۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

شهرها تا سال ۲۰۵۰ میزبان حدود ۷۰ درصد از جمعیت جهان خواهد بود و اگر ارتباط شهرها با طبیعت بهبود نیابد، انسان با تهدیدهای فزاینده‌ای مواجه خواهد شد. به همین منظور، در رقابتی از متخصصان دعوت شد راه‌حل‌های نوآورانه را برای ایجاد شهرهای کربن‌صفر و طبیعت‌دوست ارائه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ممکن است در این آینده قابل پیش‌بینی، فراموش کنیم که شهرها سیستم‌های زنده‌ای هستند که در آن‌ها رابطه مثبت بین محیط طبیعی و انسان‌ساخت را می‌توان افزایش داد. اکوسیستم‌های طبیعی و زیرساخت‌های سبز و آبی می‌توانند به کاهش آلودگی آب و هوا، خطرات ناشی از سیل، موج گرما و تأمین آب و هوای سالم کمک کنند. اقدامات حفاظتی از طبیعت شهری، مدیریت پایدار و بازسازی همراه با مشارکت شهروندان راه را برای شهرهای با گوناگونی زیستی (Biodivercities) یا شهرهای دوستدار طبیعت که در آن عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن‌ها با هم هماهنگ است، هموار می‌کند.

۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

در اکتبر ۲۰۲۱، برنامه «BiodiverCities by 2030» که با همکاری مجمع جهانی اقتصاد، دولت کلمبیا و مؤسسه تحقیقاتی منابع زیستی الکساندر فون هومبولت (Alexander Von Humboldt) شکل گرفت، رقابت BiodiverCities را راه‌اندازی کرد. این رقابت خواستار راه‌حل‌های نوآورانه‌ای بود که شهرها را قادر سازد به محیطی طبیعت-مثبت تبدیل شوند و از پتانسیل خود به عنوان موتورهای توسعه عادلانه و پایدار استفاده کنند. در نهایت ۷۸ طرح برای این رقابت ارسال شد که توسط جامعه کارشناسان «BiodiverCities» و شرکای آن به دقت بررسی و ارزیابی شد و ۱۵ ایده از بهترین‌ها انتخاب شد.

در ماه‌های آینده، نوآوران برتر فرصتی خواهند داشت تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، تبادل فکر داشته باشند و از یکدیگر بیاموزند؛ «BiodiverCities» و همکارانش نیز به طور گسترده با این گروه کار خواهند کرد تا با تبلیغات ایده آن‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ارائه آن‌ها در رویدادها و معرفی آن‌ها به کارشناسان و سرمایه‌گذاران بالقوه اثربخشی خود را افزایش دهند. در ادامه ۱۵ نوآوری‌های برتر که تنوع زیستی شهری در سراسر جهان را توانمند می‌کند معرفی می‌شود.

گروه BitaGreen به توسعه نرم افزار و نقشه‌هایی می‌پردازند تا نشان دهند چگونه زیرساخت‌های سبز شهری به کاهش سیل و افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند؛ آن‌ها مناسب‌ترین مکان‌ها را غربال کرده و به ارزش‌گذاری آن‌ها به کمک ارزیابی هزینه-فایده جهت شناسایی مزایای خدمات زیست محیطی زیرساخت سبز می‌پردازند.

پروژه RESILIO شهر آمستردام با ارائه طرح تغییر کاربری پشت بام محله‌هایی که از تغییرات اقلیم آسیب‌پذیرند، به موضوع چالش‌های مرتبط با بحران ناشی از تغییرات اقلیم از قبیل سیل، تأمین آب و گرما، مصرف انرژی و زیست پذیری شهری می‌پردازد.

۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

Foundation Parque Jaime Duque در حال بازسازی تالاب‌ها و جنگل‌های آن دان (Andean) در فلات هایلند بوگوتا (Bogota Highland Plateau) است تا تنوع زیستی منطقه را تقویت و به جذب بیشتر توریست از پایتخت کلمبیا کمک کند؛ در مجموع با حمایت مردم محلی، مدارس، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و بازدیدکنندگان، در حال احیای ۷۰ هکتار جنگل همراه با دو تالاب و بستر آن است.

گروه Hot Heart قصد دارند کل نیازهای گرمایشی هلسینکی (پایتخت فنلاند) را بدون انتشار کربن و با هزینه تخمینی ۱۰ درصد کمتر از میزان امروزی پوشش دهند؛ آن‌ها با تبدیل انرژی تجدیدپذیر کم هزینه به آب گرم که در استخرهای بزرگ ذخیره شده و در زمستان در کانال‌های حرارتی شهر توزیع می‌شود، به این مهم دست می‌یابند.

شاخص فضای سبز شهری Husqvarna Intellion از تکنیک‌های بینایی کامپیوتری و یادگیری عمیق برای تکمیل منابع داده‌های ماهواره‌ای با داده‌های زمینی از طریق میلیون‌ها دستگاه Husqvarna که روزانه در پارک‌ها، جنگل‌ها و باغ‌های شهری در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، بهره می‌برد تا بینشی برای برنامه‌ریزی شهری و مدیریت هوشمندتر زمین ایجاد کند.

۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

شورای Idas Valley که در منطقه‌ای در نزدیکی شهر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی واقع است با ترویج فعالیت‌های تفریحی در فضای باز برای مردم محلی و گردشگران، احیای پوشش گیاهی بومی و حفظ محیط طبیعی برای ساکنان شهر، اشتغال‌زایی و نشاط را ایجاد می‌کند.

پروژه Seatizens مؤسسه علوم دریایی، تنوع زیستی را در اکوسیستم‌های ساحلی شهری با رویکردهای مشارکتی پایش می‌کند. پلتفرم آن‌ها، به سیستم پایش مبتنی بر مردم اجازه می‌دهد با افزایش آگاهی و مشارکت شهروندان، تنوع زیستی شهری و حومه شهر را افزایش دهد.

Latitudo 40 یک پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌های شهری براساس تصاویر ماهواره‌ای، هوش مصنوعی و تحلیل مکانی ارائه می‌دهد تا برنامه‌های اجرایی ساده و مؤثر آب و هوایی و ارتقای کیفیت زندگی فراهم بیاید؛ آن‌ها از طریق تجزیه و تحلیل مناطق سبز شهری، جزایر گرمایی شهری، آلودگی و انتشار کربن به شهرها کمک می‌کنند به شناسایی و برنامه‌ریزی اقدامات پایدار بپردازند.

در پروژه نوآوری دیواره ساحلی زنده (Living Seawalls)، دانش زیست‌محیطی و مهندسی با طراحی نوآورانه ترکیب شده تا حیات دریایی را به خط بتنی ساحلی در شهرهای سراسر جهان بازگرداند؛ آن‌ها با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی حفره‌ها، شکاف‌ها و مخازن طبیعی ساحلی را بر روی پانل‌های مدولار دیواره ساحل بازسازی کردند که زندگی دریایی را به توسعه‌ها در سراسر جهان برمی‌گرداند.

۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

PopUP Forest تلاش‌های مردمی را برای ساختن شهری پایدارتر و با تاب‌آوری بیشتر در آینده تقویت می‌کند؛ آن‌ها با وارد کردن طبیعت به زندگی روزمره ساکنان شهرها، تشویق سیاستمداران به اقدامات آگاهانه زیست‌محیطی و کمک به روند رشد تنوع زیستی در سطح جهانی، به اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات بزرگ و سرمایه‌گذاری در تنوع زیستی، فضاهای سبز و خدمات اکوسیستمی در شهرها کمک می‌کنند.

Sanergy Limited با اتخاذ یک رویکرد اقتصاد دایره‌ای خلاقانه جهت مدیریت ایمن زباله و خدمات بهداشتی برای سکونتگاه‌های غیررسمی شهری شلوغ کنیا (Kenya) و در عین حال پرداختن به چالش امنیت غذایی در کنیا، جوامع سالم و مرفهی را ایجاد می‌کند.

Santuario de Aves، متشکل از دانشمندان زن مکزیکی و متخصصان بومی است که به دنبال تبدیل شهرها به فضاهای همزیستی بین انسان‌ها و سایر گونه‌ها هستند؛ از طریق برنامه آموزشی شخصی، هر کسی در کمتر از شش هفته می‌تواند حیاط منزل خود را به زیستگاهی برای گرده افشان‌ها و پرندگان تبدیل کند.

در سوئیس، وظیفه انجمن مناطق پایدار سوئیس تجدیدنظر در مسکن‌سازی با طراحی محله‌های پایدار و به هم پیوسته با تمرکز بر احترام به محیط زیست و رفاه شهروندان ساکن منطقه است.

کنسرسیوم تاریخ طبیعی (The Natural History Consortium) به توانمندسازی ساکنان برای ایجاد تنوع زیستی در آستانه خانه خود می‌پردازد و آن‌ها را تشویق می‌کند برای طبیعت محله خود تلاش کرده و اقداماتی انجام دهند؛ این کنسرسیوم در حال پیشروی مرزهای جدید دانش جامعه مبتنی بر عمل و چند پلتفرمی است تا به مردم کمک کند پتانسیل فردی خود را برای ایجاد تغییر و انجام اقدامات مثبت برای طبیعت شناسایی کرده و اقداماتی انجام دهند.

درختان برای شهرها (Trees for Cities) حقوق اساسی کودکان برای پرورش در میان طبیعت و فرصت ارتباط پیوسته و منظم با آن را به رسمیت می‌شناسد؛ آن‌ها از نظر فیزیکی زمین‌های مدارس شهری را به مناطق سرسبز تبدیل می‌کنند که به کودکان این فرصت را می‌دهد تا هر روز به فضاهای سبز دارای تنوع زیستی دسترسی داشته باشند؛ در عین حال آن‌ها را قادر می‌سازد تا اقدامات قابل توجهی برای مبارزه با شرایط اضطراری اقلیمی و زیست محیطی انجام دهند.

۱۵ نوآوری برای توسعه طبیعت درون شهرها

ترجمه از: حمید بهبهانی

کد خبر 553186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.