بیم و امیدهای آموزش حضوری

همزمان با حضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس از نیم‌سال دوم تحصیلی، نقشه شهرهای کشور تغییر رنگ داد و شهرهای نارنجی و قرمز آژیر خطر شیوع سویه جدید ویروس کرونا را به صدا در آوردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اومیکرون سویه جدید ویروس کرونا جهان را فراگرفته است، ویروس جهش یافته‌ای که با سرعت بالای انتشار رو به گسترش است. تجربه کشورهایی که زودتر درگیر پیک جدید کرونا شده‌اند، نشان می‌دهد، با بازگرداندن سریع محدودیت‌ها می‌توان تا حدی ارتفاع قله مرگ‌ها را کم کرد.

در چهل‌و پنجمین روز از شناسایی اولین مبتلای اومیکرون در کشور، هشدارهای متخصصان عفونی و کارشناسان به سطح بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است. درحالی‌که هفته گذشته، وضعیت بسیاری از استان‌های کشور از بابت تعداد بستری‌های کرونا به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده بود، روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، از اوج‌گیری پیک ششم با ویروس اومیکرون در تمام کشور خبر داد.

اواخر دی‌ماه امسال بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس از نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تاکید کرد و مسئولان مربوطه را به فراهم نمودن زمینه‌های این بازگشایی آموزش حضوری موظف کرد.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به وضعیت فعلی شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: "با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها و از طرفی دیگر واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است.

رئیسی افزود: "هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد."

پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر الزام دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها در نشستی دور هم جمع شدند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.

پس از این نشست، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در سخنانی با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایایی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تأثیر زیادی دارد، گفت: این اجماع در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که از سرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته‌ای که اکنون مورد تاکید است تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.

پس از آن تقریباً تمام دانشگاه‌های بزرگ کشور برنامه‌های خود در خصوص نحوه آموزش دانشجویان اعلام کردند. نگاهی به تقویم آموزشی دانشگاه‌ها نیز بیانگر آن است که آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها از همان ابتدای ترم حضوری می‌شود و دانشجویان کارشناسی نیز به صورت تدریجی و در برخی مراکز برای دروس عملی در محیط دانشگاه حضور خواهند یافت.

بنابراین با توجه به شرایط کشور از نظر شیوع ویروس اومیکرون باید منتظر ماند و دید آیا تغییری در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص صدور مجوز بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها نیز ایجاد می‌شود؟ یا دانشگاه‌ها بر اساس برنامه‌های ابلاغی و از پیش تعیین شده، آموزش حضوری را از سر خواهند گرفت.

برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس نباید عجله کرد

سید جلیل میرمحمدی‌میبدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه طی ماه‌های گذشته به‌رغم کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز توسط مردم کمرنگ شد و همین موضوع موجب افزایش شیوع سویه اومیکرون در کشور شد.

به گفته وی، اومیکرون سویه‌ای جدیدی از ویروس کرونا است که سرعت انتشار بیشتری نسبت به سویه‌های سابق دارد، در این راستا باید به این نکته توجه کرد که علی‌رغم سرعت انتشار بالا تاکنون علائم آن نسبت به سویه‌های قبلی خفیف‌تر بوده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پشت سر گذاشتن پیک‌های پنج‌گانه کرونا اکنون بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با اومیکرون در کشور آماده است و اکثر این مراکز آمادگی ویزیت سرپایی، تزریق رمدسیویر، تأمین اکسیژن و ونتیلاتور را دارند.

میرمحمدی تاکید کرد: تنها راه مقابله جدی و مطمئن در برابر سویه اومیکرون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکمیل دوره واکسیناسیون است.

وی خاطرنشان کرد: منابع رسمی و علمی معتبر جهان تاکنون عدم تأثیر واکسن بر اومیکرون را تأیید نکرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شد، در صورتی که نباید نسبت به بازگشایی مراکز علمی و آموزشی در کشور عجله کرد و مطلوب است ابتدا شرایط کشور را با شیوع سویه اومیکرون بررسی و سپس نسبت به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنیم.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی واکسن تزریق نکرده‌اند، به نظر می‌رسد به صلاح نیست که مدارس در مقطع ابتدایی بازگشایی شوند و حداقل در استان‌های قرمز و نارنجی نباید مدارس ابتدایی به صورت حضوری برگزار شود.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید تصمیمات تک‌نسخه‌ای گرفته شود و اختیارات استان‌ها و استاندارها در ستاد استانی مقابله با کرونا افزایش پیدا کند تا آن‌ها بتوانند تصمیمات زودهنگام در خصوص پیشگیری و مقابله با این سویه کرونا را اتخاذ کنند.

نباید کشور را معطل اومیکرون کرد

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه طی دو سال گذشته با غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس خسارات فراوانی به سطح علمی و تحصیلی کشور وارد شده است.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد حضوری شدن مدارس و دانشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأثیری در روند شیوع بیماری اومیکرون نداشته باشد، بر همین اساس لازم است هرچه زودتر زمینه حضوری شدن مراکز آموزشی در کشور فراهم شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید کرد: نباید با اعمال مجدد محدودیت‌ها کشور را معطل اومیکرون کرد، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که اومیکرون آخرین سویه کرونا باشد، بر همین اساس قطعاً بازگشت محدودیت‌های کرونایی به کشور خسارات متعددی را به اقتصاد و سطح علمی کشور وارد خواهد شد.

کد خبر 553445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.