کشف مکانیسم درد و التهاب روده

ایجاد ماده‌ای به سبُکی پلاستیک، نظارت بر سلول‌های قلب، تزریق بیت‌کوین به دی‌ان‌ای یک موش، تولید چوب با ویژگی‌هایی منحصر به فرد، کشف مکانیسم درد و التهاب روده و بهبود واکنش ایمنی با نانو ذرات طلا را در بسته خبری علم و فناوری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دانشگاه ام آی تی در مطالعه اخیرشان ماده جدیدی ساخته‌اند که به سبکی پلاستیک است، اما از فولاد قوی‌تر است و استحکام آن تا شش برابر بیشتر از شیشه‌های ضد گلوله است. به زودی می‌توان از ماده‌ای که به سبکی پلاستیک است و در عین حال از فولاد قوی‌تر است و چهار تا شش برابر مستحکم‌تر از شیشه‌های ضد گلوله است، برای محافظت از صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. این مواد توسط محققان ام آی تی ساخته شده است. مواد مذکور از لایه‌هایی از دیسک‌های مولکولی کوچک تشکیل شده‌اند که به منظور تشکیل صفحات روی هم قرار می‌گیرند.

هر لایه توسط پیوندهای هیدروژنی به هم متصل می‌شود و این موضوع آن را قوی و سبک می‌کند. مدت‌ها تصور می‌شد که تولید پلیمرهای دو بعدی مانند این غیرممکن است، اما اتصالات ویژه بین هر دیسک مانع از چرخش آنها به خارج از صفحه می‌شود. این ماده علاوه بر کاربردش در پوشش‌های محافظ، می‌تواند در ساخت و ساز استفاده شود.

بَسپارش یا پُلیمِریزاسیون فرآیندی است که در آن اتم‌های کوچکی به نام مونومر به یکدیگر متصل می‌شوند و معمولاً زنجیره‌های بلند و اسپاگتی مانندی به نام پلیمر را تشکیل می‌دهند.

سپس می‌توان آنها را با استفاده از قالب گیری تزریقی به اشیا سه‌بعدی مانند بطری‌های آب تبدیل کرد. با این حال، محققان موفق شده‌اند ماده‌ای بسازند که به‌جای آن خود به خود به صفحات دو بعدی تبدیل می‌شود که بیشتر شبیه لازانیا هستند تا اسپاگتی. قالب‌گیری تزریقی (Injection moulding) گونه‌ای فرایند تولید قطعه است که در آن مواد مذاب تحت فشار به‌داخل قالب، تزریق می‌شوند. این سامانه بر خلاف سامانه ریژه که مذاب تحت نیروی وزن خود به داخل قالب می‌رود، امکانات تولید قطعات محکم و بدون مک (Pinhole) است. قالب‌گیری تزریقی بهترین راه تولید یک محصول پلاستیکی است.

نظارت بر سلول‌های قلب با روشی جدید

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در مطالعه اخیرشان با کمک جمعی از محققان ایرانی ابزار جدید قدرتمندی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از حسگرهای کوچک "پاپ‌آپ" که بدون آسیب رساندن به سلول‌ها وارد سلول‌ها می‌شوند، بر فعالیت الکتریکی درون سلول‌های قلب نظارت کند.

محققان آمریکایی با کمک محققان ایرانی همچون روح الله نصیری، صمد احدیان و علی خادم حسینی موفق به انجام این کار شده‌اند. این دستگاه مستقیماً حرکت و سرعت سیگنال‌های الکتریکی چندین سلول قلب را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین این دستگاه اولین دستگاهی است که این سیگنال‌ها را در داخل سلول‌های بافت‌های سه بعدی اندازه‌گیری می‌کند.

این دستگاه دانشمندان را قادر می‌کند تا بینش دقیق‌تری در مورد اختلالات و بیماری‌های قلبی مانند آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)، حمله قلبی و فیبروز قلبی (سفتی یا ضخیم شدن بافت قلب) به دست آورند.

"یی گو" (Yue Gu)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه چگونگی انتشار سیگنال الکتریکی بین سلول‌های مختلف برای درک مکانیسم عملکرد سلول و بیماری مهم است. به عنوان مثال، بی‌نظمی در این سیگنال می‌تواند نشانه‌ای از آریتمی باشد. اگر سیگنال نتواند به درستی از یک قسمت قلب به قسمت دیگر منتشر شود، بخشی از قلب نمی‌تواند سیگنال را دریافت کند و بنابراین نمی‌تواند منقبض شود.

تزریق بیت‌کوین به دی‌ان‌ای یک موش

یک "سازمان غیر متمرکز مستقل"(DAO) اعلام کرده می‌تواند بیت‌کوین را از طریق یک ویروس اصلاح شده ژنتیکی به دی‌ان‌ای یک موش تزریق کند.

یک سازمان غیر متمرکز مستقل جدید به نام "بیت‌ماوس‌دائو"(BitMouseDAO) مدعی شد می‌تواند یک موش را مهندسی ژنتیکی کند تا یک بیت‌کوین را درون آن قرار دهد و ارزش آن را همراه با ارزش این ارز دیجیتال افزایش دهد. یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه می‌گوید این یک ایده دیوانه‌وار است.

سازمان غیرمتمرکز مستقل یک سازمان مستقل دیجیتالی است که با کار غیرمتمرکز به نوعی برای فعالیت‌های تبلیغی و انتفاعی و صندوق ذخیره ارزی که فاقد هیئت مدیره و ساختار مدیریت متعارف است، سرمایه‌گذاری می‌کند.

راه‌اندازی یک سازمان غیرمتمرکز مستقل برای دستیابی به چیزی بزرگ و دیوانه‌کننده قبلاً دیده شده است، اما "بیت‌ماوس‌دائو" یک سطح جدید است.

مانند سایر سازمان‌های غیر متمرکز مستقل، هویت سازندگان اصلی این سازمان غیرمتمرکز مستقل نیز پنهان است، اما می‌توان حدس زد که یک دانشجوی زیست‌شناسی مولکولی باشد که علاقه زیادی به هنر رمزنگاری دارد.

همانطور که در وبسایت این سازمان ذکر شده است، الهام بخش این کار، یک خرگوش زنده است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده است تا پروتئین فلورسنت سبز منتشر کند.

تولید چوب با ویژگی‌هایی منحصر به فرد

گروهی از دانشمندان چینی در مطالعه اخیرشان از تولید چوب انعطاف‌پذیر، مقاوم در برابر آتش و ضد سفیدک خبر دادند.

دانشمندان چینی کامپوزیت‌های چوبی فوق‌العاده انعطاف‌پذیری ساخته‌اند که در برابر آتش مقاوم و ضد سفیدک هستند و می‌توانند هزاران چین را تحمل کنند. چین در زمین‌شناسی خمیدگی در طبقات سنگ است که به علت حرکات پوسته زمین ایجاد می‌گردد. اگر میزان فشار وارده به لایه‌های رسوبی کم باشد، لایه‌های رسوبی به صورت قوس‌ها (کمان‌ها) و افتادگی‌هایی در می‌آید که به آنها تاقدیس و ناودیس می‌گویند.

مواد این چوب از نوعی منابع طبیعی تجدیدپذیر هستند و سبب انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت این چوب حتی در دمای منفی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند و به همین سبب این چوب حتی در دمای ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز نمی‌تواند مشتعل شود.

گفتنی است این کامپوزیت‌های چوبی ظاهر اصلی خود را با نرخ ضد سفیدک تا ۱۰۰ درصد در دمای اتاق به مدت ۷۵ روز در رطوبت نسبی حدود ۹۰ درصد، حفظ می‌کنند و این در حالی است که سطح چوب تیمار نشده در این شرایط کاملاً توسط سفیدک آلوده می‌شود.

طی این مطالعه دانشمندان دانشگاه هاینان و دانشگاه جنوب غربی مینزو چین، چوب بالسا با چگالی کم را به ضخامت دو تا پنج میلی متر در مخلوطی از مایعات قلیایی در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲ ساعت غوطه‌ور کردند تا ماتریکس لیگنین سفت و سخت آن را از دیواره سلولی جدا کنند.

سپس چوب را با یک هیدروژل اصلاح شده بر پایه پلی آکریل آمید که سبب انعطاف پذیری عالی، حفظ رطوبت و مقاومت مواد در برابر شعله می‌شد، پر کردند.

پژوهشگران مکانیسم درد و التهاب روده را کشف کردند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که مکانیسم درد و التهاب روده چگونه در بدن فعال می‌شود.

بررسی روی موش‌ها و سلول‌ها نشان می‌دهد که یک گیرنده فعال شده با پروتئاز چگونه وارد سلول‌ها می‌شود و درد و التهاب را پدید می‌آورد. همچنین، این بررسی نشان می‌دهد که مسدود کردن این گیرنده برای درمان التهاب روده بزرگ نویدبخش است.

پژوهشگران "مرکز پژوهش درد دانشگاه نیویورک"(NYU Pain Research Center)، مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که در التهاب و درد روده نقش دارد و نشان داده‌اند که جلوگیری از ورود یک گیرنده کلیدی به سلول‌های روده می‌تواند التهاب و درد را مهار کند و یک هدف احتمالی جدید را برای درمان درد در بیماری التهابی روده آشکار سازد.

این پژوهش، روی موش‌های مبتلا به التهاب روده بزرگ انجام شد. این بیماری، التهاب مزمن و گاه دردناک روده بزرگ را به همراه دارد.

دستگاه گوارش، خانه تعداد زیادی از پروتئازها یا آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. این پروتئازها از منابع مختلفی مانند میکروبیوتا، سلول‌های التهابی یا آنزیم‌های گوارشی روده حاصل می‌شوند.

پروتئازها برای هضم مهم هستند و به تجزیه پروتئین‌ها در روده کمک می‌کنند. بسیاری از پروتئازها نیز با فعال کردن "گیرنده جفت‌شونده با پروتئین جی"(GCPRs) به سلول‌ها سیگنال می‌دهند. گیرنده‌های جفت‌شونده با پروتئین جی، خانواده بزرگی از گیرنده‌ها هستند که بسیاری از فرآیندهای بدن را تنظیم می‌کنند و هدف یک سوم از داروهای مورد استفاده بالینی به شمار می‌روند. هنگامی که پروتئازها یکی از این گیرنده‌های جفت‌شونده با پروتئین جی یا گیرنده‌های "PAR2" را روی سلول‌های عصبی فعال می‌کنند، به آزاد شدن واسطه‌هایی منجر می‌شوند که درد را در پی دارند.

نانوذرات طلا به بهبود واکنش ایمنی کمک می‌کنند

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، توانایی نوعی از نانوذرات طلا را برای بهبود واکنش ایمنی مورد بررسی قرار داده‌اند.

گروهی از پژوهشگران وابسته به چندین مؤسسه در چین، آمریکا و برزیل، از نانوذرات "دست‌سان"(chiral) طلا برای تقویت واکنش ایمنی نسبت به ویروس آنفلوانزا در موش‌ها استفاده کرده‌اند. "الکساندر هوفمان"(Alexander Hooftman) و "لوک اونیل"(Luke O'Neill)، پژوهشگران "کالج ترینیتی دوبلین"(Trinity College Dublin)، خبرهایی را در مورد تلاش گروه خود منتشر کرده‌اند.

دست‌سان به ساختارهایی اطلاق می‌شود که نامتقارن هستند و تصویر آینه‌ای را به نمایش می‌گذارند؛ به این معنا که مانند دست‌های انسان، یکسان اما متضاد هستند. پژوهشگران در این تلاش جدید، روش‌هایی را بررسی کرده‌اند که نانوذرات دست‌سان طلا با استفاده از آنها می‌توانند بر انواع سلول‌ها تأثیر بگذارند.

آنها ابتدا تأثیر نور قطبی دایره‌ای روی نانوذرات طلا بررسی کردند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که این نوع نور، تأثیر متفاوتی بر چپ دستی و راست دستی دارد. آنها توانستند از این نور برای تعیین درجه راست‌دستی و چپ‌دستی در نانوذرات خود استفاده کنند.

سپس، آنها به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه می‌توانند از این تنظیمات برای تأثیرگذاری بر نحوه رفتار نانوذرات خود هنگام قرار گرفتن در معرض ماکروفاژها یا سلول‌های دندریتیک استفاده کنند. هم ماکروفاژها و هم سلول‌های دندریتیک، نقشی کلیدی در شناسایی اولیه پروتئین‌های خارجی در بدن دارند که نشانه آشکاری از عفونت است.

کد خبر 553348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.