالی، قابل اجرا نیستند، افزود: امیدواریم بتوانیم در کشور فرهنگ بیمه‌ای درباره ماهیت کاری صندوق‌ها را جا بیندازیم و مردم بدانند تأمین اجتماعی بنگاه خیریه نیست و نمی‌تواند هر سیاست و برنامه‌ای را اجرا کند مگر اینکه از سوی دولت هزینه‌های آن تأمین شود.

سامانه ۱۴۲۰ آماده ثبت شکایت یا مشاوره

وی یکی از مشکلات ذی‌نفعان شامل بیمه شده، مستمری‌بگیر و کارفرمایان را مربوط به شکایات از این سازمان دانست و گفت: طبیعی است سازمانی که با ۷۰ درصد جمعیت استان سر و کار دارد، نارضایتی از آن بیشتر از دیگر سازمان‌ها باشد. برای حل این مشکل، سامانه ۱۴۲۰ طراحی شده است تا هر کس مشاوره یا شکایتی دارد، وارد این سامانه شود و شعبه باید پاسخگوی شکایت‌های مطرح شده باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، این فرایند را باعث کاهش نارضایتی‌ها و شکایات از تأمین اجتماعی معرفی کرد و ادامه داد: برای کاهش شلوغی شعب نیز بسیاری از خدمات غیرحضوری شده است؛ البته این برنامه از دهه ۹۰ و با غیرحضوری شدن لیست پرداخت حق بیمه در دستور کار قرار گرفت و از سال گذشته ۳۰ خدمتی که ۷۰ درصد مراجعات به تأمین اجتماعی در حوزه‌های بیمه، مستمری‌بگیر و کارفرمایی را شامل می‌شود، به شکل غیرحضوری انجام می‌شود.

وی حذف دفترچه‌های درمان را باعث کاهش ۵۰ درصد مراجعات به شعب دانست و گفت: کاهش مراجعات در شعب شلوغ‌تر نمود نداشته اما در کارگزاری‌ها کامل نمود داشته است و مراجعات را کاهش داده؛ اما همچنان مشکلات زیرساختی داریم که برخی از آن‌ها به صورت کشوری است.

تعیین تکلیف بدهی‌های میلیاردی استان

ریاضی با اشاره به اولویت درمان در فعالیت‌های تأمین اجتماعی، گفت: در ماه‌های اخیر، تأمین اجتماعی تقبل کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان را به عهده گیرد، همچنین از سال گذشته اقدامات خوبی برای پرداخت وام به بازنشستگان انجام شد و با تفاهم‌نامه بانک رفاه و تأمین اجتماعی، پرداخت وام هفت میلیونی برای بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت.

وی بخشودگی جرایم را یکی از سرفصل‌های بودجه ۱۴۰۰ دانست و افزود: از اردیبهشت ماه تاکنون بسیاری از بدهکاران در این قالب تعیین تکلیف شدند، برخی بدهی‌ها مانند جرایم خارج از نرمال شرکت‌هایی که دو سه دهه بدهی‌هایی در تأمین اجتماعی داشتند و به دلایل مختلف تعیین تکلیف نشده بودند را امسال توانستیم با تعامل نهادهای بالادستی از جمله استانداری و فرمانداری‌ها، تعیین تکلیف کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان از حل مشکل دو سه بدهی بزرگ در قالب بخشودگی یا تقسیط خبر داد و یادآور شد: شرکت‌هایی در استان وجود دارند که بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی دارند که امسال، شرکت‌های بالای ۱۰ میلیارد را هدف قرار دادیم و در قالب بخشودگی برخی از آنها را حل کردیم.

وی تعامل با نهادهای کارفرمایی برای تقسیط بدهی آنها را در دستور کار دانست و افزود: با وجود ذهنیتی که درباره مقاومت تأمین اجتماعی در برابر تولید وجود دارد، کمیته‌ای برای تعیین تکلیف بدهی کارفرمایان تشکیل شده و تاکنون در ستاد تسهیل بدهی کارفرمایانی که یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معوقه داشته‌اند، تقسیط شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان از امضای توافق‌نامه‌ای برای گسترش پوشش بیمه‌ای دانشجویان خبر داد و گفت: بر اساس بیمه‌ای که برای زنان خانه‌دار و دانشجویان تعریف شده است، این قشر می‌توانند با سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند، با این شیوه زنان خانه‌دار که منبع درآمدی ندارند نیز زیر پوشش قرار می‌گیرند و می‌توانند از خدمات درمان استفاده کنند.

کد خبر 554270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.