صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی از سال آینده/ ارتقای کیفیت ۳۰ محله کم‌برخوردار شهر

شهردار اصفهان گفت: با تمرکز بر روی پروژه قطار شهری و پشتیبانی‌هایی که منابع دولتی خواهند کرد، امیدواریم بتوانیم در کمتر از چهار سال بخشی از خط دو متروی اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه _شنبه شانزدهم بهمن‌ماه _در برنامه تلویزیونی "گفتگوی هفته" پیرامون مهم‌ترین پروژه‌های شهری و سیاست‌های آینده شهرداری در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: حمل و نقل و ترافیک شهری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که کلان‌شهرها از جمله اصفهان با آن درگیر شده است زیرا مباحث مختلفی چون سلامت روان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مطالعات جامع قطار شهری اصفهان، سه خط ریلی در نظر گرفته شده است، افزود: حدود ۸۰ درصد خط اول مترو توسط شهرداران دوره‌های قبلی به بهره‌برداری رسید و خط دوم نیز در حال احداث است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای خط دوم مترو ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که ۱۳ ایستگاه آن با انتخاب پیمانکار در حال احداث است، تصریح کرد: زیر زمین این شهر، دستگاه TBM از دو سمت شمال و غرب در حال حفاری است.

وی ادامه داد: نقطه الحاق خطوط یک و دو مترو، میدان امام حسین (ع) است که خوشبختانه همزمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر دستگاه TBM از ایستگاه کهندژ به ایستگاه شهید خرازی رسید، همچنین ایستگاه خرازی توسط دستگاه TBM باز شد و در حال حاضر دستگاه TBM به سمت ایستگاه آیت‌الله کاشانی در حال حرکت است و در ادامه مسیر وارد ایستگاه سیدعلی خانی خواهد شد.

تکمیل خط ۲ مترو تا چهار سال آینده در صورت تأمین اعتبار

قاسم‌زاده گفت: امیدواریم با تمرکز بر روی پروژه قطار شهری و پشتیبانی‌های منابع دولتی بتوانیم در کمتر از چهار سال بخشی از خط دو متروی اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم تا حمل و نقل عمومی برای مردم اصفهان تسهیل و مقداری از آلودگی هوای شهر کاسته شود.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان به طول ۱۶ کیلومتر دارای ۱۶ ایستگاه است، خاطرنشان کرد: انتهای خط دو متروی اصفهان به خمینی‌شهر ختم می‌شود که در این راستا باید عملیات خط ریلی خمینی‌شهر نیز آغاز و به خط ریلی اصفهان متصل شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه بهتر است که ۱۶ ایستگاه خط دو مترو کامل و سپس بهره‌برداری آنها انجام شود، گفت: اگرچه در خط یک متروی اصفهان بنا به شرایطی ایستگاه‌ها به صورت تک به تک افتتاح شد، این امکان برای خط دو متروی اصفهان نیز فراهم خواهد بود.

وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای تأمین اعتبار مالی خط دو مترو، تصریح کرد: بخشی از منابع مالی توسط شهرداری اصفهان و بخش دیگری از طریق اوراق مشارکت تأمین می‌شود و به‌نوعی دولت از این طریق به توسعه قطار شهری کمک می‌کند.

قاسم‌زاده افزود: در تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر هستیم، البته باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز ارتقا یابد چرا که زندگی در کلان‌شهرها این فرهنگ را می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی شهروندان اصفهانی ۲۲ درصد است، گفت: اگرچه در این زمینه نقاط ضعف داریم و ممکن است گاهی زمان مکث افراد در ایستگاه‌های اتوبوس زیاد باشد، اما با این حال ۲۲ درصد سهم بسیار کمی در کلان‌شهر اصفهان است و این یعنی بالغ بر ۷۸ درصد مردم ترجیح می‌دهند برای انجام سفرهای درون شهری از وسیله شخصی استفاده کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: اکثر مواقع ظرفیت خط یک متروی اصفهان خالی و با حداقل ظرفیت در حال فعالیت است که این شرایط نشان می‌دهد هنوز فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی در اصفهان نهادینه نشده است.

وی گفت: از ۲۲ درصد سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی شهروندان اصفهانی، ۱.۷ درصد به مترو، هشت درصد به اتوبوس و مابقی به تاکسی‌های شهری و اینترنتی مربوط می‌شود، گرچه در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا اکثر افراد از وسایل شخصی استفاده کرده‌اند.

قاسم زاده تاکید کرد: در راستای رفاه حال شهروندان و رعایت حقوق آنها، همچنین توسعه استفاده از حمل‌ونقل عمومی، از ابتدای سال آینده اپلیکیشنی به مردم اصفهان ارائه می‌شود که زمان حرکت و ورود اتوبوس را به ایستگاه مورد نظر اطلاع رسانی می‌کند تا حق انتخاب را به شهروندان دهد.

هوشمندسازی شهر از سال آینده

وی در تشریح دیگر برنامه‌های شهرداری برای سال ۱۴۰۱، گفت: در حال حاضر اعضای شورای اسلامی شهر در حال تصویب لایحه بودجه شهر هستند، این بودجه حاوی ایده‌ها و پروژه‌هایی است که رویکرد جدید مدیریت شهری را نشان می‌دهد که نخستین مورد آن هوشمندسازی و ایجاد شهر الکترونیکی است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: باید به سمت الکترونیکی شدن شهر گام برداریم، در این راستا از سال آینده آرام‌آرام بسیاری از خدمات شهری که موردنیاز شهروندان است از طریق سامانه‌های الکترونیکی ارائه خواهد شد، به‌گونه‌ای که میزان مراجعه مردم به شهرداری به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با الکترونیکی شدن خدمات، امکان خطا و سوءاستفاده به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد و علاوه بر این شفافیت مالی نیز رقم می‌خورد زیرا در سامانه می‌توان مشاهده کرد که مردم برای چه موضوعی هزینه پرداخت می‌کنند و فاکتور دریافت می‌کنند، تصریح کرد: از نیمه نخست سال آینده سامانه‌ای الکترونیکی راه اندازی و پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و در این راستا تا پایان سال اغلب خدمات شهرداری از طریق سامانه قابل انجام خواهد شد.

قاسم زاده اظهار کرد: خدمات اصلی مورد نظر مردم تاکنون الکترونیکی نبوده است از این رو آنها خواستار شفافیت به ویژه در خصوص پرداخت هزینه خدمات هستند که در این راستا از سال آینده در نظر داریم از طریق سامانه‌های الکترونیکی خدمات شهری را به مردم ارائه کنیم.

تشریح ویژه برنامه‌های دهه فجر

وی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر در سطح شهر، گفت: قوام هر ملتی به هویت آن است و هویت هر ملتی با پاسداشت آئین‌ها زنده می‌ماند؛ یکی از مناسبت‌هایی که ما باید به طور جدی پاسداشت آن را گرامی بداریم، دهه مبارک فجر است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک نهاد شهری زمینه فعال‌شدن بخش‌های مختلف مردم را در دل محلات فراهم کرده است، افزود: در این راستا سعی کردیم هرکجا که مردم قصد برگزاری جشن داشتند، آنها را بدون مانع‌تراشی، همراهی کنیم.

وی با اشاره به آذین‌بندی شهر در این ایام، گفت: زنده نگه‌داشتن شهر در ایام‌الله دهه فجر وظیفه شهرداری بوده است، همچنین حدود ۲۰۰ جشن و برنامه در سطح شهر با حمایت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود که برخی از آنها (مثل برنامه‌ای که در خانه انقلاب و روایت انقلاب برگزار می‌شود) متمرکز و برخی غیرمتمرکز است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: برای جشن‌های بزرگ و میدانی نیز برنامه‌ریزی‌شده بود که با توجه به شیوع مجدد سویه کرونا اجازه برگزاری جشن‌های میدانی داده نشد، البته اجرای گروه‌های سرودخوانی را در محلات داریم و شهروندان مانور تاکسیرانان به‌عنوان یک حرکت صنفی را شاهد بودند.

محله محوری؛ مورد تاکید مدیریت جدید شهری است

وی در تشریح توزیع عادلانه خدمات شهری در عرصه مبلمان و فضاسازی شهری، ادامه داد: "محله محوری"رویکرد دوم مورد تاکید مدیریت جدید شهری است، در دوره‌های گذشته تمرکز شهرداری‌ها بر روی نقاط مرکزی شهری بود که به‌پاس زحمات آنها، امروز فراغ‌بال پیدا کرده‌ایم که به دل محلات برویم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ۹۰ محله کم‌برخوردار شهر اصفهان احصا و با مشورت مدیران و کارشناسان، ۳۰ محله را برای ارتقا کیفی سطح محله برای سال ۱۴۰۱ مشخص شده است، گفت: برای تحقق این امر در هر منطقه با چهار سبد برنامه و پروژه وارد محلات می‌شویم، سبد اول بحث عمرانی و ساخت‌وسازی است که مرمت معابر منطقه، حذف فضاهای بی دفاع شهری و رفع گلوگاه‌های شهری از جمله آن است.

وی با تاکید بر اینکه سبد پروژه دوم، زیباسازی محله است زیرا در سطح شهر زیباسازی و المان‌های شهری انجام، اما در محلات نسبت به این موضوع غفلت شده است، افزود: سبد پروژه سوم مباحث فرهنگی و اجتماعی است تا محله‌ها از لحاظ فرهنگی پویا شود، مساجد و مردم محله بیایند و کمک کنند که محله از نظر فرهنگی ارتقا یابد و محله از لحاظ اجتماعی پویا و فعال شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سبد پروژه چهارم، اقتصاد محله است که برای رونق تولید در کشور، تولید هم از کارخانه و هم از خانه باید انجام شود، گفت: قرار است با یک نگاه علمی و به‌روز، ظرفیت‌های اقتصادی محلات احصاء شود و محصولات تولید شده توسط مردم محله، در مرحله نخست در بازار محله توزیع خواهد شد و مازاد ظرفیت آن‌ها در بازارچه‌های محلی دیگر ارائه می‌شود تا به سمت پویاسازی ظرفیت‌های اقتصادی محله‌ها پیش رویم، در واقع سعی داریم با مشارکت و همراهی مردم سطح کیفی مردم را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شعار این دوره مدیریت شهری «اصفهانِ من، شهر زندگی» است و در کل این احساس تعلق شهروندان نسبت به محله‌ها، باید پررنگ‌تر شود.

کد خبر 553667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.