سامانه نان؛ برقرار کننده ارتباط صنعت با دانشگاه

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان گفت: ارتباط بین دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و صنایع نیز در سامانه نان مورد توجه قرار گرفته است. درواقع صنایع نیازهای خود را در این سامانه مطرح می‌کنند و براساس آن توسعه فناوری جهت‌دهی می‌شود. این سامانه به نوعی برقرار کننده ارتباط بین صنعت و فناوری است.

جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه براساس تصمیم و برنامه‌ریزی وزارت علوم و به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سامانه نان در حال آماده‌سازی است، گفت: در این سامانه ایده‌ها و نیازهای صنعتی کشور عرضه می‌شود و مردم می‌توانند نیازها و ایده‌های خود را به گوش افراد مربوطه برسانند.

وی افزود: هدف اصلی سامانه نان جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی، پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری براساس نیازهای اعلام شده است. از دیگر اهداف این سامانه شکل‌گیری فعالیت‌های پژوهشی و فناوری براساس نیازهای کشور، هدفمند کردن نیازهای کشور و توسعه فناوری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان ادامه داد: ارتباط بین دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و صنایع نیز در سامانه نان مورد توجه قرار گرفته است؛ درواقع صنایع نیازهای خود را در این سامانه مطرح می‌کنند و براساس آن توسعه فناوری جهت‌دهی می‌شود. این سامانه به نوعی برقرار کننده ارتباط بین صنعت و فناوری است.

وی در رابطه با چالش‌های مطرح شده سامانه نان گفت: یکی از چالش‌های پیش رو در رابطه با سامانه نان، امکان مطرح نشدن نیازهای اصلی و واقعی جامعه است که این مشکل باید به مراجع بالاتر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت صمت و عتف گزارش شود.

قیصری اضافه کرد: چالش دیگری که در کمیته و جلسه‌ها مطرح شد، چگونگی تبدیل نیازهای جامعه به پژوهش‌های دانشگاهی، پایان‌نامه و رساله‌های دکتری است که باید مرتفع شود. فرآیند تبدیل نیازهای مطرح شده به پژوهش و مسائل فناورانه دشوار بوده و نیازمند تجربه است؛ در نتیجه بررسی مستقیم آن در مراکز علمی امکان‌پذیر نیست و باید به چالش‌های کوچک‌تری تقسیم شود.

وی درباره اجرایی شدن سامانه نان گفت: درحال‌حاضر تنها راه‌اندازی اولیه این سامانه صورت گرفته، اما تعدادی از نیازها مطرح شده است؛ اگر بتوانیم نیازهای واقعی و اصلی صنایع را که نیازمند هزینه و فناوری کلیدی است، توسط پارک‌های فناوری، مراکز رشد، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به موضوعات پژوهشی و فناوری تبدیل کنیم، توانسته‌ایم این مطالعات را به درستی انجام دهیم.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان اضافه کرد: دانشجویانی که در این راستا پایان‌نامه و رساله خود را هدفمند با نیاز صنعتی مطرح کنند، مطمئناً پس از فارغ‌التحصیلی تجربه بسیار خوبی برای کار در آن صنعت به دست می‌آورند.

کد خبر 553907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.