تا چه زمانی باید دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنیم؟

اگرچه دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، اما محققان معتقدند که نمی‌توان تا ابد واکسن کرونا تزریق کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. موضوع دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا با شناسایی گونه جدید اومیکرون بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، حتی بعضی از کشورها دوز چهارم واکسن کرونا را برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه پیشنهاد می‌کنند.

برخی محققان معتقدند که تزریق دوزهای تقویت‌کننده مکرر و بی‌پایان، روش مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا نیست؛ زیرا طراحی این واکسن‌ها از اول برای استفاده چندباره نبوده است؛ بنابراین تکرار آن نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با گسترش شیوع اومیکرون از دوزهای تقویت کننده برای افزایش سطح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده، کاهش شدت بیماری و فشار بر کادر درمان استفاده شده است؛ اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا طولانی‌مدت نیست و آنتی‌بادی تولید شده ناشی از دریافت آن‌ها پس از گذشت زمان کوتاهی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته پژوهشگران، مصونیت ناشی از تزریق دوز سوم واکسن‌های mRNA پس از گذشت چند ماه کاهش پیدا می‌کند و میزان ایمنی باقی مانده در بدن مشابه میزان کاهش ایمنی بعد از تزریق دو دوز است. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 553533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.