سه رکن اساسی حکمرانی اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب

مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب گفت: قانون الهی، حاکمان و مردم، سه رکن اساسی منظومه فکری امام راحل و رهبری هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل فخریان امروز پنجشنبه (۱۴ بهمن ماه) در سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم، اظهار کرد: خداوند متعال انسان را رها نکرده و علاوه‌بر اینکه خالق بودن، رب و مربی انسان است، خداوند مکلف به تربیت آدمی است و معیشت و معاش و معاد را می‌سازد، همچنین در معاش ویران معاد آباد ساخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین سوال در فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، دین امامین انقلاب پاسخ به این سوال است که به برنامه کارآمد دین توجه شود، فلسفه سیاسی ماندگار است که بتواند در میدان زمینه تربیت تراز مردم تمام دنیا را فراهم کند و مکتب اسلام تنها مکتبی است که این امکان را فراهم می‌کند، انقلاب اسلامی که از سال ۵۷ شروع شد، بر اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی بود که برای حرکت اصلاحی جهت تربیت انسان‌ها برنامه و قانون مدون تدوین کرده است، در جمهوری اسلامی بر اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی برنامه داریم تا بتوان اقتصاد را شکوفا کرد، در حوزه فرهنگ نیز برنامه‌های قویی داریم، اگر چه تمام برنانمه‌ها اجرایی نشده، این همایش باید به شرکت‌کنندگان خود نقشه راه برای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی دهد، در فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی به این موضوع توجه شده است، برای این کار نیاز به جهان‌بینی و راهبردی داریم، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نیاز به منظومه ارزشی و معرفتی کنشی داریم.

مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: جنس این همایش باید عملیاتی و اقدام باشد و در تمام کشور تکثیر شود، گام دوم انقلاب اسلامی گام قیام است، فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی باید علاوه‌بر شروع شدن دیده شود، جامعه تمدن اسلامی کارخانه انسان‌سازی و محیطی انسان پرور در مقیاس جهانی است، مسئولان باید بدانند مقصد تقدم‌سازی با مدل حکم‌رانی دینی، اسلامی و انقلابی است تا پرچم را به دست امام زمان عج دهیم.

وی افزود: در مدل حکمرانی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سه رکن اصلی از جمله قانون الهی وجود دارد، قانون اساسی در ابعادی مانند اقتصادی، برهنگی، آموزشی، سلامت و … باید بر اساس قانون الهی باشد، ملاک ما برای انتخاب قانون‌گذار فهم قوانین الهی در ساحت زندگی مردم است، باید فدایی انقلاب، اسلام و مردم باشیم تا آرمان‌های انقلاب تحقق یابد.

فخریان تصریح کرد: یکی از ارکان حکمرانی الهی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی قوانین الهی است، هر کار در دولت باید با پیوست عدالت برای کاهش اختلاف طبقاتی باشد، افرادی که می‌خواهند بر گُرده مردم سوار شوند به اختلاف طبقاتی دامن می‌زنند. باید برای کاهش اختلاف طبقاتی باید توسط دانشگاهیان و حوزویان مدل ارائه شود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین رکن در دولت اسلامی قوانین و ساختارهای کلان است و ساختارها باید اصلاح شود تا اختلاس و سودهای بالا در بانک‌ها و … را نداشته باشیم، باید وظایف خود در را در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بدانیم، در قوانین نباید اشتباهی رخ دهد و باید در راستای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب گام برداریم.

مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب گفت: مسئولان باید عدالت‌گستر باشند و اشتباهات را تکرار نکنند تا حقوق دریافتی آنها حلال باشد، رکن دوم در حکمرانی اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی حاکمان بدون چشم‌داشت و دینی هستند، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری حاکم هیچ مزیتی الهی، پولی و امکاناتی نباید داشته باشد، حاکم باید پرکار ترین، باتقواترین، عدالت محور ترین، استکبار ستیزترین انسان عصر خود باشد، در حکمرانی دینی مسئولان بی‌ارزش جایی ندارند.

وی افزود: شهید سردار سلیمانی الگوی مردی مسئول در جمهوری اسلامی است و افرادی که مسئولیت‌پذیر بودند و شبانه‌روز تلاش می‌کردند، هم‌رزم شهید سردار سلیمانی بودند، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نباید مبنای برنامه ریزی‌ها بودجه باشد، اگر بودجه نداریم، باید دوید، تفکر و همت و اداره داشت، همانطور که جنگ را اداره و همت اداره کرد.

فخریان اظهار کرد: رکن سوم در حکمرانی اسلامی و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مردم هستند، مردم همیشه اصل و صاحب اختیار کشور هستند، باید ساختاری برای بیان اعتراضات وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید برای آینده تلاش کنیم، آینده‌نگران را شهید می‌کنند، آینده پژوهی برای حکمرانی اسلامی نیازی است، همچنین انقلاب اسلامی با سه رکن قوانین، حاکمان و مردم شکل گرفت و نهضت شروع و نظام‌سازی شد، اکنون در مرحله دولت‌سازی هستیم که با اصلاح ساختارهای جزئی و رفتارهای مسئولان ممکن می‌شود، حضور میدانی و حساسیت و غیرت مردم در دولت‌سازی مهم است، مردم باید مطالبه‌گر باشند.

مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب گفت: تمدن و سبک زندگی باید دینی باشد، مردم باید بازوی مسئولان باشند، پدر شهر امام جمعه است و باید در راستای اهداف انقلاب گام برداریم. فجر انقلاب بزرگترین مقدمه صبح ظهور است و باید از ایستایی پرهیز کنیم تا الفجر انقلاب به صبح ظهور برسیم.

وی تصریح کرد: قوانین باید رعایت شود، به وظایف مسئولان و خودمان نیز باید توجه کنیم و در عین حال که در مسیر انقلاب اسلامی گام برمی‌داریم، باید مطالبه‌گری را محور قرار دهیم.

کد خبر 553270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.