پریودنتال چیست؟+ علت، عوارض و نحوه درمان

پریودنتال یا عفونت لثه، یک بیماری التهابی لثه است که به علت عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود و موجب بیماری‌های مختلفی خواهد شد. با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری پریودنتال بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند؛ اما گونه‌ای از آن بیشتر در کودکان دیده می‌شود و شیوع آن با سن افزایش می‌یابد. این بیماری در آقایان شایع‌تر از بانوان است. جویدن دردناک، دندان‌های شل و دندان‌های حساس از جمله علائم این بیماری است.

پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یک عارضه التهابی لثه است و هنگامی ایجاد می‌شود که پلاک‌ها زیر لثه تجمع پیدا کند. پلاک یک لایه نازک بدون رنگ و چسبنده از باکتری است؛ این بیماری در صورتی که درمان نشود، می‌تواند باعث آبسه دردناک، حرکت و آسیب به دندان و خوردن استخوان فک زیرین شود. با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

شیوع پریودنتال

بیماری پریودنتال بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند، اما گونه‌ای از آن بیشتر در کودکان دیده می‌شود و شیوع آن با سن افزایش می‌یابد. طبق یک گزارش، تقریباً ۴۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال و ۷۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده مبتلا به بیماری پریودنتال هستند. این بیماری ۵۶ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان را درگیر می‌کند. پریودنتال شایع‌ترین بیماری دندان در کانادا است و از هر ۱۰ نفر، هفت نفر در دوره‌ای از زندگی خود مبتلا به آن می‌شود. بیماری لثه یک بیماری همه‌گیر نامرئی است.

علت ایجاد پریودنتال

هنگامی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب انجام نشود، پلاک‌ها از دندان جدا نشده و بافت‌های اطراف دچار عفونت می‌شود. بعضی بیماری‌های لثه و دهان ممکن است در ابتدا و مراحل اولیه قابل رؤیت نباشد و نشانه‌های کمی ایجاد کند.

عوارض پریودنتال

عفونت لثه منجر به درد مداوم و شدیدی در ناحیه پالپ می‌شود. پالپ از رگ‌های خونی، عصب و بافت هم‌بند تشکیل شده است. اگر پالپ دچار عفونت شود، ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان پیدا کنید تا بخش آسیب‌دیده دندان خارج شود؛ تورم و قرمزی ناحیه درد نیز احتمالاً قابل مشاهده خواهد بود.

علائم پریودنتال

اگر متوجه درد، خرابی، بو و مزه عفونت در دهان شدید، هرچه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید. از جمله نشانه‌های عفونت لثه عبارت است از:

  • جویدن دردناک (احساس درد در دندان‌ها در هنگام جویدن خوراکی‌ها و آدامس)
  • دندان‌های شل
  • دندان‌های حساس (احساس درد در دندان‌ها در هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های گرم و سرد یا برخورد هوای سرد با دندان‌ها)
  • عقب رفتن لثه و بلند شدن دندان

تشخیص پریودنتال

دندان‌پزشک همراه با معاینه چشمی لثه‌ها، احتمالاً عکس‌برداری اشعه ایکس نیز تجویز می‌کند تا بیماری پریودنتال یا دندانی که دچار عفونت شده است (در نتیجه عفونت پالپ) را پیدا کند. همچنین این عکس امکان تحلیل استخوان را نیز بر اثر این عفونت مشخص می‌کند؛ البته عفونت لثه به طور کامل رفع نمی‌شود و حتماً برای درمان آن باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک براساس نتیجه عکس‌برداری مقدار تحلیل استخوان را مشاهده و بر اساس میزان تحلیل ایجاد شده، ممکن است نسبت به کشیدن دندان اقدام کند. همچنین امکان استفاده از روش‌های ترمیم استخوان یا بافت لثه در این مرحله وجود دارد.

درمان پریودنتال

هدف اصلی درمان این بیماری کنترل عفونت است. تعداد و انواع درمان‌ها بسته به میزان بیماری لثه متفاوت خواهد بود؛ در مواقع شدیدتر بیمار نیازمند جراحی می‌شود. در طول درمان بیمار باید مراقبت روزانه خود را حفظ کند و پس از هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کند؛ همچنین بیمار برای پاک‌سازی فضای دهان نباید از دهان‌شوی استفاده کند.

نحوه پیشگیری از بروز پریودنتال

با رعایت موارد زیر می‌توانید از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید و علاوه بر ایجاد احساس تازگی در محیط دهان، از بروز بیماری‌های دیگر جلوگیری به عمل آورید.

  • حداقل دو مرتبه در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه حداقل یک مرتبه از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • برای از بین بردن پلاک میان دندان‌ها مرتب از نخ دندان استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده علائم التهاب، برای معاینه و نظافت حرفه‌ای دندان‌ها حتماً هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت اعتیاد به سیگار، برای ترک سیگار اقدام کنید یا مصرف آن را در حد امکان کاهش دهید.
  • در برنامه غذایی خود حتماً میزان کافی کلسیم و ویتامین C قرار دهید.

پریودنتال و کرونا

بیماری لثه‌ها (پریودنتال) با التهاب، عفونت و عوارض و مرگ ناشی از کووید -۱۹ ارتباط دارد. یکی از نگران‌کننده‌ترین مواردی که در مورد کووید -۱۹ وجود دارد طیف گسترده‌ای از عوارض آن در افراد مبتلا به این بیماری است.

افراد مبتلا به پریودنتال ۸.۸ برابر بیشتر از دیگر افراد ممکن است جان خود را سبب ابتلاء به کرونا از دست دهند. همچنین احتمال بستری این افراد ۳.۵ برابر بیشتر و احتمال نیاز آن‌ها به دستگاه تنفسی نیز بیشتر است.

پریودنتال و دیگر بیماری‌ها

محققان میان این بیماری و بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های تنفسی ارتباطی به‌دست آورده‌اند؛ همچنین بیماری لثه با افزایش خطر عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی و نرخ پایین تولد جنین ارتباط دارد.

پریودنتال به عنوان یک عامل خطرساز برای تعدادی از بیماری‌های دهان و سیستمیک شناخته شده است. بیماری‌های سیستمیک (Systemic disease) بیماری‌هایی است که به طور همزمان چند اندام و بافت گوناگون بدن یا تمامی اعضا بدن را هدف قرار می‌دهد.

علاوه بر افرادی که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند، مراقبت از دندان و لثه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند موجب بروز و یا شدت گرفتن بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های تنفسی و سکته‌های قلبی شود.

کد خبر 553526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.