جویدن آدامس بدون قند خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جویدن آدامس‌های بدون قند خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) اعلام کرده است که جویدن آدامس بدون قند در طولانی مدت می‌تواند تجمع پلاک و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. این انجمن توصیه می‌کند که به منظور بهره‌مند شدن از حداکثر این فواید آدامس بدون قند را به مدت ۲۰ دقیقه پس از هر وعده غذایی بجویید. جویدن آدامس بدون قند می‌تواند به تسکین خشکی دهان و محافظت در برابر پوسیدگی دندان و حفره‌های دندانی کمک کند. این کار سرعت جریان بزاق را ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد و اسیدهای قوی که ممکن است باعث فرسایش دندان شود را کاهش می‌دهد.

زایلیتول و دیگر مواد موجود در آدامس‌های بدون قند با باکتری‌های دهان مقابله می‌کند و به بهبود سلامت دندان کمک می‌کند. گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری آدامس بدون قند بر کاهش خطر زایمان زودرس مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف ۹ هزار و ۶۷۰ زن باردار را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول آدامس زایلیتول را یک تا دو بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه در طول دوران بارداری خود جویدند، در حالی که گروه دیگر این کار را انجام ندادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۶.۵ درصد افراد گروه کنترل زایمان زودرس داشتند، در حالی که این میزان برای زنان بارداری که آدامس جویده بودند ۱۲.۶ درصد اعلام شده است. این گروه بهبود سلامت دهان و دندان را نیز تجربه کردند. محققان معتقدند که زایلیتول ممکن است میکروبیوم دهان را تغییر دهد و باعث ایجاد لثه‌های سالم‌تر، التهاب سیستمیک کمتر و در نتیجه زایمان زودرس کمتر شود.

به گفته متخصصان، باکتری‌های بد دهان ممکن است وارد جریان خون شود، به رحم راه پیدا کند و میزان ترشح پروستاگلاندین‌ها را افزایش دهد. این مواد شیمیایی ممکن است باعث انقباضات رحمی و افزایش خطر زایمان زودرس شود. زایلیتول موجود در آدامس می‌تواند با اثرات مخرب باکتری‌های بد مقابله کند و خطر زایمان زودرس را کاهش دهد.

کد خبر 554179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.