در وضعیت نارنجی و زرد نیازی به تعطیلی مدرسه نیست/پوشش۹۰ درصدی واکسیناسیون دبیرستانی‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دلیلی برای تعطیلی دبیرستان‌ها وجود ندارد، ‌ گفت: اگر شرایط شیوع ویروس در منطقه آن‌ها قرمز نباشد، نیازی به تعطیلی مدارس نیست.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مصوبه ستاد استانی کرونا برای تعطیل نشدن مدارس، اظهار کرد: تصمیم ستاد کشوری مقابله با کرونا این است که دیگر تعطیلی سراسری نخواهیم داشت و اختیار تصمیم‌گیری درباره اینکه چه اتفاقی باید در فضاهای آموزشی مدارس یا دانشگاه‌ها رخ دهد، به استان‌ها سپرده شده است.

وی با اشاره به رایزنی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با آموزش و پرورش برای تصمیم‌گیری، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل کشوری، در شهرها و مناطقی که در وضعیت قرمز قرار دارند، تنها آموزش برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی به مدت ۱۰ روز مجازی خواهد بود.

با توجه به وضعیت قرمز اصفهان، آموزش ۱۰ روزه مجازی در حال اجراست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های آموزشی روستاها را به عهده مسئولان آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت و درمان منطقه دانست و ادامه داد: این مسئولان برای مدرسه به مدرسه، محله به محله و روستا به روستا تصمیم‌گیری می‌کنند و اگر شرایط شیوع ویروس منطقه آن‌ها، قرمز نباشد، نیازی به تعطیلی مدارس نیست.

وی تصریح کرد: برای مدارس مناطق نارنجی و زرد نیز باید وضعیت انتشار ویروس در مدرسه کنترل شود و اگر بیش از دو نفر در یک کلاس مبتلا شوند، باید کلاس را تعطیل کنند و اگر دانش‌آموزان بیش از دو کلاس تعطیل شدند، مدرسه به مدت ۱۰ روز مجازی خواهد بود. این قانونی است که در سطح ملی به تمام استان‌ها تفویض شده است و بر اساس آن عمل می‌شود.

دلیلی برای غیرحضوری شدن دبیرستان‌ها وجود ندارد

عقدک درباره ادامه آموزش مجازی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی در اصفهان ادامه داد: با توجه به وضعیت قرمز اصفهان، آموزش ۱۰ روزه مجازی در حال اجراست؛ پس از این مدت اگر وضعیت همچنان قرمز باشد، ستاد استانی دوباره مصوبه آموزش مجازی را تمدید خواهد کرد.

وی در واکنش به انتقاد والدین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان به ادامه فعالیت حضوری مدارس در وضعیت قرمز، گفت: دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، هر دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و ایمنی بالاتری دارند؛ ضمن اینکه مدارس به این شرط بازگشایی شد که مدیران آن‌ها چک لیست‌های پنج‌گانه‌ای را پر کنند که نشان دهنده شرایط بهداشتی آن مدرسه است.

وقوع موج جدید کرونا هر ۳ تا ۵ ماه یک‌بار

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رعایت فاصله دو متری برای نشستن دانش‌آموزان، تهویه مناسب کلاس‌ها، پوشش ۸۵ تا ۹۰ درصدی واکسیناسیون کادر مدرسه و دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی را شرط فعالیت حضوری دبیرستان‌ها دانست و گفت: مدیران مدارس با پر کردن این چک‌لیست‌ها، متعهد می‌شوند که دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس در مدرسه رعایت شود، ناظران بهداشت مدارس نیز وضعیت مدارس را تأیید کردند؛ بنابراین دلیلی برای تعطیلی دبیرستان‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به فراهم بودن شرایط حداقلی برای ادامه فعالیت حضوری دبیرستان‌ها، گفت: انجمن اولیا و مربیان نیز می‌توانند بر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نظارت کنند اما وقتی که اعلام می‌شود شرایط حداقلی برای بازگشایی مدرسه وجود دارد، دبیرستان‌ها می‌توانند به فعالیت حضوری خود ادامه دهند و دلهره نداشته باشند؛ اما دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی هنوز واکسن نزدند و ایمنی کافی ندارند، به همین دلیل تعطیل می‌شوند.

عقدک در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه فعالیت حضوری مدارس باعث گسترش ویروس در جامعه نمی‌شود، توضیح داد: انتشار ویروس کرونا در جامعه، چهار علت مهم‌تر دارد که معمولاً افراد به آن‌ها توجه نمی‌کنند. نخستین عامل ورود به پیک ششم، سیر طبیعی یک اپیدمی پیش‌رونده است؛ این پاندمی از زمان آغاز تاکنون، پیش‌رونده بوده است و بین سه تا پنج ماه یک‌بار با یک موج جدید شیوع ویروس در جامعه روبه‌رو می‌شویم.

موج بعدی کرونا در تابستان سال آینده می‌رسد

وی با اشاره به پیش‌بینی موج ششم از فصل تابستان، ادامه داد: متخصصان رشته اپیدمی اعلام کردند در مرداد و شهریورماه سال آینده نیز پیک بعدی اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه همه واکسن زده باشند و پروتکل‌ها را صددرصد رعایت کنند و قرنطینه کامل باشد که چنین موضوعی غیرممکن است و این اتفاق حتی در جوامع پیشرفته دنیا هم رخ نداده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی، نخستین عامل آغاز موج ششم را سیر طبیعی بیماری دانست و گفت: دومین عامل این است که در کشور ما بین شش تا هفت میلیون نفر و در استان‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر تاکنون هیچ یک از دوزهای واکسن کووید را دریافت نکردند و این شرایط، زمینه را برای ادامه چرخه انتشار ویروس در جامعه و ایجاد سویه‌های جدید فراهم کرده است.

وی سومین دلیل را پوشش ناکافی دوز سوم واکسن در جامعه دانست و یادآور شد: آخرین آمار نشان می‌دهد که ۳۰ درصد افراد جامعه دوز سوم واکسن را دریافت کردند؛ در حالی که می‌دانیم برای پیشگیری از اومیکرون باید افراد دوز سوم را دریافت کرده باشند چون با دوز اول و دوم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در بدن افراد، ایمنی ایجاد می‌شود.

مدرسه یکی از هزاران مکان پرخطر در جامعه است

عقدک، چهارمین دلیل آغاز موج ششم همه‌گیری کرونا را رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده و به آن معناست که بیشتر افراد یا ماسک نمی‌زنند یا به شکل استاندارد از آن استفاده نمی‌کنند؛ همچنین در بسیاری از موارد، فاصله دو متر بین افراد رعایت نمی‌شود و در مکان‌های شلوغ و فضاهای بسته حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به نقش این چهار عامل در ورود به پیک ششم، ادامه داد: یکی از مکان‌های تجمع افراد، می‌تواند مدرسه باشد اما حضور دانش‌آموزان در صورتی مشکل‌ساز خواهد بود که دستورالعمل‌ها انجام نشود. در حالی‌که مدیران مدارس اعلام کردند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ناظران بهداشت و انجمن اولیا و مربیان نیز باید مراقب باشند که سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 553947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.