المپیک با چاشنی برف مصنوعی!

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چند روز است که به شکل متفاوتی در پکن آغاز شده است و چین میزبان رقابت‌هایی مهیج در میان یخ‌های مصنوعی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از روز پانزدهم بهمن‌ماه در پکن شروع شد. پکن که سال ۲۰۰۸ میزبان المپیک تابستانی بود، حالا میزبان المپیک زمستانی با حضور ۹۱ کشور و ۲۸۷۱ ورزشکار است. در ادامه قصد داریم آخرین وضعیت برگزاری این مسابقات و نمایندگان ایرانی حاضر در مسابقات را بررسی کنیم:

المپیک متفاوت با یخ‌هایی که ساخته دست انسان است!

بیست‌وچهارمین دوره رقابت‌های المپیک زمستانی در حالی سپری می‌شود که در کشور چین، تپه‌های برفی در شمال‌شرقی پکن بسیار خشک و حتی گرم‌تر از آن هستند که هرگونه برفی را برای المپیک زمستانی فراهم کنند. برای نخستین‌بار در تاریخ این مسابقات، تمام برف موجود مصنوعی است؛ آن هم در شرایطی که کمیته بین‌المللی المپیک تخمین زده که ۴۹ میلیون گالن آب برای تولید تمام برف مورد نیاز استفاده می‌شود که طبق تخمین سی.ان.‌ان معادل آب آشامیدنی ۱۰۰ میلیون نفر است و گفته می‌شود که برای تولید برف مصنوعی چیزی حدود دو میلیون متر مکعب، برابر با پر کردن هشتصد استخر المپیک لازم است!

این نخستین دوره المپیک زمستانی است که در آن تغییرات آب و هوایی باعث شده بازی‌ها تقریباً صددرصد به برف مصنوعی متکی باشد. البته این موضوع، بخشی از روندی است که در همه مکان‌های ورزشی زمستانی در سراسر جهان در حال وقوع است. جالب است بدانید شرکت ایتالیایی (TechnoAlpin) برای تولید برف مورد نیاز المپیک زمستانی پکن قرارداد بسته است.

متفاوت‌ترین المپیک زمستانی با چاشنی برف مصنوعی/سه نماینده ایران در صف افتخار آفرینی

المپیک زمستانی در مقر تولید ویروس کرونا

المپیک زمستانی چین در کنار برف‌های مصنوعی، نخستین دوره از این رقابت‌هاست که تحت تأثیر ویروس منحوس و عجیب کرونا قرار دارد؛ آن‌هم درحالی‌که کشوری بازی‌های المپیک زمستانی را میزبانی می‌کند که منشأ پیدایش این ویروس بود.

به همین دلیل برخی از کشورهای جهان حاضر نشدند در رقابت‌های المپیک زمستانی باشند و اعتقاد دارند ویروس کرونا همچنان پرقدرت‌تر از قبل پابرجاست و در کشوری که محل پیدایش این ویروس بوده، هیچ امنیت تضمینی وجود ندارد و خطرناک‌تر از سایر کشورها در زمینه ویروس کرونا و موج‌های آن است.

ویروسی که خیلی زود گریبانگیر شرکت‌کنندگان این رویداد شد. در جریان این رقابت‌ها در حالی که قرار بود تیم ملی هاکی روی یخ زنان کانادا و روسیه مقابل هم قرار بگیرند، تیم کانادا برای بازی از رختکن خارج نشد. در نهایت بعد از گذشت زمانی یک ساعته دو تیم با ماسک به زمین آمدند.

گزارشات حاکی از این است که کانادا درخواست نتایج تست کرونای تیم حریف را داشته اما این موضوع توسط افسر پزشکی گزارش نشده است. به‌نظر می‌رسد چنین اعلام شده که روسیه از اول بازی‌ها چند بازیکن کرونایی داشته و تعدادی از آن‌ها در قرنطینه هستند. تیم کانادا یک ساعت منتظر بود تا نتایج تست کرونا توسط روسیه ارائه شود.

متفاوت‌ترین المپیک زمستانی با چاشنی برف مصنوعی/سه نماینده ایران در صف افتخار آفرینی

۱۰۹ رویداد در ۱۵ رشته یخی

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ قرار است در ۱۰۹ رویداد و ۱۵ رشته در هفت رشته ورزشی برگزار شود که هفت رویداد جدید شامل سبک آزاد بزرگ هوایی مردان و زنان، مونوبوب زنان، مسابقات تیمی مختلط در آنتن‌های اسکی آزاد، پرش اسکی، و اسنوبرد کراس و رله مختلط در اسکیت سرعت مسیر کوتاه به این رقابت‌ها اضافه شده است.

اسکی آلپاین (۱۱ مرحله)
بیاتلون (۱۱ مرحله)
باب سورتمه (چهار مرحله)
اسکی کراس کانتری (۱۲ مرحله)
حلقه کردن (سه مرحله)
اسکیت بازی (پنج مرحله)
اسکی آزاد (۱۳ مرحله)
هاکی روی یخ (دو مرحله)
لوژ (چهار مرحله)
ترکیب نوردیک (سه مرحله)
اسکیت سرعت مسیر کوتاه (۹ مرحله)
اسکلت (دو مرحله)
پرش اسکی (پنج مرحله)
اسنوبورد (۱۱ مرحله)
اسکیت سرعت (۱۴ مرحله)

متفاوت‌ترین المپیک زمستانی با چاشنی برف مصنوعی/سه نماینده ایران در صف افتخار آفرینی

تغییرات زیرساختی برای میزبانی زمستانی

طبق اعلام شهر پکن در سال ۲۰۲۱، ۲۶ مکان (از جمله مکان‌های آموزشی) برای این رقابت‌ها در تمام رشته‌ها با انرژی کاملاً تجدیدپذیر فعالیت خواهند کرد. منطقه پکن که پنج رویداد یخی در المپیک گرین را برعهده داشت و استادیوم سرپوشیده پایتخت و مرکز ورزشی پکن ووکسونگ که برخی از مکان‌های اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ بودند، به شیوه‌ای خاطره‌انگیز این‌بار المپیک زمستانی را در یک منطقه صنعتی سابق در منطقه شیجینگشان در منطقه تپه غربی برعهده خواهند داشت.

همچنین پس از پایان سال ۲۰۰۹ که آپارتمان‌های دهکده المپیک پکن در المپیک گرین به یک منطقه مسکونی تبدیل شد، دهکده المپیک دیگری در مقیاس کوچک‌تر برای المپیک زمستانی ساخته شده است. این ساختمان‌های جدید در ناحیه جنوبی المپیک گرین در منطقه همسایه مرکز ملی ورزشی المپیک واقع شده‌اند.

نخستین قهرمانی در پکن

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن از روز شنبه پیگیری شد و نماینده نروژ توانست نخستین مدال طلای این دوره را به خود اختصاص دهد. در جریان رقابت اسکی صحرانوردی و در ماده ۷.۵ کیلومتر + ۷.۵ کیلومتر اسکیاتلون، ترسه یوهاگ از نروژ با زمان ۴۴:۱۳.۰۷ دقیقه صاحب مدال طلا شد. البته گفتنی است که تا به این‌جای رقابت‌ها ۶۳ مدال رنگارنگ کسب شده که مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب ۲۱ مرتبه بر گردن ورزشکاران آویخته شده است.

او یک قهرمان شگفت‌انگیز است!

مکس پروت، اسنوبرد سوار کانادایی که سه سال پیش سرطان را شکست داد در بازی‌های المپیک زمستانی مدال طلا برگردن آویخت. سال ۲۰۱۸ تشخیص داده شد مکس به نوعی سرطان خون مبتلا است، اما این ورزشکار با اراده در مدت یک سال با انجام شیمی‌درمانی و ماه‌ها تلاش مستمر سرطان را شکست داد و در پکن رکوردی بی‌نظیر به جا گذاشت. مکس پروت چهار سال پیش هم مدال طلای المپیک زمستانی ۲۰۱۸ را به گردن آویخته بود.

در ادامه با نمایندگان اسکی‌باز ایران در المپیک زمستانی پکن آشنا شوید:

بانوی جوان اسکی‌باز ایرانی تنها نماینده تاریخ‌ساز دختر در پکن

عاطفه احمدی متولد ۱۳۷۹ در شهر دماوند است. وی در سن پانزده سالگی به تیم ملی دعوت شد و در سن ۱۶ سالگی در مسابقات قهرمانی جهان سوئیس، رقابت با حریفان جهانی را تجربه کرد.
احمدی در سال ۲۰۱۸ در مسابقات آناتولی کاپ ترکیه مدال طلا کسب کرد و در سال ۱۳۹۶ به عنوان پدیده اسکی معرفی شد.‬ ‏مدال نقره و برنز مسابقات آسیایی جوانان در سال ۲۰۱۷ در کشور ترکیه، مدال نقره آسیایی بزرگسالان در سال ۲۰۱۸، راهیابی به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ در سوئد و راهیابی به مرحله نهایی مسابقات ۲۰۲۱ ایتالیا از دیگر افتخارات احمدی محسوب‬ می‌شود. حالا او به عنوان نماینده ایران در اسکی آلپاین راهی المپیک زمستانی شده است.
عاطفه احمدی روز بیستم بهمن‌ماه در مارپیچ کوچک کارش را در المپیک زمستانی شروع خواهد کرد.

عاطفه احمدی : بدون تمرین نمی‌توان رویاپردازی کرد | رنج اسکی از فقدان یک دلسوز واقعی

پس از جایگزینی، در اسکی آلپاین هنوز شانس داریم

‏دانیال ساوه‌شمشکی، متولد ۱۳۷۶ در شهر شمشک بوده و اسکی را از کودکی آغاز کرده‬ است. او تا سن ۱۸ سالگی در آلپاین فعالیت داشته و از ۱۹ سالگی وارد مسابقات اسکی صحرانوردی شد؛ از امروز نیز به عنوان نماینده اسکی صحرانوردی ایران در بازی‌های المپیک در پکن حضور دارد. مربی او محمدتقی شمشکی است.

‏حضور در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ آلمان و کسب مدال نقره مسابقات بین‌المللی تهران از جمله افتخارات ساوه‌شمشکی، تنها نماینده ایران در اسکی صحرانوردی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ است.
ساوه شمشکی روز بیست و دوم بهمن‌ماه در ۱۵ کیلومتر کلاسیک نخستین دیدارش را انجام خواهد داد. گفتنی است قرار بر این بود سیدستار صید، اسکی‌باز با تجربه کشورمان در بخش صحرانوردی و مصطفی میرهاشمی مربی وی به این دوره از بازی‌ها اعزام شوند که به‌دلیل مثبت‌شدن تست کرونای آن‌ها، از اعزام به چین بازماندند و ساوه‌شمشکی جایگزین او شد.

بدرقه عاطفه احمدی | پیش به سوی المپیک زمستانی پکن

رکورددار ایران در المپیک‌های زمستانی

‏حسین ساوه‌شمشکی، متولد سال ۱۳۶۴ در شهر تهران است و برای سومین‌بار حضور در المپیک زمستانی را تجربه می‌کند. ساوه‌شمشکی در المپیک ۲۰۱۰ ونکوور و ۲۰۱۴ سوچی نیز نماینده ایران بود و حالا در سال ۲۰۲۲ نیز آماده سومین تجربه خود در اسکی آلپاین است. مقام اول مسابقات مارپیچ کوچک قهرمانی بزرگسالان آسیا‬ و مقام دوم مسابقات مارپیچ بزرگ قهرمانی بزرگسالان آسیا از دیگر افتخارات ساوه‌شمشکی است. لازم به ذکر است مربی حسین ساوه‌شمشکی و عاطفه احمدی در این دوره از مسابقات المپیک زمستانی باقر کلهر است. حسین ساوه‌شمشکی روز ۲۴ بهمن‌ماه در مارپیچ بزرگ و روز بیست و هفتم بهمن‌ماه در مارپیچ کوچک با حریفانش به رقابت خواهد پرداخت.

کد خبر 554122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.