شناسایی سالانه ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان در کاشان/۳ نوع سرطان با شیوع بیشتر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در شهر کاشان، سالانه حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان جدید شناسایی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سرطان پستان در زنان، سرطان پروستات در مردان و سرطان‌های مرتبط با گوارش در هر دو جنس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مهدی دلاوری» به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، اظهار کرد: خدمات غربالگری سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم به منظور تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل به صورت رایگان ارائه می‌شود. غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها ازجمله برنامه مدیریت سرطان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

وی افزود: غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه همه زنان در سنین ۳۰ تا ۶۹ سال هر دو سال، سرطان روده بزرگ با ارزیابی همه زنان و مردان ۵۰ تا ۷۰ سال و سرطان دهانه رحم نیز برای زنان ازدواج کرده ۳۰ تا ۵۹ سال انجام می‌شود.

«فاصله‌ها را کم کنیم»؛ شعار پویش مبارزه با سرطان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به پویش ملی مبارزه با سرطان هشتم تا پانزدهم بهمن‌ماه با شعار «فاصله‌ها را کم کنیم»، تصریح کرد: منظور از شعار سال جاری این است که باید شکاف و فاصله‌ای که درحال‌حاضر درخصوص خدمات و مراقبت‌های سرطانی وجود دارد، پر شود.

وی اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی مناسب و تغذیه سالم را در کاهش بروز سرطان بسیار مؤثر دانست و گفت: آلودگی هوا، مصرف دخانیات، چاقی، کمبود فعالیت بدنی و مصرف الکل اصلی‌ترین عوامل خطر در بروز سرطان هستند.

دلاوری با بیان اینکه خدمات مرتبط با سرطان باید به سمت خدمات پیشگیری و تشخیص زودهنگام توسعه یابد، اظهار کرد: خدمات پیشگیری و تشخیص زودهنگام منجربه تشخیص سرطان در مراحل اولیه می‌شود و بسیاری از سرطان‌ها در این مرحله قابل درمان هستند و میزان طول عمر بیماران مبتلا به سرطان افزایش می‌یابد.

۱۶ درصد مرگ‌ومیرها به علت سرطان

وی افزود: حدود ۸۲ درصد علل مرگ در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است. اولین عامل مرگ، بیماری‌های قلبی با ۴۳ درصد و دومین عامل سرطان‌ها با ۱۶ درصد هستند. سرطان پرهزینه‌ترین بیماری در دنیا است و سالانه حدود ۱۳۵ هزار سرطان در کشور با شیب افزایشی تشخیص داده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: ایران از نظر بروز فعلی سرطان در دنیا وضعیت متوسطی دارد اما با توجه به دو علت پیر شدن جمعیت و افزایش عوامل خطر، روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان بیشتر است.

دلاوری با بیان اینکه سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطان در مردان و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان کشور است، ادامه داد: در کاشان سالانه حدود ۸۰۰ بیمار سرطان جدید شناسایی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سرطان پستان در زنان، سرطان پروستات در مردان و سرطان‌های مرتبط با گوارش در هر دو جنس است.

کد خبر 553681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.