بیش از ۷۰ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و انتظار داریم آن بخش از جامعه که بیشتر از الگو مصرف دارند، مصارف خود را به سطح الگو نزدیک کنند.

به گزارش ایمنا، عبدالامیر یاقوتی با اشاره به راهکارهای توانیر برای تعیین الگوی مصرف، اظهار کرد: الگوی مصرف صنعت برق، میانگین ۷۰ درصد مشترکان کشور است که در همین محدوده و یا کمتر مصرف دارند.

وی افزود: عوامل متعددی در تعیین الگو تأثیرگذار است که یکی از مهمترین آن، مصرف برق توسط اکثریت جامعه است که مطابق آن هفت دهک اول جامعه در سطح الگوی مصرف یا کمتر از الگو، از برق استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق خاطرنشان کرد: برای تعیین الگوی مصرف، در جلسات کارشناسی تجهیزات مورد استفاده، مدت زمان و شدت مصرف برق وسایل در کنار اقتصاد صنعت برق ارزیابی می‌شود که نتیجه آن تعریف الگوی ۲۰۰ کیلووات برق برای ماه‌های غیر گرم سال است.

یاقوتی با تاکید بر اینکه البته این الگو از سال‌های پیش تاکنون تغییر نکرده است، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های برق با دیگر حامل‌های انرژی این است که کمتر تحت تأثیر تعداد افراد خانوار قرار می‌گیرد زیرا فارغ از تعداد هر خانوار، معمولاً یخچال و تجهیزات سرمایشی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با افزایش تعداد افراد خانواده، درصدی بر میزان مصرف افزوده خواهد شد.

وی اضافه کرد: عوامل عمده در مصرف برق خانگی، یخچال فریزر، لوازم صوتی و تصویری و در جایگاه سوم تجهیزات مربوط به روشنایی است که با بررسی این سه بخش، میزان مصرف برق تقریباً ۱۵۰ کیلووات ساعت خواهد بود و مابقی وسایل مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و ماکروویو می‌تواند بسته به میزان مصرف، این رقم را افزایش دهد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و انتظار داریم آن بخش از جامعه که بیشتر از الگو، مصرف دارند، مصارف خود را به سطح الگو نزدیک کنند.

یاقوتی اظهار کرد: در خصوص بحث افزایش مصرف بیش از الگو، با دو مدل متفاوت مواجه هستیم، به نحوی که برخی از مواقع به دلیل تعریف نشدن قوانین و مقررات، چندین مشترک از یک انشعاب استفاده می‌کنند و یا از انشعاب خانگی برای تأمین برق در بخش‌های عمومی ساختمان استفاده می‌شود که این موضوع بالا رفتن میزان مصرف از الگوی مشخص شده را در پی دارد، اما بخش دیگر از مصرف مربوط به نحوه مصرف مشترکان است.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق، افزود: روشن ماندن لامپ‌های اضافی موجب ایجاد یک فرهنگ مصرفی می‌شود؛ در کنار آن استفاده از تجهیزات غیرضروری و وسایلی با راندمان پایین نیز موجب عبور مصرف مشترک از الگوی تعریف شده است.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق تاکید کرد: در این مواقع با استفاده از راهکارهای بسیار ساده می‌توان میزان مصرف را به سطح الگو رساند، بدون اینکه تأثیر منفی در وضعیت رفاهی مشترک به وجود بیاید.

یاقوتی خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف برق در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی فراوانی انجام شد اما با بازنگری در خصوص ورود تجهیزاتی برقی با استاندارد بالا و تغییر در الگوی ساختمان‌سازی و فضاهای شهری، می‌توان میزان اتلاف انرژی را کاهش داد و باعث ترغیب مشترکان برای کاهش مصرف شد.

وی با اشاره به تعرفه پلکانی برق، گفت: الگوی مصرف برای ماه‌های غیر گرم، ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است و سه پله نیز تعریف شده، به نحوی که تا یک و نیم برابر الگو و دو برابر الگوی مجاز و پله سوم بیش از دو برابر الگو، مشخص شده است که نحوه محاسبه قیمت برق بر اساس میزان مصرف برق در این طبقه‌ها، متفاوت خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 553308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.