نمایندگان اصفهان به مرحله نهایی جشنواره فجر راه نیافتند/ضربه بزرگی به تئاتر استان وارد شد

نمایش «دکتر هاشمیان» به نویسندگی و کارگردانی «محمدجواد صرامی» به‌عنوان تنها نماینده تئاتر صحنه‌ای اصفهان به چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر ایران است که هرسال در دهه مبارک فجر برگزار می‌شود. این جشنواره اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های متنوعی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بین‌الملل، نمایش‌های رادیویی و بخش نمایش خیابانی است. محمدعلی خبری، شهرام زرگر، کوروش سلیمانی، نصرالله قادری و رضا مهدی زاده داوری بخش «رقابتی صحنه‌ای» را بر عهده دارند و حسین توازنی زاده، امیر راد و محمودرضا رحیمی، به‌عنوان داوران بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» و ایوب آقاخانی، جواد پیشگر و فریدون محرابی به‌عنوان داوران بخش «رادیو تئاتر» دوره چهلم جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

در میان نمایش‌هایی که از سراسر کشور به چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارسال شده، نمایش «دکتر هاشمیان» به‌عنوان تنها نماینده تئاتر اصفهان به این جشنواره راه یافته است. به همین بهانه با محمدجواد صرامی، نویسنده و کارگردان نمایش دکتر هاشمیان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

نمایش دکتر هاشمیان درباره چیست؟

قصه نمایش درباره مواجه کادر درمان به‌خصوص پرستاران و پزشکان با بحران اپیدمی کرونا است. مکان نمایش نیز یک آی سی یو است که مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی درون آن انجام می‌شود. در پیک پنجم این اپیدمی، اتفاقی در آی سی یو رقم می‌خورد که جالب، شنیدنی و دردناک است.

تولید این نمایش چه مدت زمان بُرد؟

تولید این نمایش نزدیک دو ماه طول کشید و زمان نوشتن آن نیز از مهرماه ۱۳۹۹ انجام شد است.

سبک نمایش دکتر هاشمیان و طراحی صحنه و دکور چگونه است؟

سبک و نوع نمایش دکتر هاشمیان در یک سبک رئالیستی است که در فضاسازی‌های کارگردانی آن از فضای سیال ذهن استفاده شده است. در طراحی صحنه تمرکز بر ایجاد یک بخش مراقبت‌های ویژه است که با ایجاد تخت‌ها و در آی سی یو و یک پنجره سعی شده نشان دهیم که این بخش چه فضایی دارد.

«دکتر هاشمیان» تنها نماینده تئاتر اصفهان در جشنواره فجر

موضوع نمایش چیست؟

موضوع نمایش دکتر هاشمیان در مورد موضوع ملی مدافعان سلامت در دوران کرونا است. با توجه به سخنرانی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در جشن میلاد سراسر نور حضرت زینب (س) و روز پرستار و تأکید ایشان بر تولید آثار هنری درباره مدافعان سلامت، ما شروع به ساخت این اثر کردیم که به جشنواره فجر هم رسید.

دلیل انتخاب عنوان «دکتر هاشمیان» برای نمایش چیست؟

دکتر هاشمیان یکی از پزشکان بسیار فعال در زمینه اپیدمی کرونا است که در بیمارستان مسیح دانشوری کار می‌کند. ما شاهد بودیم که آقای هاشمیان در فضای مجازی چقدر با مردم در ارتباط بود و در آگاه‌سازی مردم نسبت به این بیماری تلاش بسیاری می‌کرد. او به غیر از وظیفه اجتماعی، خصوصیات انسانی خوبی هم دارد و از طرفی حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت که برای نوشتن این اثر جذاب بود. دکتر هاشمیان همیشه از پرستاران به‌عنوان خط اول مبارزه با همه‌گیری کرونا نام می‌برد و در این نمایش پرستاران به‌عنوان سختی‌کشیده‌های این مقاومت به‌خوبی به تصویر کشیده شده‌اند. این نمایشنامه به‌صورت اختصاصی در مورد دکتر هاشمیان نیست بلکه در مورد مدافعان سلامت است که دکتر هاشمیان نیز نمونه‌ای از آن‌ها است.

چگونگی گرایش و تمایل شما برای ساخت چنین داستانی چه بود؟

من دوره کارشناسی در رشته پرستاری تحصیل کرده‌ام و اکنون نیز دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر هستم. همیشه دغدغه داشتم که بتوانم یک اثر دراماتیک تئاتری در زمینه بهداشت و درمان تولید کنم.

ازنظر نقاط مثبت و نقاط ضعف این نمایش‌ها با سایر سبک‌ها شما چیست؟

تولید درام کار بسیار سختی است، ضمن اینکه تولید یک داستان در آی سی یو کار بسیار سختی‌تری است که باید در مدت بسیار کوتاهی بتوانیم فضای بحرانی آنجا را به مخاطب نشان دهیم. امتیاز مثبت نمایش این بود که توانستم در مدت ۶۰ دقیقه بسیاری از دغدغه‌هایی که در مورد کرونا وجود دارد و می‌تواند علمی، احساسی، اجتماعی و سیاسی باشد را نشان دهیم.

عوامل نمایش «دکتر هاشمیان» چه کسانی هستند؟

هومان فتحی، خاطره حسینی، امین بابادی، رعنا اسدی، لیلا مهرنیا، محمدامین بیابانکی، علی عشوری و سید پویا امامی بازیگران این نمایش و آهنگساز آن نیز آرمین سهرابی است. طراح گریم شیما مؤمنی، منشی صحنه پریسا باقری، طراح دکور احمد مارانی و مدیر صحنه مسعود باقری است که من را در تولید این نمایش همراهی کرده‌اند.

دکتر هاشمیان بعد از جشنواره تئاتر فجر، در اصفهان یا سایر شهرها نیز اجرا خواهد شد؟

نمایش دکتر هاشمیان بعد از جشنواره فجر قطعاً برحسب صلاح‌دید و زمان‌بندی در اصفهان اجرا خواهد داشت، اما در مورد سایر شهرها باید تصمیم‌گیری انجام شود.

«دکتر هاشمیان» تنها نماینده تئاتر اصفهان در جشنواره فجر

آیا در سال‌های قبل نیز در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته‌اید؟

نمایش دکتر هاشمیان چهارمین نمایش من در جشنواره فجر است. در سال ۱۳۹۵ با نمایش «چرخه سودایی»، در سال ۱۳۹۷ با نمایش «سر میز شام»، در سال ۱۳۹۹ با نمایش «تتراکرومات» و امسال نیز با نمایش «دکتر هاشمیان» در جشنواره بین‌المللی فجر حضور داشتم.

ما در سال ۱۳۹۵ گروه تئاتر «آوان» را تشکیل دادیم و خرسندم که در پنجمین سال فعالیت حرفه‌ای این گروه، چهارمین اثر ما به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌یافته است.

اینکه نمایش دکتر هاشمیان به‌عنوان تنها نماینده تئاتر صحنه‌ای اصفهان در جشنواره بین‌المللی فجر حضور دارد نشانه چیست؟

این سوال بسیار سوال مهم و قابل تأملی بوده و سخت است که بپذیریم اصفهان با این همه هنرمند تحصیل کرده تنها یک اثر در جشنواره باشد درحالی که شهرهایی که از لحاظ تئاتری با ما قابل مقایسه نیستند با چندین اثر در جشنواره حضور دارند؛ از این رو باید آسیب‌شناسی بسیار دقیقی صورت بگیرد. نکته دیگر این است که امسال نماینده‌های جشنواره استان اصفهان نیز به مرحله نهایی جشنواره فجر راه نیافتند و این بسیار آسیب‌زا بود و به نظرم ضربه بزرگی به بدنه تئاتر استانی شهرمان وارد کرد. حالا اینکه چه شد به اینجا رسیدیم باید از افرادی پرسیده شود که جشنواره تئاتر استان را برگزار کردند.

آیا پیش از عزیمت به جشنواره سازمانی شما را حمایت کرد؟

سازمان نظام پرستاری شهر اصفهان که بسیار حامی و پشتیبان بود همچنین سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان که همیشه سعی کرده‌اند حمایت‌کننده تئاترها در جشنواره‌ها باشند. به‌رغم اطلاع‌رسانی و پیگیری انجام‌شده، سازمان نظام پزشکی اصفهان هیچ‌گونه حمایتی نداشتند و نسبت به این اتفاق مبارک دغدغه‌مندی فرهنگی، واکنشی از خود نشان ندادند و هیچ توجهی نیز نکردند.

با افتخار به‌عنوان یک پرستار این اثر را تولید کردم و نمایش را به همه کادر درمان کشور تقدیم می‌کنم که در دوران کرونا تلاش بسیاری کردند. انتظار می‌رود همه سازمان‌های مربوط به حوزه فرهنگ و بهداشت و سلامت در این برهه زمانی پشتیبان تولیدات هنری با موضوع مدافعان سلامت باشند زیرا که تولید چنین آثاری مستلزم حمایت است.

برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رضایت بخش بوده است؟

جشنواره بین‌المللی فجر، ویترین جشنواره‌های ایران است و هر هنرمندی دوست دارد که آثارش بعد از تولید بتواند در این جشنواره راه یابد. امسال با تمام فراز و نشیب‌هایی که به دلیل بحران کرونا وجود داشت جشنواره به بهترین نحو در حال برگزاری است. بچه‌های دبیرخانه جشنواره فجر با هنرمندان بسیار همراه و همدل هستند و با تمام فشارهایی که تحمل می‌کنند جشنواره را پرانرژی سرپا نگه داشته‌اند، به خصوص در این دو سال که به دبیری «حسین مسافر آستانه» برگزار شده است او با تمام وجود و با انتخاب افراد درست پرچم این جشنواره را محکم نگاه می‌دارند. ما حتی در حوزه روابط عمومی هم شاهد این مسئله هستیم که امسال جشنواره بسیار قدرتمند ظاهر شده و پوشش رسانه‌ها از این میدان بزرگ تئاتری کشور قوی‌تر از سال‌های پیش است.

برگزاری جشنواره‌های بزرگی که سطح توقعات را بالا می‌برد کار آسانی نیست و باید قدردان سرپا بودن جشنواره فجر بود. لازم است بدانیم این دو سال با یک بحران جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کردیم و اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم کاری که در این دو سال برای برگزاری جشنواره فجر انجام‌شده به خصوص امسال که بحران اومیکرون به نگرانی‌ها اضافه شده است نشان‌دهنده یک برنامه‌ریزی و مدیریت قوی است و قدردان برگزارکنندگان این فستیوال معتبر هستم.

به گزارش ایمنا، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از چهاردهم تا بیست‌وششم بهمن‌ماه به دبیری «حسین مسافرآستانه» برگزار می‌شود و اخبار آن در سایت fitf.ir در دسترس است.

گفتگو از علی باقری، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 553696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.