«مرد بازنده»؛ قهرمانی که ضد قهرمان ندارد

«مرد بازنده» آخرین ساخته محمدحسین مهدویان است که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم روایتی پلیسی-جنایی است که به‌دلیل فقدان ضدقهرمان، آن را به اثری نه‌چندان قوی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مرد بازنده» ساخته محمد حسین مهدویان که در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد که درون‌مایه جنایی-پلیسی دارد. این فیلم داستان قتل جوان ثروتمندی را روایت می‌کند در مدت کمتر از سه سال از هیچ به همه جا رسیده و فعالیت‌های اقتصادی مشکوک وی، توجه پلیس را به خود جلب کرده است.

قصه این فیلم در همان ۱۰ دقیقه نخست باز شده است و در ادامه با تأکید بر قهرمان قصه ادامه پیدا می‌کند. شخصیت سرهنگ احمد خسروی که جواد عزتی آن را بازی می‌کند بازپرس کهنه‌کاری است که در آخرین روزهای خدمت خود با پروندهای پیچیده درگیر می‌شود و البته مشکلات خانوادگی نیز دارد که فیلم به آن پرداخته است.

در همان پرده اول فیلم، شهاب به قتل می‌رسد و در ادامه، سرهنگ خسروی به دنبال یافتن سرنخ‌هایی برای پیدا کردن قاتل است، اما پس از گذشت چند دقیقه ابتدایی فیلم، روندی ضعیف پیدا کرده و افت می‌کند. اساس فیلم‌نامه بر قهرمان فیلم و مشکلات او استوار است، احمد خسروی مردی تک‌رو است که به دلیل تمام‌وقت بودن شغل خود مشکلاتی با پسر و دخترش دارد و البته به دنبال عدالت است. اما در مقابل او، ضد قهرمان قصه یک هلدینگ است که تبهکار پرورش داده و کلاهبرداری می‌کند، این الگو جبهه ضدقهرمان فیلم را خالی شخصیت کرده و پاشنه آشیلی برای این فیلم پلیسی است که بر خلاف فیلم‌های این ژانر نتوانسته قهرمان بودن احمد خسروی را به خوبی به تصویر بکشد.

به سایر شخصیت‌های فیلم از جمله حسام و تا حدودی اردلان نیز به‌خوبی پرداخت نشده است و فراتر از یک تیپ نیستند، در واقع فیلم اطلاعات واضح و روشنی از این شخصیت‌ها به مخاطب نداده و او را سردرگم می‌کند. فضای بارانی و گرفته فیلم شاید از دیدگاه بصری جذابیت‌هایی داشته باشد، اما کارکرد دراماتیک ندارد و مخاطب را از تماشای آن دل‌زده می‌کند.

به‌نوعی می‌توان مرد بازنده را ادامه زخم کاری دید، همان‌طورکه بازی جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور پیش از مشاهده فیلم، بیننده را به یاد زخم کاری انداخته و فضای آن را کاملاً برای او یادآوری می‌کند. به نظر می‌رسد تفاوت ۲۰ ساله سن جواد عزتی با کاراکتری که نقش آن را ایفا می‌کند، احمد خسروی را غیرباورپذیر کرده و به‌رغم گریم سنگین گاهی همان عزتی همیشگی در فیلم نمایان می‌شود.

انتظار می‌رفت در پایان این قصه پلیسی قهرمان‌محور، سرنوشت قهرمان به نتیجه برسد، اما پایان فیلم به کشف ماجرای قتل می‌انجامد که بازهم به دلسردی مخاطب منجر می‌شود. انتظارات از مهدویان به‌عنوان کارگردان جوانی که در سال‌های اخیر فیلم‌های پرمخاطبی ساخته است بیش از مرد بازنده بود و به نظر می‌رسد این فیلم همچون فیلم‌های قبلی او حتی فروش چندانی هم نداشته باشد.

کد خبر 553967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.