کودکان قربانیان جدید کرونا/اوضاع در اصفهان رو به وخامت!

رئیس مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین(ع) گفت: افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا در هفته آینده منجر به کمبود امکانات خواهد شد. در حال‌ حاضر ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بوده که ۱۶ کودک در یکی از ICU و شش کودک بدحال در دیگر ICU بیمارستان بستری هستند.

مهرداد معمارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به کرونا، اظهار کرد: بیمارستان امام حسین (ع)، بزرگترین بیمارستان کودکان در منطقه مرکز و جنوب کشور است و در طول دو سال گذشته به صورت مجزا درگیر درمان کودکان مبتلا به کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه از دو هفته گذشته تاکنون تعداد کودکان مبتلا به کرونا که به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزایش چشمگیری یافته است، گفت: در چند روزه اخیر روزانه حدود ۲۰۰ بیمار مشکوک به کرونا به درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند که اکثر آنها با دستورات سرپایی مرخص شده‌اند، اما بیست درصد سن زیر ۱۵ سال و ۱۰ درصد سن زیر یک سال در نهایت نیازمند به بستری در اورژانس و اقدامات اولیه هستند.

وی با بیان اینکه تعدادی از افرادی که بستری می‌شوند، ظرف شش ساعت مرخص و تعدادی هم وارد بخش‌ها یا مراقبت‌های ویژه می‌شوند، تصریح کرد: تقریباً در هر شیفت ۲۴ ساعته حدود ۱۷ بیمار بستری شده و در حال حاضر حدود ۶۰ کودک مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند.

بستری ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در ICU

رئیس مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) با اشاره به تعداد کودکان بستری در ICU این بیمارستان، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان شامل ۱۶ کودک در یکی از ICUها و شش کودک بدحال در دیگر ICU بیمارستان بستری هستند. افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا در هفته آینده منجر به کمبود امکانات خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیماران چهارمحال بختیاری، خوزستان و لرستان مهمان‌های همیشگی بیمارستان امام حسین (ع) هستند و بیشترین اعزام بیمار از این سه استان است. درحال‌حاضر نیز کودکان مبتلا به کرونا از این سه استان مراجعه کرده و بستری هستند. بسیاری از این شهرها از نظر مرزی به این بیمارستان نزدیک‌تر بوده و دریافت کمک‌ها و اقدامات پزشکی از این بیمارستان برای آنها راحت‌تر است.

سندروم حاد چند سیستمی در کودکان

معمارزاده در خصوص علائم کودکان مبتلا به کرونا، تصریح کرد: کودکان مبتلا به کرونا که در مرحله حاد و اولیه این بیماری قرار دارند درگیر علائم تب، اسهال، استفراغ و سردرد هستند. مرحله دیگر این بیماری که معمولاً از دو تا سه هفته پس از ابتلای اولیه ایجاد می‌شود و در عملکرد برخی از ارگان‌های حیاتی بدن اختلال ایجاد می‌کند، سندروم حاد التهاب چند سیستمی است. بیماری کرونا در کودکان ماندگاری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد و سندروم حاد چند سیستمی در بزرگسالان کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به گرفتاری طولانی مدت کودکان با عوارض بیماری کرونا، گفت: درصدی از کودکان مبتلا به کرونا درگیر اختلال عملکرد غده پانکراس یا لوزالمعده می‌شوند که به صورت دیابت خود را نشان دهد. حتی پس از بهبودی نیز امکان دارد تا سال‌ها کودک گرفتار این بیماری باشد.

علل ابتلای کودکان به کرونا

رئیس مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) افزود: یکی از علت ابتلای بیشتر کودکان به بیماری کرونا واکسینه نشدن کودکان زیر ۱۰ سال است، همچنین کودکان معمولاً از ماسک استفاده نمی‌کنند و در محیط‌های خانوادگی با انسان‌های بزرگ زندگی می‌کنند. امکان دارد افرادی بدون علامت و علائم، مبتلا به کرونا به خصوص تیپ اومیکرون باشند و در صورت تماس با سایر افراد بیماری را به راحتی منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: تنها توصیه‌ای که می‌توان به خانواده‌ها داشت پرهیز از حضور در مراکز عمومی، همراه نکردن کودکان در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها، پرهیز از گرفتن جشن تولد و لغو مسافرت‌های غیرضروری است؛ همچنین اگر فردی بیمار در اطرافیان خود دارند برای دیدوبازدید مراجعه نکنند و در صورت داشتن تماس با آنها از تماس کودک جلوگیری کنند.

معمارزاده خاطرنشان کرد: بیمارستان امام حسین (ع)، در این مدت وسایلی که داشته را مصرف کرده و در زمینه وسایل و تجهیزات با کمبود مواجه است. از خیران خواهش می‌شود در صورت توان به بیمارستان مراجعه کرده، لیست وسایل مورد نیاز را تحویل گرفته و برای تهیه وسایل کمک تنفسی و حمایتی مورد نیاز کودکان اقدام کنند.

کد خبر 553373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.