توجه به راهبردهای ایمنی برای حفظ بافت تاریخی شیراز

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: هدف این سازمان نگاه به بافت تاریخی شیراز با توجه به ایمنی آن در جهت کاهش خطرات آتش‌سوزی است.

محمدهادی قانع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، حریق را یکی از بزرگترین تهدیدها برای بافت و بناهای تاریخی دانست و اظهار کرد: از دست دادن هر سبک و بافت تاریخی دارای ارزش غیرقابل بازگشت است، بنابراین ضروری است که با حذف خطرات و ریسک‌های بزرگ، احتمال وقوع حریق را به حداقل رساند و یا با مدیریت دقیق و کنترل، خطرات ناشی از آن را کاهش داد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اساسی سازمان آتش‌نشانی شیراز در بافت تاریخی، محافظت در برابر از دست دادن آثار تاریخی و آسیب‌های ناشی از حریق در آن است، افزود: سازمان آتش‌نشانی شیراز از سه سال گذشته تاکنون در ابعاد مختلف به ارتقای ایمنی بافت تاریخی پرداخته و در تلاش است با استفاده از راهبردهای همه‌جانبه ایمنی در برابر حوادث، ریسک حریق را در ساختارهای تاریخی به کمترین میزان خود کاهش دهد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به نصب شیرهای هیدرانت در بافت تاریخی افزود: به دلیل نبود امکان تردد خودروهای عملیاتی در برخی نقاط بافت تاریخی، تعداد ۱۰۸ شیر هیدرانت فعال در این منطقه نصب، ۲۰ شیر هیدرانت ایستاده در حال جای‌گذاری و نصب ۴۰ دستگاه شیر هیدرانت دفنی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شیرهای آتش‌نشانی به منزله استقرار دائم خودروی اطفایی است که در سرعت عمل نیروهای آتش‌نشانی در زمان وقوع حوادث و اقدام به‌موقع جهت حفظ جان و مال شهروندان حاضر در این نقاط، تأثیرگذار است.

قانع با تاکید بر تأمین ایمنی بازارهای بافت تاریخی، ادامه داد: اماکن تجمعی از جمله بازارها همواره مورد توجه سازمان آتش‌نشانی است؛ با توجه به بالا بودن درجه اشتعال در این بازارها، سازمان آتش‌نشانی شیراز اقدامات ایمنی در بازارهای سنتی بافت تاریخی را با نصب ۱۴ عدد شیر هیدرانت، اهدای ۱۳ کپسول ۵۰ کیلویی خاموش‌کننده، آموزش ایمنی و اطفای حریق به کسبه بازار، برگزاری مانورهای عملیاتی و بازدیدهای ادواری کارشناسان ایمنی و پیشگیری سازمان از فضای بازارها تقویت کرد.

وی با بیان اینکه طراحی و برآورد سیستم‌های خشک آتش‌نشانی در بازار به پایان رسیده است و در مسیر اجرای این طرح قرار داریم، اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی شیراز با در نظر گرفتن عرض معابر در بافت تاریخی و نبود امکان تردد خودروهای اطفایی به منظور سرعت بخشیدن در عملیات و به حداقل رساندن خسارات، به تهیه و تجهیز موتورهای چهارچرخ اطفای حریق اقدام کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز به نقش مؤثر آموزش‌های شهروندی با رویکرد کاهش حریق و حوادث در بافت تاریخی پرداخت و افزود: آموزش در هر زمینه‌ای جایگاه اول را دارد و با توجه به تجارب سازمان آتش‌نشانی شیراز، آموزش ایمنی به شهروندان بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: برگزاری موفق جشنواره بزرگ شهر ایمن با اولویت مناطق کم‌برخوردار نیز از فعالیت‌های راهبردی سازمان آتش‌نشانی در کاهش حوادث بافت تاریخی به‌شمار می‌رود.

قانع با اشاره به چالش‌های مجموعه تاریخی با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن، تاکید کرد: فراهم آوردن شرایط بهینه ایمنی برای حفاظت از جان انسان‌ها و اموال آنها دغدغه اصلی مجموعه بزرگ سازمان آتش‌نشانی شیراز است، بنابراین نیروها و امکانات این مجموعه با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده در راستای حفظ ایمنی و کاهش حوادث بناها و بافت تاریخی پیشگام خواهند بود.

به گزارش ایمنا، در برگزاری این جشنواره با هدف آگاهی بخشی به مردم و در راستای کاهش خطرات و سوانح، بافت تاریخی شهر شیراز نیز در اولویت قرار گرفت که علاوه بر آموزش در مساجد و پایگاه‌های بسیج این منطقه، شهروندان در محدوده حرم سید علاالدین حسین (ع)، سه‌راه آستانه و خیابان حسینی، محلات محدوده حرم شاه‌چراغ (ع) و خیابان ۹ دی، محدوده دروازه کازرون و قاآنی شمالی به صورت عملی و تئوری با آموزش‌های ایمنی آشنا شدند.

کد خبر 554088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.