تلاش ESA برای شناخت بیشتر فضا

اکثر پروژه‌های سازمان فضایی اروپا بر بررسی آب‌وهوای زمین متمرکز است که این پروژه‌ها از طریق ماهواره‌ها انجام می‌شود. بخشی دیگر از فعالیت‌های این سازمان پیرامون فضای خارجی زمین و منظومه شمسی متمرکز است که در این بخش سیارات و دنباله‌دارها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان فضایی اروپا یکی از مراکزی است که پیرامون محیط خارج و داخل زمین به تحقیق و بررسی می‌پردازد. این سازمان فضایی از سال ۱۹۷۵ تأسیس شده و تاکنون پروژه‌های بسیاری در حوزه فضا انجام داده است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان فضایی اروپا تلسکوپ فضایی «جیمزوب» است که امروزه به شهرتی جهانی دست یافته است. سازمان فضایی اروپا که به اختصار ESA نام‌گذاری شده، اکثر پروژه‌های خود را روی بررسی عوارض و آب و هوای زمین متمرکز کرده است. برای بررسی بیشتر سازمان فضایی اروپا و آشنایی با پروژه‌های این مرکز با علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سازمان فضایی اروپا از چه سالی تأسیس شد؟

سازمان فضایی اروپا (European Space Agency) که به طور مخفف ESA نامیده می‌شود حدود ۵۰ سال قبل و در سال ۱۹۷۵ تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. مرکز این سازمان نیز در پاریس قرار دارد و متشکل از ۲۲ کشور است که سالانه بودجه‌ای معادل هفت میلیارد یورو از طریق کشورهای عضو شده دریافت می‌کند و این مبلغ هر ساله تمدید می‌شود.

آژانس فضایی اروپا از چه موشک‌هایی برای پرتاب‌های خود استفاده می‌کند؟

تاکنون تمام پرتاب‌های انجام شده توسط سازمان فضایی اروپا به وسیله موشک‌های آریان انجام شده است که جدیدترین آن‌ها آریان پنج است که به وسیله آن تلسکوپ جیمزوب به فضا پرتاب شد. اکثر پرتاب‌های این سازمان فضایی در پایگاه فضایی گویان فرانسه انجام می‌شود که در آمریکای‌جنوبی و نزدیک خط استوا قرار گرفته است.

ESA در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

در سازمان فضایی اروپا نزدیک به دو هزار نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند و بیشتر پروژه‌هایی این سازمان پیرامون کره زمین انجام می‌شود. اکثر پروژه‌های این سازمان به بررسی آب و هوای زمین متمرکز است که این پروژه‌ها از طریق ماهواره‌ها انجام می‌شود؛ بخشی دیگر از فعالیت‌های این سازمان پیرامون فضای خارجی زمین و منظومه شمسی متمرکز بوده که در این بخش سیارات و دنباله‌دارها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان فضایی اروپا تاکنون چه پروژه‌هایی داشته است؟

رزتا، یکی از پروژه‌های مهمی است که تاکنون توسط سازمان فضایی اروپا انجام شده است. این پروژه دنباله‌داری به نام «چوریوموف-گراسیمنکورا» را مورد بررسی قرار می‌دهد و به منظور این کار به سمت آن ارسال شده است تا اطلاعاتی از این دنباله‌دار به دست بیاورد. ازجمله پروژه‌های دیگری که توسط این سازمان انجام شده، می‌توان به مارس سه و کاسینی اشاره کرد. طی این سه سال اخیر نیز پروژه‌هایی انجام شده که مارس اکسپرس از جمله آن‌ها است.

مهم‌ترین پروژه سامان فضایی اروپا کدام است؟

جدیدترین و مهم‌ترین پروژه آژانس فضایی اروپا جیمزوب است که با همکاری آژانس فضایی آمریکا و کانادا انجام شده است و بیش از یک ماه از پرتاب آن می‌گذرد.

تلسکوپ فضایی جیمزوب در چه وضعیتی قرار دارد؟

جدیدترین خبری که از تلسکوپ فضایی جیمزوب منتشر شده، مربوط به دریافت نخستین پرتوهای نوری است. این تلسکوپ درحالی‌که آینه‌های خود را تنظیم و کالیبره می‌کند، توانست توسط دوربین‌های مادون قرمز NIRCam خود نخستین پرتوهای نوری را دریافت و بررسی کند.

دوربین NIRCam چیست؟

تلسکوپ فضایی جیمزوب شامل دوربین‌ها و ابزارهای علمی بسیاری بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ابزارهای NIRCam است. این ابزار توانسته نخستین فوتون‌های کیهانی را توسط آشکارساز خود بررسی کند. NIRCam دوربینی مادون قرمز است که محدوده طول موج‌های ۰.۶ تا پنج میکرون را پوشش می‌دهد و می‌تواند نورهای نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌های در حال شکل‌گیری را دریافت و به نمایش بگذارد. این ابزار می‌تواند تعداد ستارگان موجود در کهکشان‌های اطراف را تخمین و از کمربند Kuiper انتهای منظومه شمسی اطلاعات جمع‌آوری کند.

هدف‌گذاری‌های این سازمان برای آینده چگونه است؟

سازمان فضایی اروپا فعالیت‌هایی را برای آینده برنامه‌ریزی کرده و یکی از آن‌ها تلسکوپ فضایی جیمزوب است که تقریباً اوایل تابستان سال ۱۴۰۱ نتایج عکس‌های گرفته شده خود را به زمین مخابره می‌کند. این سازمان تا سال ۲۰۳۰ پروژه‌هایی برای سفر به ماه دارد. یکی از هدفمندترین پروژه‌های کنونی و آینده آژانس فضایی اروپا «اگزو مارس» است که طی آن کاوشگری به مریخ ارسال می‌شود.

دلیل اینکه پروژه اگزو مارس هدفمندترین پروژه ESA است، چیست؟

درحال‌حاضر مریخ‌نوردی به نام Perseverance (استقامت) در حال بررسی و تحقیق بر سطح مریخ است. این مریخ‌نورد نزدیک به ۴۲ لوله نمونه‌برداری دارد که به محض پر شدن آن‌ها در نقطه‌ای ایمن نگه‌داری می‌شود تا در سال ۲۰۳۰ توسط پروژه اگزو مارس این نمونه‌ها جمع‌آوری و به زمین بازگردانده شود.

تلسکوپ فضایی اقلیدس چیست؟

تلسکوپ فضایی «اقلیدس» ساخته سازمان فضایی اروپا است که احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ به سمت فضا پرتاب می‌شود. این تلسکوپ فضایی نزدیک به امواج فروسرخ فعالیت می‌کند و می‌تواند تاریخ انبساط کیهان و تشکیلات ساختاری آن را مورد بررسی قرار دهد. تلسکوپ فضایی اقلیدس نیز مانند جیمزوب در نقطه لاگرانژی دو قرار می‌گیرد و برای آن مأموریتی شش ساله تدارک داده شده است؛ طی این مدت تلسکوپ فضایی اقلیدس نقشه دو میلیارد کهکشان را تهیه و برای متخصصان و دانشمندان ارسال می‌کند. دیگر هدف این تلسکوپ دریافت اطلاعات کامل‌تری از ماده و انرژی تاریک است.

کد خبر 553634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.