رویکردهای نظارتی شورای نگهبان به سود مردم است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رویکردهای نظارتی شورای نگهبان به سود مردم است و تلاش کردیم در این زمینه به سود مردم اقدام شود.

به گزارش ایمنا، هادی طحان نظیف در نشست تخصصی با موضوع چهل و دو سال پاسداری از شرع و قانون اساسی که به صورت وبینار در جمع اساتید دانشگاه‌های اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران از مرزهای ایران و همسایگان ما عبور کرد و به یک حرکت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه بالندگی و اقتدار امروز جبهه جهانی مقاومت که متشکل از جوانان مؤمنی است که به ارزش‌های الهی باور عمیق دارند، مهر تأیید بر واقعیتی است که از آن سخن می‌گوئیم است، افزود: طبیعی است که در مقابل این تأثیر بزرگ دشمنان منفعل نیستند و دشمنی خود را ادامه می‌دهند؛ دلیل دشمنی دشمنان انقلاب این است که پیام انقلاب اسلامی، پیام امام و پیام انقلابیون که جهانی و برخواسته از آموزه‌های الهی و فطرت پاک بشری است و تمام معادلات و مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان را بر هم زده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: قدرت‌های استکباری تمام تلاش خود را از همان روز اول تا به امروز به‌کار گرفتند تا مانع تحقق انقلاب اسلامی و پیروزی مردم به رهبری امام خمینی (ره) شوند.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان از هیچ اقدامی برای به هم ریختن نظام دریغ نکردند، اما امروز مردم به لطف انقلاب اسلامی، سربلند هستند، تصریح کرد: مردم خداباوری که پیام خود را به اقصی نقاط کشور ارسال کردند، کشوری که مجلس آن قوانین ظالمانه‌ای مانند کاپیتولاسیون تصویب می‌کرد، اکنون به کشوری تبدیل شده که در کنار حفظ استقلال خودش به کشوری تبدیل شده که موجودیت استکبار جهانی را به چالش کشیده و قدرت‌های جهانی امروز و علناً به تاثیرگزاری ملت ایران در عرصه جهانی اعتراف می‌کنند و این عزت برخواسته از ایمان راسخ است.

قانون اساسی یکی از سندهای پرافتخار انقلاب اسلامی است

طحان نظیف با بیان اینکه امروز جهان، ایران اسلامی را به کشوری می‌شناسد که در عرصه‌های علمی و فناوری، هنری و ورزشی می‌درخشد و امیدوارانه در پی کسب موفقیت‌های جدید هستند، ادامه داد: جوانان امروز در مسیر تحقق کامل الگوی نظام اسلامی پیشرفته گام برمی‌دارند و به خود متکی هستند. قانون اساسی ما یکی از سندهای پرافتخار و از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

وی اظهار کرد: این قانون تحول همه جامعه را در گرو مشارکت فعال و گسترده عناصر اجتماعی و مردم می‌داند. انقلاب اسلامی ما مردم را مسلمان نکرد، بلکه این مردم ایران مسلمان بودند و خون دادند تا اسلام بر سرنوشت و امورات آن‌ها حاکم باشد.

پاسداری از حقوق مردم در انتخابات وظیفه شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هدف از تشکیل شورای نگهبان در چند گزاره خلاصه می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین هدف تشکیل شورای نگهبان صیانت از موازین اسلامی است. دومین هدف صیانت از قانون اساسی بود؛ در واقع شورای نگهبان تضمین‌کننده قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی باید باشد. پاسداری از حقوق مردم در انتخابات و پاسداری از سلامت مسئولان انتخابی در انتخابات از دیگر اهداف شورای نگهبان است.

وی گفت: پیشینه تاریخی شورای نگهبان در قبل از انقلاب در واقع به قانون اساسی مشروطه و اصل دوم آن برمی‌گردد. این اصل، سابقه و پیشینه‌ای از شورای نگهبان در نظام حقوقی است و شامل هیئتی مرکب از ۵ نفر به انتخاب مجتهدین آن زمان بود که یکی از اعضای آن آیت الله مدرس بود و وظیفه آن بررسی مصوبات مجلس و یا رد آن در صورت مغایرت با اسلام بود. اما متأسفانه عملاً شاهد اجرای آن در دوران قبل انقلاب نبودیم، چرا که شاه حاکم رغبتی به وجود چنینی نظارتی در مجلس نداشت.

طحان نظیف اضافه کرد: در واقع دغدغه وجود چنینی نهاد نظارتی وجود داشت تا در پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهاداتی مطرح و در نهایت آنچه تصویب شد، جمع ۱۲ نفر شامل ۶ نفر فقیه به انتخاب مقام معظم رهبری و ۶ نفر حقوقدان با پیشنهاد قوه قضائیه و انتخاب نمایندگان مجلس شاکله شورای نگهبان را در قانون اساسی تشکیل داد و تاریخ تشکیل شورای نگهبان به ۲۶ تیر ۱۳۵۹ برمی‌گردد.

وی گفت: در قانون اساسی ما یکی از نهادهایی که جزئیات زیادی در موردش وجود دارد، شورای نگهبان است؛ از اصل ۹۱ تا ۹۹ در مورد آن است و کمتر نهادی این تعداد اصل را به خود در قانون اساسی به خود اختصاص داده و نشان از حساسیت این نهاد است. غیر از آن در سایر اصول قانون اساسی اصول متعددی به شورای نگهبان پرداخته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وظایف متعددی که در قانون اساسی برای شورای نگهبان ذکر شده، افزود: عضویت در شورای بازنگری، حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، عضویت یکی از فقهای شورای نگهبان در شورای موقت رهبری، تهیه و تدوین و تصویب اولین قانون مجلس خبرگان رهبری، عضویت فقهای شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله وظایف شورای نگهبان است.

وظیفه مهم شورای نگهبان، نظارت بر قوانین است

وی با بیان اینکه از وظایف مهم شورای نگهبان، نظارت بر قوانین است از حیث اینکه مصوبات مجلس مغایر با شرع و یا خلاف قانون اساسی نباشد، گفت: تفسیر قانون اساسی است، نظارت بر انتخابات و نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان از وظایف مهم شورای نگهبان است که در این ۴۳ سال، تمام تلاش و همت را بر انجام این وظایف کرده است تا از این وظایف نهایت حراست صورت گیرد.

طحان نظیف در خصوص نظارت این شورا بر قوانین مجلس، افزود: هر مصوبه‌ای از مجلس شورای اسلامی باید برای شورای نگهبان ارسال شود و شورا زمان ۱۰ روز برای اظهار نظر به مجلس دارد. البته در مواردی می‌تواند ۱۰ روز دوم را نیز طلب وقت کند؛ چرا که بعضی مصوبات زمان و فرصت کارشناسی بیشتری می‌طلبد. تمام مصوبات مجلس و یا کمسیون‌ها این پروسه را طی می‌کنند، در صورتی که شورای نگهبان در فرصت تعیین شده به مجلس بازخوردی ندهد، مصوبه خود به خود تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار مصوبات مجلس و کمسیون‌ها نظارت بر اساس‌نامه‌های مصوب هیئت وزیران و یا کمسیون‌های داخل مجلس نیز به عهده شورای نگهبان است تا خلاف شرع و قانون اساسی نباشد، تمام نظرات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون بر روی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان در پژوهشکده شورای نگهبان وجود دارد و نخبگان و صاحب‌نظران و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بررسی مصوبات در شورای نگهبان بر اساس موازین قانونی و شرعی به نفع مردم است، افزود: شورای نگهبان نهاد تخصصی و حرفه‌ای به خصوص در موضوعات انتخاباتی است. بخش زیادی از هجمه‌هایی که می‌شود، مربوط به انتخابات است و این شورا نسبت به وظایف خود کوتاهی نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما باید در موضوع وظایف شورای نگهبان و نظارت بر مصوبات باید بیشتر با مردم و مخاطب ارتباط بگیریم و بنا داریم بیشتر از این برای جامعه دانشگاهی و عموم مردم اطلاع‌رسانی کنیم. بررسی مصوبات بر اساس قانون و شرع در واقع برای احقاق حقوق مردم است.

طحان نظیف درباره قانون تشدید مجازات اسیدپاشی گفت: به عنوان مثال در سال‌های گذشته در مورد تشدید مجازات اسیدپاشی مصوبه‌ای به شورای نگهبان آمده بود که شورای نگهبان این مصوبه را بررسی و چند ابهام یا اشکال به آن مطرح کرد؛ در آن زمان برخی رسانه‌ها تیترهایی مبنی بر مخالفت شورای نگهبان با افزایش مجازات اسیدپاشی مطرح کردند، در صورتی که شورای نگهبان وجوهی را به آن توجه کرده بود که در مصوبه به آن بی‌توجهی شده بود.

وی ادامه داد: مثلاً شورای نگهبان گفته بود در صورتی که فردی اسیدپاشی انجام دهد و اسید به فرد اصابت نکند، مجلس در این مورد هیچ مجازاتی در نظر نگرفته بود، در صورتی که ممکن است فرد از این خوف و ترس، حالتی مانند لکنت زبان و یا کم‌سو شدن چشم و دیگر موضوعات روانی به فرد تهدید شده، ایجاد شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در شورای نگهبان این وجه را به قانون اضافه کردیم، چرا که این نیز خسارتی غیر مستقیم است که باید به آن توجه داشت، بنابراین اشکالات شورای نگهبان به نفع مردم است و در چنین مواردی ابهامات در فضای تعاملی با مجلس اصلاح و مصوبه بار دیگر در شورای نگهبان بررسی و به مجلس تقدیم می‌شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 554090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.