برگزاری کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان در ماه‌های آینده

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در بخش‌های تجاری و اقتصادی هم کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان فعال است، گفت: در ماه‌های پیش رو، کمیسیون‌های مشترک میان ایران و همسایگان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، علیرضا عنایتی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به روابط با همسایگان، اظهار کرد: دولت سیزدهم کار خود را با شعار اولویت قرار دادن همسایگان آغاز کرد و این را به عنوان یک تابلو برای تنظیم مناسبات خود با کشورهای پیرامونی و تاکید بر اولویت همسایگی پیش برد و بر این اساس چارچوب مشخصی برای تعامل با همسایگان تعیین کرد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه اضافه کرد: پرداختن به محیط پیرامونی و ارتباط با همسایگان همواره مورد توجه در مناسبات سیاست خارجی بوده است، اما دولت سیزدهم آن را به عنوان یک اولویت ذکر کرد و در این چارچوب در تمام بیانات و اظهارات مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، به ویژه رئیس جمهور در ملاقات‌ها، مصاحبه‌ها و مذاکرات، به عنوان یک اصل اساسی مطرح است.

وی یادآور شد: در ملاقات‌هایی هم که رئیس جمهور در ایران با هیئت‌های خارجی که برای تحلیف آمده بودند، داشت، بر همین موضوع تاکید کرد که ما در دولت سیزدهم نسبت به همسایگان توجه خاصی قائل هستیم. امیدواریم که ما هم در مجموعه چرخه روابط خارجی و عرصه سیاست خارجی بتوانیم این اولویت را با همسایگان خودمان محقق کنیم.

عنایتی تصریح کرد: طبیعتاً عرصه سیاست خارجی با اولویت همسایگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، خطوط حمل و نقل، همکاری‌های پولی و مالی، مناسبات فرهنگی و ارتباطات مردمی به موازات روابط سیاسی، رقم میخورد و در این عرصه‌ زمینه‌های بسیار زیادی، چه آنهایی که بالقوه هستند و امکان فعالیت دارند و چه آنهایی که بالفعل هستند، شاهد هستیم.

وی با اشاره به سفرهای انجام شده توسط وزیر و معاون وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه، اضافه کرد: در بخش سیاسی مشخصاً، معاون سیاسی وزارت خارجه به چهار کشور خلیج فارس سفر کرده و کمیته‌های سیاسی و کمیته‌های راهبردی با حضور وی و همتایانش تشکیل شد. امیرعبداللهیان هم متعاقباً به دو کشور عمان و قطر سفر کرده و همچنین در اولین روز مسئولیت خود به عراق رفت و گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلفی در جلسه همسایگان عراق داشت.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی تحرکات روابط خارجی ایران کاملاً مشهود است، تصریح کرد: برنامه‌هایی هم برای آینده در قالب کمیته‌های سیاسی، کمیته راهبردی و … در دستور کار است.

عنایتی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش‌های تجاری و اقتصادی هم کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان فعال است و در ماه‌های پیش رو، این کمیسیون‌ها را برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که در چارچوب روابط همسایگی این ایده بتواند به طور کامل محقق شود و ما شاهد همکاری‌های گسترده، متنوع و تعمیق‌شده‌ای بین ایران و همسایگان باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 553369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.