سهم ۷۰۰ میلیاردی اصفهان از فروش دارایی‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید در سال آینده ۷۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در استان به فروش برسد، گفت: با دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس، وصول مالیات‌ها افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه سال ۱۴۰۱ روز یکشنبه _بیست‌ویکم آذر ۱۴۰۰_ توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس ارائه و مبلغ کل این بودجه ۳,۶۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام شد. جمع منابع عمومی استان‌ها در لایحه بودجه، ۴,۴۹۷,۲۰۴,۳۳۶ میلیون ریال است که در این بین استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین منابع هستند.

استان تهران با ۲,۰۳۵,۶۹۵,۶۵۴ میلیون ریال، استان اصفهان با ۳۲۰,۴۰۲,۲۷۰ میلیون ریال، استان خوزستان با ۲۳۵,۹۳۷,۷۵۰ میلیون ریال، استان کرمان با ۲۳۵,۸۳۳,۴۲۰ میلیون ریال، خراسان رضوی با ۱۶۱,۸۰۲,۸۴۵ میلیون ریال، استان هرمزگان با ۱۵۶,۱۹۷,۲۸۰ میلیون ریال، استان بوشهر با ۱۳۳,۲۱۵,۳۳۰ میلیون ریال، استان یزد با ۱۲۵,۶۱۹,۵۵۰ میلیون ریال، استان آذربایجان شرقی با ۱۱۶,۲۳۵,۶۰۰ میلیون ریال، استان مرکزی با ۱۰۹,۳۱۸,۷۲۵ میلیون ریال، استان فارس با ۱۰۷,۴۱۰,۲۲۲ میلیون ریال و استان البرز با ۱۰۳,۳۸۳,۲۸۰ میلیون ریال دارای بیشترین منابع عمومی هستند.

منابع مناطق کمتربرخوردار و شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری قرار دارد، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان است. در لایحه بودجه، دو سوم از سه درصد درآمدهای نفتی به شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌های مناطق کمتر برخوردار ۳۱ استان کشور اختصاص پیدا کرده است. این رقم از پنج هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به شش هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۱، از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه آن برای شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در بودجه امسال حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

در همین رابطه و برای مشخص شدن سهم استان اصفهان از بودجه ۱۴۰۱ گفت‌وگویی با محمدرضا قاسمی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

در خصوص تدوین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت استان چه اقداماتی انجام شده است؟

طرح آینده‌نگری توسعه با رویکرد مسئله شناسی در اصفهان طراحی شده است. در مطالعات آینده‌نگری متغیرهای کلیدی استخراج می‌شود که در اصفهان ۱۲ متغیر مهم‌ترین چالش‌های استان است؛ از جمله چینش فعالیت‌ها در زمین. ۸۰ درصد از فعالیت‌های استان اصفهان در هفت درصد از مساحت آن انجام می‌شود؛ در واقع از زمین اصفهان به خوبی استفاده نشده است.

سند ملی آمایش در بهمن‌ماه ۹۹ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ابلاغ شده که لازم‌الاجرا است. توجه به آمایش سرزمینی امری الزامی است، اگر سند آمایش ملاک توزیع امکانات در استان نباشد وضعیت استان وخیم‌تر خواهد شد.

انتظار می‌رود در همه دستگاه‌های استان نسبت به این سند حساسیت نشان داده شود و مردم اجرای آن را پیگیری کنند. البته هنوز هم در برخی از دستگاه‌های استان به این سند بی‌توجهی می‌شود که امید است این موضوع به زودی برطرف شود.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجری بودجه‌ای که برای اصلاح الگوی کشت در نظر گرفته می‌شود، نیست و دستگاه‌های اجرایی، شهروندان و رسانه‌ها باید اجرایی شدن این الگو را پیگیری کنند. جهاد کشاورزی در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده است اما هنوز در فرهنگ عمومی مردم این موضوع نهادینه نشده که برای انتخاب کشت از نظر متخصصان بهره ببرند.

سهم ۷۰۰ میلیاردی اصفهان از فروش دارایی‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱

آمار حقیقی فروش نفت در کشور چه مقدار است؟

در شرایط فعلی اقتصادی کشور نمی‌توان آمار واقعی صادرات نفت را اعلام کرد؛ زیرا دشمن راه‌های آن را یافته است و از آن جلوگیری می‌کند. از طرفی نمی‌توان این آمار را اعلام نکرد زیرا در بین مردم ایجاد ترس می‌کند.

فروش دارایی‌های دولت در استان در بودجه ۱۴۰۱ چقدر در نظر گرفته شده است؟

در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در اصفهان به فروش رسید که این مبلغ ابتدا به خزانه دولت رفت و سپس به اصفهان بازگشت. با استفاده از صندوق عدالت از سال آینده این رقم مستقیماً به حساب استان واریز می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید در سال آینده ۷۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در استان به فروش برسد. بهره‌وری سرمایه دولت بسیار کم است که دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل آن محسوب می‌شود.

در بودجه ۱۴۰۱ برای مناطق محروم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای توسعه مناطق محروم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، ۹۱ میلیارد تومان از سه درصد سهم فروش نفت و گاز و ۹۶۵ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی به استان اصفهان تخصیص داده شده است.

چرا در بودجه ۱۴۰۱ برای احیای زاینده‌رود ردیفی در نظر گرفته نشده است؟

اکنون ردیفی به نام احیای زاینده‌رود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود ندارد؛ اما در ردیف‌هایی به نام احیای تالاب‌ها، قنوات و آبخیزداری‌ها وجود دارد که اعتبارات آن ملی است و استان اصفهان از آن سهم دارد و مبالغ آن در اختیار استان قرار می‌گیرد. البته اینکه سهم استان اصفهان از این مبلغ چقدر است، به میزان تلاش و چانه‌زنی مسئولان و نمایندگان استان بستگی دارد.

کسری بودجه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیشترین درآمد مالیاتی کشور از کدام استان است؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، کسری عملیاتی ۳۰۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ اما در مجموع بودجه کسری ندارد و تراز دارایی و مالی و تراز جاری باهم برابر است. قطعاً تهران بیشترین مالیات و اصفهان ۳۱.۲ همت مالیات پرداخت می‌کند. پارادایم توزیع پول در کشور ما توزیع اعتبارات را تعیین می‌کند.

سهم ۷۰۰ میلیاردی اصفهان از فروش دارایی‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱

درآمد مالیاتی استان در بودجه ۱۴۰۱ به تفکیک شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

منظور از مالیات ثقلی، ارزش افزوده است. با افزایش قیمت ناشی از تورم، مالیات‌ها هم وصول می‌شود. به نظر می‌رسد ۳۰ درصد از مالیاتی که در بودجه تعریف شده است از همین محل تأمین خواهد شد. همچنین با دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس وصول مالیات‌ها افزایش یافته و فشاری به مردم وارد نمی‌شود.

تصمیم دولت برای افزایش حقوق‌ها چگونه خواهد بود؟

دولت باید بین پرداخت یارانه و استخدام کارمندان و نظام پرداخت حقوق، انتخاب کند. در واقع درآمدها و هزینه‌های دولت باید با یکدیگر توازن داشته باشد.

چگونه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از افزایش قیمت آن جلوگیری می‌شود؟

دلیل علمی تورم، حجم پول است و در کتب اقتصادی صحبتی از ارتباط مثبت میان نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها نشده است و حجم پول و خلق پول موجب تورم خواهد شد. دولت می‌تواند همیشه برای گندم و دارو یارانه پرداخت کند اما پرداخت یارانه در همه کالاها رانت‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

در چهار سال اخیر ۶۵ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای پرداخت شده است؛ اما قیمت مرغ بیش از پنج برابر افزایش داد که نشان می‌دهد پرداخت این یارانه‌ها تأثیر مثبتی در کاهش قیمت‌ها ندارد.

کد خبر 554053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.