تاثیر فرهنگ در اختلال ضعف اعصاب

یک دکترای روان‌شناسی گفت: اختلال ضعف اعصاب به میزان زیادی وابسته به فرهنگ است؛ زیرا در بسیاری از فرهنگ‌ها این بیماری تشخیص داده نمی‌شود و برخی دیگر به شدت بر این مسئله پایبند هستند. در اروپا ضعف اعصاب یک عارضه پذیرفته شده است و با خستگی، سردرد، بی‌خوابی و دیگر شکایات جسمی مبهم مشخص می‌شود.

محمدحسین پورعباییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ضعف اعصاب شکایت از خستگی فزاینده پس از تلاش ذهنی است، اظهار کرد: این شکایت اغلب همراه با کاهش نسبی در عملکرد شغلی و توانایی در انجام وظایف روزانه است.

وی افزود: خستگی‌پذیری روانی نوعی تهاجم ناخوشایند خاطرات با تداعی‌های مزاحم، اِشکالی در تمرکز و ناکارایی کلی تفکر تلقی می‌شود. نوع دیگر این اختلال ضعف جسمی، بدنی و فرسودگی است که با دردهای عضلانی و ناتوانی در منقبض کردن آن‌ها همراه است. در هر نوع از این اختلال، سایر احساسات جسمی ناخوشایند مانند سرگیجه و سردردهای عصبی و احساس بی‌ثباتی عمومی شایع است.

این دکترای روان‌شناسی اشاره کرد: «جورج میلر» اولین روان‌پزشک آمریکایی بود که در سال ۱۸۶۰ بیماری ضعف اعصاب را معرفی و از آن به عنوان یک اختلال شامل خستگی مزمن طولانی مدت و ناتوانی یاد کرد.

وی ادامه داد: اصلاح خستگی مزمن بیشتر در متون روان‌پزشکی کاربرد دارد، اما به عنوان یک طبقه مجزا از اختلالات نوروتیک محسوب نمی‌شود؛ طبق طبقه‌بندی‌های فعلی این بیماری شامل ناتوانی عمده است که در بسیاری از کارکردهای زندگی شخصی اثرگذار است.

پورعباییان در رابطه با ارتباط فرهنگ با این اختلال گفت: اختلال ضعف اعصاب به میزان زیادی وابسته به فرهنگ است؛ زیرا در بسیاری از فرهنگ‌ها این بیماری تشخیص داده نمی‌شود و برخی دیگر به شدت بر این مسئله پایبند هستند. در اروپا ضعف اعصاب یک عارضه پذیرفته شده است و با خستگی، سردرد، بی‌خوابی و دیگر شکایات جسمی مبهم مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: این اختلال بیشتر به تعارضات روان‌شناختی ناخودآگاه بستگی دارد و از استرس مزمن و دیگر شکایات بیرونی نشئت می‌گیرد؛ البته در چین و فرهنگ‌های آسیایی، بیشترین ارتباط این بیماری را با استرس و رخدادهای خارجی مرتبط می‌دانند.

این دکترای روان‌شناسی اشاره کرد: اختلال ضعف اعصاب با اختلالات دیگری مانند اضطراب افسردگی و اختلالات جسمی بروز می‌کند اما به عنوان یک اختلال مستقل مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ البته پیرامون شیوع این اختلال در سال ۱۹۹۴ مطالعه‌ای در سوئیس انجام شد که بر طبق نتایج میزان شیوع آن در این کشور ۱۲ درصد بود.

وی افزود: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز این اختلال حدود دو درصد است و در مواردی علائم افسردگی به شش درصد نیز می‌رسد. ضعف اعصاب ناشی از تخلیه سلول‌های عصبی یا نرون‌ها و ذخیره مواد غذایی است؛ این تخلیه‌ها براثر استرس‌هایی مانند کار اضافی ایجاد می‌شود.

کد خبر 553883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.