آنچه در بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس گذشت

بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور جمعی از مبارزان و فعالان سیاسی انقلاب اسلامی، شهردار بندرعباس و معاون شهردار با دستور کار نشست شورا با مبارزان و فعالان سیاسی انقلاب اسلامی و ارائه گزارش کلیات لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور آیت‌الله قنبر درویشی، محمد رزم، سردار علی دانشمند و محمدصادقی وجدانی از مبارزان و فعالان سیاسی انقلاب اسلامی، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس و محمدرضا کهوری معاون شهردار با دستور کار نشست شورا با مبارزان و فعالان سیاسی انقلاب اسلامی و ارائه گزارش کلیات لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شهرداری بندرعباس برگزار شد.

هر چه داریم از تلاش‌های شهدا و مبارزان انقلابی به دست آمده است

فاطمه جراره رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ابتدای این جلسه ضمن تبریک ایام الله ماه رجب و دهه مبارک فجر اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که امانت‌دار خون شهدا باشیم و بدانیم که هر چه داریم از تلاش‌های شهدا و مبارزان انقلابی به دست آمده است و در انقلاب نیز استان هرمزگان شهدایی را تقدیم کرده است.

وی افزود: مرحوم مظفری و مرحوم عباسی که نقش اساسی در مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی در هرمزگان داشتند و یادبودی برای آن‌ها ایجاد شده است و همچنین به پاس خدمات و مجاهدت‌های آیت‌الله انواری نیز بلواری به نام ایشان در بندرعباس نامگذاری شده است.

خون شهدا انقلاب اسلامی را شکل داده است

آیت‌الله قنبر درویشی فعال سیاسی در صحن شورا با بیان اینکه سیره قرآن و سنت نبی اکرم اسلام (ص) را باید به یاد بیاوریم، عنوان کرد: ما باید کمی به عقب برگردیم و از اتفاقات گذشته درس بگیریم.

این مبارز انقلابی به امکاناتی که نظام جمهوری اسلامی از مدرسه، برق و آب در سراسر ایران ایجاد کرده، اشاره و ادامه داد: من در زندان‌های ساواک به جرم تعلیم حکومت اسلامی شکنجه شدم. دو نفر از هم‌رزمان من «آیت‌الله سعیدی و غفاری» نیز زیر شکنجه‌های ساواک به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه اگر انقلاب اسلامی نبود ما را نیز به عنوان رهبر مارکسیست استان ساحلی اعدام می‌کردند، خطاب به اعضای شورای شهر گفت: حواستان باشد به این مقامی که رسیدید از برکت انقلاب است، خون شهدا انقلاب اسلامی را شکل داده است.

آیت‌الله درویشی با بیان اینکه در حکومت شاه چیزی به اسم انتخابات وجود نداشت و افراد سفارت انگلیس و آمریکا شناسنامه‌های مردم را می‌گرفتند و برایشان انتخاب می‌کردند، حتی شاه هم در جریان این امور نبود، تصریح کرد: نمایندگان مردم در شورا و مجلس باید از دل مردم رأی بیاورند نه اینکه پول بدهند رأی خریداری کنند.

فرزندان ما باید برای این آزادی قدردان و شکرگزار باشند

محمدصادق وجدانی دیگر فعال سیاسی و مبارز انقلابی هرمزگان، بابیان اینکه رژیم شاه یک رژیم استبدادی بود که به هیچ‌کس و هیچ‌چیز اعتقاد نداشت، افزود: شاه با اهرم فشار ساواک مردم را از کوچک‌ترین آزادی‌ها محروم کرد. او شدیداً با انتقاد و منتقد برخورد می‌کرد. فرزندان ما باید برای این آزادی قدردان و شکرگزار باشند. چرا که به‌راحتی می‌توانند در فضای مجازی نسبت به هر چیزی واکنش نشان دهند و نقد کنند و حرف بزنند.

این مبارز انقلابی ادامه داد: شاه با اعتقاد مذهبی و دینی مردم شدیداً مخالفت می‌کرد و تاریخ اسلام را به تاریخ شاهنشاهی تغییر داد. او قصد داشت اعتقادات مردم را مدرنازیسون کند که امام (ره) از همین سمت وارد شد.

وجدانی اضافه کرد: زمان شاه افراد خدمتگزار نبودند آن اتفاق‌ها افتاد. خدمتگزار باشیم تا آن اتفاق‌ها نیفتد. ان‌شاالله بتوانیم انقلابی که این‌همه زحمت برای آن کشیده شده با هوشیاری و بصیرت جلو ببریم.

در این نشست هرکدام از مبارزین بخشی از خاطرات خود را بازگو کردند.

فاطمه جراره رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس همچنین با اشاره اهمیت بودجه ۱۴۰۱ شهرداری بندرعباس بیان کرد: طبق تقویم بودجه شورای شهر، کمیسیون تخصصی بودجه بررسی بودجه ۱۴۰۱ را در چهار جلسه تاکنون انجام داده است و جلسات طولانی هم برگزار شده است که امیدواریم بودجه سال آینده بتواند دغدغه‌های مردم را رفع و رجوع کند.

وی افزود: جلسات حضور در بین مردم با توجه به اینکه ما بحث بودجه را پیش‌رو داریم می‌تواند به بودجه‌ریزی کمک کند و از شهردار نیز می‌خواهیم که در این جلسات مردمی در مساجد شرکت کنند چرا که این امر مطالبه اعضای شورا و مردم است.

جراره ادامه داد: برنامه ریزی ما بر اساس بودجه پیشنهادی شهرداری است و اعضای شورای این توقع دارند که با توجه به اینکه بودجه سال آینده بودجه‌ای واقعی است تمام برنامه‌ها و موارد مورد انتظار در سال ۱۴۰۱ محقق شود.

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: هر چه خام فروشی را برای تأمین بودجه کمتر کنیم می‌توانیم بیشتر از اوراق استفاده کنیم و همچنین نیاز است لیستی از املاک شهرداری بندرعباس هم داشته باشیم تا درخواست‌های بودجه‌ای شهرداری دقیق‌تر بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۴۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب شهرداری واریز شده است و طبق بودجه ۱۴۰۰ آن چیزی که پیش‌بینی بودجه شده بود تاکنون محقق شده است و الان پرداختی ارزش افزوده نسبت به اوایل سال ۳ برابر شده که در تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌تواند ما را کمک کند.

۵ تذکر کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورا برای اصلاح بودجه

سید محمدرضا موسوی رئیس کمیسیون اقتصاد، برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری شورای شهر بندرعباس گفت: محور قراردادن بافت فرسوده در موضوعات بازگشایی معابر مختلف و جلوگیری از خام فروشی اراضی به عنوان موضوعات اولیه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری دیده شود.

وی با بیان اینکه یک سری تذکرات اصلاح از جانب کمیسیون برنامه و بودجه می‌دهم که نیاز است حتماً لحاظ شود، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در شهرهای کوچک از ظرفیت اوراق مشارکت در زمینه‌ی تکمیل پروژه‌ها استفاده شده است اما در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مجدداً مانند سنوات گذشته این مهم نادیده گرفته شده است.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: در خصوص وام‌های دریافتی هم در سنوات گذشته برای تهیه اتوبوس BRT اعتباری استقراض شده است که باقی مانده است و لازم است شهردار در این باره ورود کند.

موسوی با تاکید بر اینکه درباره حذف بودجه برخی از پروژه‌های زیر بنایی شهرداران مناطق گلایه داشتند که لازم است توجه شود، اضافه کرد: بعضی از پروژه‌ها ماهیتشان هویت سازی شهری است لذا از شهردار بندرعباس درخواست داریم که مبتنی بر برنامه پنج ساله شهرداری بودجه نوشته شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای شهر بندرعباس افزود: لزوم طرح‌های کلان که لازمه و مقدمات آن مطالعات است باید در نظر گرفته شود. در برخی از سر فصل‌ها مانند حمایت از طرح مطالعاتی و حمایت از پایان‌نامه‌ها رقم‌های بودجه رقم‌های ناچیزی است.

وی گفت: لازمه تحقق بودجه سیلاب‌ها طبق آئین‌نامه وزارت کشور داشتن طرح مطالعاتی است. تقاضا داریم در این خصوص بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود. در حوزه‌های مطالعاتی موضوعات هویت بخشی اجتماعی که زمینه برنامه فرهنگی ۵ ساله شهرداری بندرعباس می‌تواند باشد و همچنین طرح مطالعاتی حوزه زنان باید بودجه ویژه‌ای اختصاص یابد.

موسوی در پایان بر لزوم توجه به حوزه سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: عددهایی که برای حوزه سرمایه گذاری در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است خیلی ناچیز است.

اسماعیل بواشه نایب رئیس شورای شهر بندرعباس با انتقاد از نحوه تسلیم لایحه بودجه شهرداری بندرعباس به شورا گفت: نحوه تسلیم لایحه بودجه از سوی شهردار، بی احترامی به جایگاه شورا است.

وی ادامه داد: طبق قانون باید شهردار لایحه بودجه را در صحن علنی تقدیم رئیس شورا کند اما شهردار لایحه بودجه را طی نامه‌ای تحویل دفتر رئیس شورا داده است که چنین کاری خارج از روال قانون است. اگر بنا به احترام به اعضای شورا بود باید لایحه بودجه در صحن شورا تحویل می‌شد.

به دنبال سخنان بواشه، عیسی عباسی دیگر عضو شورای شهر گفت: لایحه بودجه تحویل دفتر رئیس شورا شده و نباید ایرادی از شهردار گرفت.

بواشه ادامه داد: به دلیل اینکه نخواستیم در کار مردم وقفه‌ای ایجاد شود، کار قانونی خود را انجام دادیم، بررسی لایحه بودجه در کمیسیون بودجه از ده روز پیش آغاز شده و امروز شاهد حضور شهردار با لایحه بودجه هستیم، در صورتی که این کار باید زودتر از این انجام می‌شد.

در ادامه این کشمکش، رئیس شورای شهر گفت: در تمام دوره‌ها و دولت‌ها و طبق روال شهرداری‌ها، در زمانی که مشخص شده شهردار لایحه بودجه را با حضور در صحن شورا تحویل رئیس داده‌اند.

وی افزود: در این جلسه، کلیاتی از بودجه نیز ارائه می‌شود.

جراره ادامه داد: در نامه‌ای به شهردار زمان تحویل بودجه را اعلام کردیم تا در فرصت کافی بودجه را بررسی کنیم اما یک نسخه از لایحه بودجه به جایی اینکه در صحن تحویل شورا شود به دفتر شورا تحویل داده شد. اما طبق قانون و با اختیارات قانونی برای اینکه فرصت را از دست ندهیم بررسی را آغاز کردیم.

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس نیز در حمایت از عملکرد خود گفت: شورا طی نامه‌ای خواستار تحویل لایحه بودجه شد که ما هم یک نسخه از بودجه را تحویل دادیم اما در نامه شورا هیچ اشاره‌ای نشد که در چه زمانی باید در صحن شورا باید لایحه بودجه تحویل شود.

رئیس شورا خطاب به شهردار گفت: اگر شما در جریان چنین موضوعی نبودید باید از معاونان خود که با تجربه هستند استعلام می‌کردید و این توجیه شما پذیرفته نیست.

به گزارش ایمنا، با توجه به اعتراض رئیس شورای شهر و نایب رئیس شورا، مبنی بر رعایت نکردن فرایند تقدیم بودجه توسط شهردار به شورا، شهردار این کلانشهر پیش از تقدیم بودجه به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

کد خبر 553859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.