امشب شاهد تربیع اول ماه باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه- نوزدهم بهمن‌ماه- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و قمر هفت روزه در آسمان عصر در اوج دیده می‌شود و نیمه شب غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پدیده‌های جذاب نجومی مانند گرفتگی‌ها و اختفاها با توجه به تغییرات زاویه‌ای میل ماه و سیارات نسبت به دایره‌البروج رخ می‌دهد. خورشیدگرفتگی نوعی اختفا است که در آن، ماه از نقطه مقابل خورشید عبور می‌کند و باعث اختفای خورشید در پشت خود می‌شود. سه‎‌شنبه –نوزدهم بهمن ماه- ماه از مقابل اورانوس می‌گذرد و اختفا اتفاق می‌افتد. این پدیده فقط از بخش‌های جنوبی اقیانوس اطلس و قسمت‌هایی از قطب جنوب قابل رصد است؛ البته از موقعیت رصدخانه لارستان می‌توانید شاهد همنشینی اجرام باشید.

وی افزود: ماه و سیاره اورانوس از فاصله یک درجه و چهار دقیقه قوسی یکدیگر عبور می‌کنند و ماه شش روزه می‌شود. این دو جرم حوالی ساعت ۱۷:۵۳ تقریباً ۷۳ درجه بالاتر از افق جنوب غربی بعد از غروب قابل مشاهده است؛ سپس به سمت افق فرو می‌روند و ساعت ۲۳:۴۶ غروب می‌کنند. قدر ماه منفی ۱۱.۷ و قدر سیاره اورانوس ۵.۸ خواهد بود؛ هر دو جرم نیز در صورت فلکی «حمل» قرار دارند.

تربیع اول ماه

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه‌شنبه- نوزدهم بهمن ماه- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و قمر هفت روزه در آسمان عصر در اوج دیده می‌شود و نیمه شب غروب می‌کند. در واقع ماه هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان حدود ساعت ۱۷:۵۳ در موقعیتی ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی شما در صورت فلکی حمل قابل مشاهده است؛ سپس ساعت ۰۰:۴۰ به سمت افق می‌رود. ناظران زمینی ماه را که حدود ۵۵ درصد درخشندگی دارد به صورت نیم‌دایره می‌بینند؛ در علم نجوم به این حالت «تربیع اول» گفته می‌شود. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و این حرکت انتقالی باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه جدید، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود.

وی تصریح کرد: یگانه قمر زمین هر ۲۹ و نیم روز یک بار چرخش خود به دور زمین را از دید ناظران زمینی کامل می‌کند که در واقع زمان هلالی ماه نامیده می‌شود. طی روزهای آینده کوژ ماه یا هلال افزاینده هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سپیده‌دم غروب می‌کند.

بیشترین ارتفاع عطارد در آسمان صبحگاهی

فخرایی‌فرد اظهار کرد: سیاره عطارد از موقعیت رصدخانه لارستان صبح سه‌شنبه –نوزدهم بهمن ماه- به بالاترین نقطه در آسمان صبحگاهی در صورت فلکی جدی می‌رسد و با قدر صفر بسیار درخشان است. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی ساعت ۰۵:۰۶ طلوع می‌کند و هنگام طلوع آفتاب زمانی که ۱۷ درجه بالاتر از افق است در روشنایی آسمان غیرقابل رصد می‌شود. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی در این زمان در فاز هلال افزاینده است و حدود ۴۱ درصد روشنایی دارد.

کد خبر 554072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.