کلاهبرداری با روش ارسال لینک‌های جعلی با نام سامانه «ثنا»

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به روند روبه افزایش کلاهبرداری هکرها از مردم به وسیله ارسال لینک‌های آلوده و جعلی با نام سامانه «ثنا»، گفت: تنها در یک شبانه‌روز ۸۰۰ تماس شکایت درخصوص این موضوع در فوریت‌های سایبری استان ثبت شده است.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه با پرونده‌های بسیار زیادی درخصوص کلاهبرداری از طریق اتصال افراد به لینک‌های آلوده و جعلی مواجه هستیم که لازم است شهروندان در این خصوص بیش از همیشه هوشیار باشند. در یکی از این کلاهبرداری‌ها، پیام‌هایی حاوی ابلاغ امنیتی برای گوشی تلفن همراه شهروندان ارسال می‌شود که در آن یک لینک درج شده و شهروندان را دعوت می‌کند که از طریق این لینک ابلاغ امنیتی یا شکوائیه خود را مشاهده کنند.

وی با اشاره به کارکرد لینک آلوده سامانه ثنا، افزود: هنگام ورود شهروندان به این لینک، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود برنامه سامانه ثنا را که یک بدافزار است، روی گوشی خود نصب کنند و پس از نصب شدن این بدافزار توسط شهروندان، کنترل پیامک تلفن همراه آن‌ها در اختیار هکر قرار می‌گیرد و به یک درگاه پرداخت جعلی برای واریز دو هزار تومان بابت مشاهد ابلاغ امنیتی یا شکوائیه خود هدایت می‌شوند. هنگامی که قربانیان، اطلاعات کارت اعتباری خود را در این درگاه وارد می‌کنند، این اطلاعات توسط هکر به سرقت می‌رود.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه هکر به سامانه پیامکی قربانیان دسترسی دارد، رمز پویا را نیز دریافت و در کمتر از چند ثانیه حساب آن‌ها را خالی می‌کند. کلاهبرداری از طریق لینک جعلی سامانه ثنا، درحال‌حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس فتا است؛ چراکه این ترفند به آرامی کارکرد رمز پویا را بی‌اثر می‌کند. علت سوءاستفاده هکرها از این سامانه بار روانی آن است زیرا افراد با مشاهده این پیام نگران شده و می‌خواهند بدانند چه جرم امنیتی رخ داده که گریبانگیر آن‌ها شده است.

۸۰۰ تماس شکایت با موضوع کلاهبرداری با ارسال لینک‌های آلوده در یک روز

وی با اشاره به اینکه واحد فوریت سایبری پلیس فتا استان تنها در یک شبانه‌روز، ۸۰۰ تماس شکایت با این موضوع را ثبت کرده است، ادامه داد: هرچند ارسال لینک‌های آلوده با نام سامانه ثنا روبه افزایش است، اما لینک‌های آلوده و جعلی با نام سایر سازمان‌ها و نهادها ازجمله اپراتورهای تلفن همراه و آبونمان خدمات برق، گاز و آب هم ممکن است برای شهروندان ارسال شود.

سرهنگ مرتضوی درخصوص راهکارهای پیشگیری از این‌گونه کلاهبرداری‌ها، اظهار کرد: شهروندان باید بدانند که سرشماره پیامکی هر سازمان و نهادی هیچ گاه به صورت عددی نیست، بلکه به نام همان سازمان و نهاد است. به عنوان مثال، عنوان پنل پیامکی دادگستری جمله «عدل ایران» به زبان انگلیسی است یا سامانه پیامکی همراه اول نیز با عبارت «همراه اول» به صورت انگلیسی اقدام به ارسال پیامک می‌کند. همچنین اگر شهروندان به ترکیب لینک‌های ارسال شده توجه کنند، متوجه خواهند شد که این لینک‌ها جعلی یا فیک هستند.

وی افزود: تمام رده‌های حاکمیتی کشور بدون استثنا از دامنه ir. استفاده می‌کنند؛ در حالی که لینک‌های آلوده با tk. یا cf. یا com. هستند و همین موضوع ساده نشان می‌دهد که یک لینک جعلی است و می‌تواند سرقت اطلاعات تلفن همراه را درپی داشته باشد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: راهکار بعدی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های این چنینی این است که لینک دریافتی را فراموش و مستقیم به سایت تخصصی هر نهاد مراجعه کنند. به عنوان مثال به سایت تخصصی دادگستری و در ادامه به پنل سامانه ثنا مراجعه شود یا به سایت همراه اول مراجعه و آبونمان خود را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان با افزایش آگاهی و هوشیاری خود می‌توانند هکرها و مجرمان سایبری را ناکام بگذارند، اضافه کرد: تنها با رعایت چند نکته ساده می‌شود از وقوع بسیاری از کلاهبرداری‌ها و سرقت اطلاعات و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌ها جلوگیری کرد.

کد خبر 553003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.