جزئیات واکسیناسیون کرونا در کودکان ۵ سال به بالا

واکسیناسیون برای کودکان ۹ تا ۱۸ سال در کشور در حال انجام بوده است و از امروز نیز کودکان پنج تا ۱۲ سال می‌توانند برای تزریق واکسن کرونای خود همراه باوالدین به مراکز واکسیناسیون کووید ۱۹ مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد هاشمی سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با هشدار ابتلای کودکان به سویه امیکرون کرونا، اظهار کرد: ابتلای کودکان به امیکرون بسیار قابل توجه است؛ به طوری که حداقل ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی اخیر، کودکان هستند.

وی با بیان اینکه زمان زیادی از آغاز واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۲ سال سپری نشده است، افزود: این گروه سنی هنوز در جریان دریافت اولین دوز واکسن هستند؛ بنابراین کودکان ایمنی کافی در برابر کووید ندارند و بر همین اساس رعایت موارد بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک در این گروه سنی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ادامه داد: کودکان کمتر از پنج سال نیز به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ و عوارض ناشی از آن قرار دارند.

گفتنی است واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال از پنجم بهمن‌ماه در سراسر کشور آغاز شده است و مقرر بود به صورت پلکانی سنین پنج تا ۹ سال نیز جهت واکسیناسیون فراخوان شوند. همچنین طبق پروتکل‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک است که در دو نوبت تزریق می‌شود.

بدین ترتیب با اعلام سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تمام کودکان سنین پنج تا ۱۲ سال از امروز _ سه‌شنبه، نوزدهم بهمن‌ماه_ می‌توانند جهت واکسیناسیون علیه کرونا به مراکز مربوطه در سراسر کشور مراجعه کنند.

سینوفارم و پاستوکووک، واکسن‌های کودکان

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از تصویب تزریق واکسن کرونا به کودکان پنج تا ۱۱ سال خبر داد.

وی گفت: طبق شیوه‌نامه‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.

الزام واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار کرد: نوع واکسیناسیون برای این گروه سنی در اختیار کمیته علمی سازمان غذا و دارو کشور است که بر اساس آخرین یافته‌های جهانی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند و هر آنچه سازمان غذا و دارو برای این گروه سنی تأیید کند از نظر کمیته علمی کرونا نیز تأیید می‌شود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو زمانی مجوز می‌دهد که مطالعات کافی در آن رده سنی براساس کارایی واکسن و نداشتن عوارض جدی انجام شده باشد و به همین علت واکسن پاستوکووک و سینوفارم به عنوان دو واکسن در سبد واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال تأیید شده است.

جزئیات واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، اظهار کرد: در ستاد ملی کرونا با توجه به توصیه کمیته علمی و تأیید مراکز جهانی در زمینه واکسیناسیون کودکان و تحقیقاتی دانشمندان کشور، طبق جمع‌بندی واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال، به صورت مرحله‌ای واکسیناسیون آنها انجام خواهد شد.

وی افزود: در مرحله اول و پس از تأیید نوع واکسن از نظر کمیته علمی، به صورت داوطلبانه و با رضایت والدین واکسیناسیون کودکان آغاز می‌شود و برای مرحله بعدی بر اساس تحقیقات جدید کار پیش برده می‌شود.

آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا در کشور

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: موضوع واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری کووید -۱۹ از مدت‌ها قبل مورد بررسی علمی قرار گرفت و سرانجام با توجه به متقاعد شدن از نظر علمی، در سطح ملی در این زمینه جمع‌بندی و تصمیم گرفته شد تا واکسیناسیون برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال در کشور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا در زمان حاضر در بسیاری از کشورها حتی برای کودکان بالای پنج سال انجام می‌شود، افزود: در بسیاری از کشورهای همسایه جنوب ایران نیز واکسیناسیون کودکان با واکسن سینوفارم در حال اجراست.

مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال برای ایمنی آنها در برابر ویروس کرونا و عدم انتقال بیماری به سایر افراد لازم است، تصریح کرد: زمانی جامعه به پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا می‌رسد که حتی کودکان نیز در برابر این بیماری واکسینه شده باشند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در اصفهان از نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شروع شده است، گفت: لازم است کودکان همراه با والدین خود برای واکسیناسیون مراجعه کنند و حتماً همراه داشته باشند زیرا سن آنها کمتر از ۱۸ سال است.

فدایی خاطرنشان کرد: هنوز درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد زیر ۱۸ سال تصمیمی گرفته نشده است.

فاصله دو نوبت تزریق واکسن کودکان مشابه با سایر گروه‌های سنی

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص وضعیت تزریق واکسن به کودکان، اظهار کرد: نوزادی که به دنیا می‌آید از بدو تولد تا ۱.۵ سال بر اساس تقویم واکسیناسیون، در مقابل برخی بیماری‌ها واکسینه می‌شوند و واکسن کرونا هم یکی از این واکسن‌هاست که در شرایط فعلی، کودکان هم باید دریافت کنند.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو است، افزود: نباید شکی برای خانواده‌ها در تزریق واکسن بچه‌ها وجود داشته باشد و همیشه افراد آگاه زودتر نسبت به این امر اقدام می‌کنند و سود آن را هم می‌بینند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: افراد سردرگم و کسانی که به صحبت‌های واهی و غیرعلمی گوش می‌کنند و مخالف تزریق واکسن به کودکان هستند، تبعات آن را تا پایان این اپیدمی می‌بینند و ممکن است فرزندانشان را در اثر ابتلاء به کرونا از دست بدهند.

وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در مقابل بیماری کرونا، اظهار کرد: طبق مصوبه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ و موافقت مقام وزارت متبوع، واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا از شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

عقدک افزود: واکسن‌های مورد تأیید این گروه سنی شامل سینوفارم و پاستوکووک و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت طبق معمول و مشابه سایر گروه‌های سنی است.

رضایت والدین برای تزریق واکسن کودکان لازم است

محمد هاشمی سرپرست اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال در کشور خبر داد و اظهار کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که از امروز، در گام نخست گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال واکسینه شوند.

وی افزود: دو نوع واکسن شامل سینوفارم و پاستوکووک به این گروه سنی تزریق خواهد شد.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: کودکان باید با والدین خود در مراکز واکسیناسیون کرونا حضور پیدا کنند و رضایت والدین شرط تزریق واکسن کرونا است که باعث کاهش سن واکسیناسیون به صورت پلکانی خواهد بود.

آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت اظهار کرد: انجام واکسیناسیون تنها به منزله بازگشایی مدارس نیست و در واقع زمینه‌ها را ایجاد می‌کند. به این دلیل که برای بازگشایی مدارس لازم است که هر دو دوز واکسن تزریق شود، بنابراین توصیه ما این است که از ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰، دانش‌آموزان به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی افزود: به مراکز توصیه شده برای دانش‌آموزان حق تقدم قائل شوند، قبلاً اعلام کرده شده بود دانش‌آموزان ۱۷ ساله و کنکوری واکسن کرونا را تزریق کنند اما با توجه به مطالعات انجام شده و واکسن‌های در اختیار، این تاییدیه برای همه کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال انجام شد.

سینوفارم برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: واکسن پاستور می‌تواند برای سنین نوجوانی استفاده شود؛ همچنین واکسن سینوفارم چینی مجوز مصرف برای سنین زیر ۱۸ سال را گرفته است. این دو واکسن در سبد واکسیناسیون ما نیز وجود دارد و طبق برنامه و اولویت‌بندی اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این واکسن‌ها برای نوجوانان استفاده خواهد شد.

همچنین بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، اظهار کرد: برای بازگشایی مدارس لازم است که هر دو دوز واکسن تزریق شود و توصیه این است که دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسنی که مطالعه شده و به تأیید رسیده در حال حاضر واکسن سینوفارم است که به این رده سنی تزریق می‌شود.

کد خبر 554257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.