۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
آمریکا مهربان شد!

در آستانه ازسرگیری مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین، انتشار یک خبر پیرامون موضعگیری آمریکا نسبت به مذاکرات در صدر اخبار قرار گرفت و با تفسیر و تحلیل‌های متفاوتی روبه‌رو شد؛ آمریکا در یک اقدام حداقلی چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت‌های مذاکره کننده بعد از یک وقفه یک هفته‌ای و مشورت با پایتخت‌ها این هفته به وین برگشتند و مذاکرات را از سر خواهند گرفت. این مرحله که به گفته تحلیلگران و برخی مقامات غربی مرحله‌ای حساس و حتی نهایی تلقی می‌شود با ارسال پالس‌هایی از سوی دولت بایدن همراه شده است.

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد که این کشور با اعمال برخی معافیت‌های تحریمی، شرایطی را فراهم کرده که کشورها و شرکت‌های خارجی بتوانند با ایران در پروژه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

به نظر می‌رسد آنچه آمریکایی‌ها به عنوان «معافیت هسته‌ای» از آن یاد کرده‌اند مربوط به برخی پروژه‌های هسته‌ای در داخل کشور است.

این تحریم‌ها در خرداد ۱۳۹۹ توسط دولت ترامپ اعمال شده و حالا وزارت خارجه دولت بایدن ادعا می‌کند که دوباره آن تحریم‌ها را تعلیق کرده است اما دلایل و اهداف تمدید معافیت‌های هسته‌ای تهران توسط واشنگتن چیست؟

برای بررسی اقدامات اخیر آمریکا با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

اقدام اخیر آمریکا در خصوص تمدید برخی از معافیت‌های تحریمی علیه ایران را تا چه میزان واقعی ارزیابی می‌کنید؟

این فضاسازی رسانه‌ای بر اساس اخبار غیرموثق در مورد گفت‌وگوهای وین در حالی رخ می‌دهد که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی دولت آمریکا گره خورده است، انجام اقدامات نمایشی با اهداف برنامه‌ریزی شده‌ای جهت مقصرنمایی و تأثیر بر افکار عمومی ملت و درنتیجه ایجاد تلاطم در بازار کشور است.

سناریوی آشفته‌سازی اقتصاد و جنجال رسانه‌ای به دنبال اعمال سیاست‌های ضد تورمی دولت سیزدهم و ابتکارات به عمل آمده در سیاست‌های خارجی اجرا شده که براساس اسناد بالادستی، چشم‌انداز روشنی را برای ایجاد ثبات در اقتصاد به‌دنبال داشته و می‌تواند تداوم ثبات ارز و طلا، کاهش تورم و بهبود وضعیت سفره مردم را به همراه داشته باشد.

درواقع آمریکا و جریان همسو با آن درصدد ایجاد فضای مصنوعی هستند تا سطح انتظارات جامعه ایرانی را بالا ببرند و درنهایت مسئولیت شکست مذاکراتی را که خودشان پیچیده و پرگره کرده‌اند، به زمین جمهوری اسلامی ایران بیندازند.

این اقدام غیر مؤثر در جریان کلی رفع‌تحریم‌ها جدید نبوده و از جانب صاحب‌نظران پیش‌بینی شده بود. این حرکت غیرسازنده از سوی واشنگتن و دولت دموکرات بایدن بیشتر یک حرکت نمایشی برای فعال نشان‌دادن این کشور در مسیر دستیابی به توافق است.

اهداف احتمالی آمریکا از تعلیق برخی محدودیت‌ها چیست؟

اقدام اخیر آمریکا بازی به‌ظاهر پیچیده‌ای است که با هدف قرار دادن چین و روسیه مقابل ایران، گرفتن ژست رفع‌محدودیت از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با تشدید شبه‌اقدامات نظامی در بخش هسته‌ای، شرطی‌کردن فضای اقتصادی کشور نسبت به نزدیک بودن توافق، تغییر اولویت مذاکرات از رفع‌تحریم اقتصادی (نظر ما) به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران (نظر غربی‌ها)، گرفتن ژست اقدام‌کننده اول برای حل مساله، افزایش زمان برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای با تغییر اولویت مذاکرات به تکالیف هسته‌ای ایران، تغییر ریل مذاکرات از رفع‌تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تأمین لازم که مورد درخواست ماست به کمبود زمان و تعجیل در انجام توافق که مورد درخواست و نیاز غربی‌هاست و قراردادن دولت سیزدهم مقابل مجلس در موضوع قانون اقدام راهبردی انجام می‌شود.

ایران درواکنش به این اقدامات باید چه رویکردی داشته باشد؟

جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده با هدف رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات شده و همه سازوکارهای ضروری در حوزه تخصصی خود را نیز به‌کار گرفته است و براساس ارائه اسناد اولویت خود را به این موضوع اختصاص خواهد داد.

در وضعیت کنونی مذاکرات که قرار است مفاد اسناد ارائه‌شده توسط ایران به‌صورت خط به خط مورد مذاکره و اقدامات دیپلماسی قرار گیرد، قطعاً کارهایی که فقط جنبه تبلیغاتی و غیرسازنده داشته باشد هیچ‌کدام از طرفین را به اهداف اصلی نخواهد رساند و ممکن است باعث اتخاذ تصمیمات غیرسیاسی و غیرسازنده طرف‌های دیگر نیز بشود.

بر این اساس اقداماتی مورد پذیرش ایران خواهد بود که در راستای رفع‌تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به همراه ضمانت‌های روشن و شفاف باشد.

در چنین شرایطی ضرورت همدلی و همبستگی و تقویت اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و بهنگام با توجه به عملیات سنگین روانی رسانه‌ای بدخواهان استقلال ایران و حمایت یکپارچه از تیم مذاکره‌کننده از ضروریات تأمین امنیت ملی و حرکت در مسیر «جهاد تبیین» است.

کد خبر 553863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.