تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس امروز با افت هفت هزار و ۵۶۱ واحدی به سطح یک میلیون و  ۲۷۴ هزار واحد رسید. نمادهای گروه پالایشی مجدد به تعادل رسید؛ اما گروه خودرویی و فلزی همچنان روند منفی در پیش دارند. تغییر روند گروه پالایشی به واسطه رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر است که پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز یکشنبه شاهد از دست رفتن حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل به واسطه کاهش هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد تهران بودیم، امروز نیز با افت هفت هزار و ۵۶۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحد رسید.

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

شاخص‌ها

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش هفت هزار و ۵۶۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش دو هزار و ۵۱۵ واحدی در سطح ۳۲۳ هزار و ۹۸۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۵۹ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۷۷ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۳۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۵۷

فرابورس ایران

.شاخص کل فرابورس با کاهش ۴ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۳۷۳ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۰۲ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۰

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۷۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۵ هزار و ۱۴۶ و یک میلیون ۵۸۹ هزار و ۶۵۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۶۱۰ و چهار میلیارد و ۱۹۹ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

اخبار بازار

دو خبر خوب برای بازار

۱- مطابق با اظهارات رئیس سازمان، فعالیت کارگروه هماهنگی بازار سرمایه بلندمدت بوده و محدود به ۲۲ بهمن نمی‌باشد و جلسات آن به‌صورت پیوسته و روزانه و تا هر زمان که بازار نیاز به حمایت داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

۲- رئیس جمهور فردا یکشنبه طی مراسمی، اجرای ۷.۵ میلیارد دلار طرح توسعه‌ای جدید در حوزه معدن و صنایع معدنی را طی مراسمی اعلام خواهند نمود این طرح‌ها شامل پروژه‌های سودآور در جهت تکمیل زنجیره ارزش فولاد و مس و سایر فلزات و زیرساخت بوده که توسط شرکت‌هایی از قبیل فملی، فولاد، کچاد، کگل، ومعادن و تجلی تأمین مالی و اجرا خواهد شد.

پیشنهاد معامله رمزارزها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری

مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس گفت: در خصوص معامله رمز ارزها در بورس ایران پیشنهاداتی ارائه شده است، مبنی بر اینکه رمزارزهایی که در داخل کشور تولید شدند در قالب صندوق سرمایه گذاری معامله شوند. در تلاش هستیم که تا قبل از پایان سال برنامه‌ریزی‏های لازم را در زمینه دامنه نوسان بورس انجام دهیم.

تغییر دامنه نوسان بورس ابتدا برای شرکت‌های بزرگ

رئیس سازمان بورس در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای دامنه نوسان بورس گفت: این موضوع اکنون و در وضعیت فعلی بازار سرمایه مورد بحث اکثر فعالان این بازار است، بنابراین در تلاش هستیم که تا قبل از پایان سال برنامه‌ریزی‌های لازم را در زمینه دامنه نوسان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا برنامه‌ای میان‌مدت برای دامنه نوسان ارائه شود و به مرور اقدامات لازم برای اصلاح دامنه نوسان را در دستور کار قرار دهیم. عشقی تاکید کرد: راه‌های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وجود دارد و ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت‌های بزرگ‌تر در دستور کار قرار دهیم.

اخبار شرکت‌ها

شفاف سازی چکاپا

افزایش حاشیه سود شرکت با افزایش نرخ‌ها از محل تورم سال شمسی ۱۴۰۰ منجر به افزایش سود عملیاتی شرکت شده است. در سال مالی مورد گزارش نسبت به سال مالی قبل شرکت فرعی گروه صنایع کاغذ پارس (شرکت پارس طبیعت سلولز) به بهره برداری رسیده است که در افزایش سود عملیاتی نسبت به سال مالی گذشته تأثیرگذار بوده است.

فولاد، رمپنا

قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو بین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت مپنا با حضور رئیسی، رئیس جمهور و وزیر صمت به امضا رسید. در این قرارداد شرکت مپنا متعهد شده است که نسبت به تولید و تحویل ۵۰ دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه در طی دو سال آینده اقدام کند.

ارزش این قرارداد معادل ۲ هزار میلیارد تومان است و مقرر شده است که شرکت مپنا به تدریج این لکوموتیوها را به شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تسهیل حمل و نقل و جابجایی محصولات این شرکت در شبکه ریلی کشور تحویل دهد

توضیحات فولاد در خصوص طرح‌های توسعه

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

بازار جهانی

بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۵۷۵ دلار معامله شده و بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بوده است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) رشد ۸۳ دلاری داشته و به ۶۲۳ دلار رسیده است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) در هفته اخیر ۶۱۵ دلار ثبت شده و ۱۰ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته داشته است.

تأثیر گذار بر: شپدیس، شیراز، کرماشا، خراسان و شلرد

تحلیل بازار جهانی سنگ آهن

ثبات قیمتی سنگ آهن در ۱۴۷ دلار با تعطیلات سال نو چین

معاملات سنگ آهن ۶۲ درصد چین در تعطیلات سال نو چینی کم رونق و بدون تغییر قیمت در ۱۴۷ دلار دنبال شد. نشریه South China Morning Post و منابع تخصصی دیگر گفته‌اند پس از افزایش "غیر طبیعی" قیمت‌ها در هفته‌های اخیر قبل از تعطیلات سال نو، برنامه ریزان ارشد اقتصادی چین متعهد شده اند که معاملات سفته بازی سنگ آهن را مهار کرده و بازار داخلی را تثبیت کنند. سازمان برنامه‌ریزی دولتی، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، نسبت به "نوسانات غیرعادی" بازار هشدار داد، زیرا قیمت این عنصر اصلی صنعت فولاد افزایش تقریباً ۶۰ درصدی از اواسط نوامبر داشته است.

تجزیه و تحلیل‌های دولتی حاکی از آن است که روند عرضه و تقاضا برای سنگ آهن به طور کلی ثابت است و ذخایر داخلی در بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر قرار دارند. این کمیسیون در بیانیه خود اظهار داشت که ما سفته‌بازی را عامل افزایش سریع قیمت اخیر می‌دانیم. همچنین NDRC گفت که تغییرات قیمت بازار را بررسی می‌کند و با احتکار کنندگان، دلالان و شایعه سازان مقابله خواهد کرد. چین بیش از سه چهارم سنگ آهن خود را عمدتاً از استرالیا و برزیل وارد می‌کند که این امر آن را در برابر افزایش قیمت آسیب پذیر می‌کند.

متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی چین در سال گذشته ۱۶۴ دلار آمریکا در هر تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ یک افزایش ۵۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد. پکن در تلاش است برای کاهش وابستگی به واردات سنگ آهن، اکتشافات داخلی سنگ آهن و استفاده از ضایعات فلزی توسط فولادسازان را تشویق نماید. همچنین در برنامه توسعه مواد خام چین که در ماه دسامبر منتشر شد، آمده است که با افزایش عرضه قراضه فولادی به بیش از ۳۰ درصد از کل تقاضا، خودکفایی آهنی این کشور "به طور قابل توجهی" افزایش می‌یابد.

تأثیر گذار بر: کچاد، کنور، کگل، کگهر، ومعادن، وامید، واحیا

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

این هفته قیمت پلی پروپیلن در سراسر منطقه آسیا افزایش یافت. افزایش قیمت به دلیل حفظ قیمت‌های بالای پروپیلن در بالا دست و نتیجتاً افزایش قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان بوده است.

در خاور دور، قیمت PP تزریقی و رافیا در سطوح ۱۱۳۰-۱۱۸۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که حاکی از افزایش حدود ۱۰ دلاری بود. قیمت پلی پروپیلن فیلم در سطوح ۱۱۵۰-۱۱۹ دلار در هر تن ارزیابی شد، در حالی که قیمت‌های BOPP نیز در سطوح ۱۱۹۰-۱۱۵۰ دلار آمریکا دلار ارزیابی شد که هر دو نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار افزایش یافته‌اند.

قیمت پلی‌پروپیلن ترکیه (PP) در این هفته به طور کلی با ثبات و رو به بالا بود. سطح عرضه کاهش یافته است، زیرا تخصیص‌های ماه فوریه توسط برخی فروشندگانی که به دنبال هدایت بخشی از موجودی خود به چین هستند کاهش یافته است.

قیمت‌ها مقداری قبل از تعطیلات سال نو چینی رشد کردند ولی همچنان فروشندگان انتظار دارند با بازگشت خریداران چینی، بازار پررونقی داشته باشیم.

تحلیل بازار جهانی پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن (PE) در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و مدیترانه شرقی (East Med) در هفته جاری، با تقویت جایگاه فروشندگان در اعلام قیمت، شاهد ثبات و تمایل به رشد بود. فعالیت بازار در شورای همکاری خلیج فارس سالم بود زیرا خریداران متمایل به ذخیره سازی مواد هستند و در مورد افزایش مداوم احتمالی قیمت مواد اولیه محتاط بودند.

تولیدکنندگان شورای همکاری خلیج فارس افزایش تقاضا را پس از تعطیلات سال نو چینی پیش بینی می‌کنند. همچنین ادامه روند قیمت نفت خام می‌تواند به تقویت جایگاه فروشندگان کمک کند.

هر دو هند و پاکستان عمدتاً شاهد افزایش قیمت پلی اتیلن در این هفته بودند که ناشی از افزایش قیمت نفت خام بود که تولیدکنندگان شورای همکاری خلیج فارس را بر آن داشت تا پیشنهادات فوریه را افزایش دهند. قیمت‌های داخلی هند نیز افزایش یافت و تمایل به خرید HDPE و LLDPE در بازار داخلی نیز بهبود یافت. در پاکستان، افزایش قیمت نفت خام و پیشنهادات بالاتر ماه فوریه، خریداران را بر آن داشت تا موجودی ذخیره کنند.

تمدید مهلت در تحقیقات ADD ممکن است تمایل به واردات LDPE را در هند تحریک کند. قیمت پلی اتیلن ترکیه (PE) در این هفته به دنبال پیشنهادات جدید از خاورمیانه ثابت و رو به بالا بود. عرضه کنندگان تلاش کردند قیمت‌ها را افزایش دهند اما با مقاومت مواجه شدند. با بازگشت خریداران چینی به بازار، این مقاومت ممکن است در هفته‌های آینده کاهش یابد.قیمت‌های پایین پلی اتیلن در ترکیه به این معنی است که بسیاری از فروشندگان با پیش بینی تقاضای سالم پس از تعطیلات سال نو چینی شروع به تغییر تخصیص‌های خود به سمت شرق کرده اند. در نتیجه، سطح عرضه در این ماه در ترکیه کمتر خواهد بود.

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

قیمت پلی اتیلن ترفتالات در شمال شرق آسیا در هفته گذشته تغییر قیمتی نداشت و در ۱،۱۱۰ دلار در تن معامله شد. پت فوب جنوب شرق آسیا نیز تغییری تجربه نکرد و در همان ۱،۱۷۵ دلار قیمت گذاری شد. حجم معاملات آسیا بسیار کم بود. در اروپا، قیمت‌ها میل به کاهش داشتند چرا که انتظاراتی مبنی بر افزایش عرضه دیده می‌شود. قیمت محصول نقدی در اروپای شمال غرب حدود ۳۰ دلار کاهش داشت و به ۱،۵۱۰ دلار رسید. البته برخی بر این باورند که مشخص نیست چه مقدار محصول به بازار اروپا عرضه خواهد شد.

واردات به اروپا در ماه مارس نیز ادامه پیدا خواهد کرد و معامله گران معتقدند که واردات بیشتر کاملاً بستگی به هزینه‌های حمل اعلامی پس از تعطیلات سال نو چینی‌ها دارد. کاهش قیمت پت بازیافتی در مدت اخیر موجب شد که تمایلات خرید بیشتر بشود و تعادل مقطعی در این بازار به وجود آورد.

طلا

قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با رشد قیمت همراه شد و در نهایت موقعیت خود در بالای ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرد. قیمت طلا در واکنش به نشست بانک مرکزی انگلیس و داده‌های اشتغال آمریکا با افت قیمت همراه شد اما مجدداً به بالای ۱۸۰۰ دلار برگشت.

در نشست بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره برای دومین بار افزایش پیدا کرد که همین امر باعث افت قیمت طلا شد. داده‌های اشتغال آمریکا نیز روز جمعه بهتر از انتظارات بازار بود. اشتغال بخش غیر کشاورزی با افزایش ۴۶۷ هزار نفری همراه بود که منجر به تقویت دلار آمریکا و ریزش قیمت طلا شد. نرخ رشد دستمزد ساعتی نیروی کار نیز بیش از انتظارات منتشر شد و به ۵.۷ درصد رسید که حاکی از فشارهای تورمی است. بعد از هر دو بار ریزش، قیمت طلا مجدداً به بالای ۱۸۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.

بازار طلا با چندین نیرو از جمله فشارهای تورمی، تمایل بانک‌های مرکزی دنیا به سیاست انقباضی و حمله احتمالی روسیه به اوکراین درگیر است که پیش بینی طلا را با ابهام همراه کرده است. تا ورود نیروی بعدی انتظار می‌رود قیمت طلا در محدوده خنثی فعلی نوسان کند.

نقشه بازار بورس

تداوم اصلاح بعد از شکست حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

کد خبر 554033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.