گاوخونی چشم مرکز ایران است

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید از تالاب گاوخونی مانند یک چشم حفاظت و نگهبانی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبینار یک قدم برای تالاب صبح امروز _چهارشنبه، سیزدهم بهمن‌ماه_ به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در اداره کل محیط زیست استان اصفهان برگزار شد، در این نشست عباس مقتدایی، نماینده شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: پیام جهانی انقلاب اسلامی، امروز هم در دنیا طرفدار و خریدار دارد. دولت دینی پیام‌آور رویکردهایی است که بخش قابل توجهی از آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی متبلور شد از جمله اصل ۵۰ قانون اساس که برآمده از یکی از نیازهای اساسی مردمان ایران زمین بوده است.

وی رویکرد این اصل از قانون اساسی را حفاظت از محیط زیست انسانی و دیگر ابعاد آن بر اساس نیاز مردمان و توجه ویژه برنامه‌ریزان به این موضوع دانست و ادامه داد: امروز برای پاسداشت یک خاطره تاریخی و عهد و پیمانی جهانی گردهم آمده‌ایم و آن این است که باید از تالاب‌ها حفاظت و حراست کنیم. نگهبانی از دستاورد حاصل تلاش طبیعت، می‌تواند محیط زیست و ابعاد مختلف زندگی انسانی را سالم‌تر کند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی فکر می‌کردند که تالاب گاوخونی که در کویر قرار گرفته و به دلیل پهنه خاص خود، رشد گیاهان در آن کند است و کارایی چندانی ندارد، در حالی که کارکرد تالاب را می‌توان مانند چشم دانست که در یک پهنه بسیار کوچک شور قرار دارد، آب نسبتاً شوری که اطراف آن را گرفته و اشک نیز ثمره آن است، باعث می‌شود چشم بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

مقتدایی گفت: نگاه ما باید این باشد که در این منطقه کویری و مجاور کویر، از تالاب گاوخونی مانند یک چشم حفاظت و نگهبانی کنیم اما امروز به دلیل برخی بی‌تدبیری‌های خودمان و بخشی نیز به علت قهر طبیعت، ضربه‌های کاری بر تالاب وارد شده است.

قهر طبیعت به دنبال دستبرد به منطقه

وی قسمت‌های وسیعی از شهرستان‌های جرقویه، اصفهان، نائین و حتی استان‌های همسایه مانند یزد و منطقه مرکز کشور را تحت تأثیر شرایط گاوخونی دانست و افزود: اکنون دستبردهایی به این منطقه وارد شده است و درازدستی‌هایی رخ می‌دهد که حتماً قهر طبیعت در آینده و سیلی طبیعت بر نسل‌های بعدی و در نتیجه نابخردی‌هایی که اتفاق افتاده را به همراه خواهد داشت.

نماینده اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم بین طبیعت و زندگی انسان، گفت: اگر جایی به طبیعت سیلی زدیم، در طول زمان مسیر را برمی‌گردد و سیلی را به خودمان برمی‌گرداند، پس باید بدانیم اگر مسئولان قبلی مقصر بودند و ما وارث ناکارآمدی‌ها هستیم، بار مسئولیت بر دوش ما خواهد بود و چاره‌ای جز جبران آن نداریم.

وی گاوخونی را یکی از داشته‌های ارزشمند طبیعی کشور معرفی کرد و ادامه داد: آنچه اکنون در اختیار ماست را قدر بدانیم. شرق اصفهان یک سرمایه عظیم است که در برخی ابعاد حتی برای متولیان و مسئولان ناشناخته مانده و ممکن است منابع دوران سلجوقی، سازه‌های دوره تیموری و حتی آثاری از هزاره‌های قبلی و مفاخر اجتماعی و علمی را بتوانیم در این منطقه شناسایی کنیم بنابراین باید نسبت به حفظ و حراست از آنها حساسیت داشته باشیم.

سوءتدبیری‌هایی که طبیعت را به خطر انداخت

مقتدایی با اشاره به اهمیت رهاسازی آب برای محیط زیست، توضیح داد: وقتی در نتیجه برخی بی‌توجهی‌ها، اهمیت رهاسازی برای محیط زیست در اولویت قرار نگرفته است شاهد آثار آن هستیم، بخشی از این سو تدبیری‌ها در زمان حال و بخش عمده آن در زمان آینده گریبان جوامع انسانی را خواهد گرفت، همان‌طور که گریبان حیات وحش را گرفته و می‌بینیم حیات وحش منطقه نیز به خطر افتاده است، نباتات و گیاهان هم جای خود را دارد.

وی از تلاش چندین ساله برخی نمایندگان مجلس برای اجرای ساختارهای اداری و اجرایی جدید خبر داد و یادآور شد: در مجلس نهم، تلاش زیادی کردیم و دستوراتی هم گرفتیم اما به نتیجه نرسیدیم، در مجلس یازدهم از اولین روز کاری به دنبال این موضوع بودیم و تا آخرین روز دولت دوازدهم نیز پیگیری کردیم تا مصوبه فرمانداری‌های منطقه را دریافت کنیم.

نماینده اصفهان با اشاره به تصویب طرح تعیین فرماندارانی به عنوان سرپرست، افزود: این ساختار نیاز به تقویت دارد، نمایندگان مجلس با مقامات کشور، نامه‌های فراوانی رد و بدل کرده‌اند و گرچه تشکیل این ساختارها در استان با کندی پیش می‌رود اما امیدوارم سرعت بخشیدن به ایجاد ساختارهای جدید بتواند برای افزایش مراقبت‌ها در سطح محلی راهگشا باشد.

وی ادامه داد: چندی قبل نامه‌ای خطاب به رؤسای سه قوه برای توجه ویژه به اصل ۵۰ قانون اساسی فرستادیم که در ملاحظات کاری و اجرایی و اداری خود، این اصل را افزون‌تر ببینند و دستورات خوبی نیز در این زمینه صادر شده است.

مقتدایی نیاز آنی و فوری تالاب گاوخونی را آب دانست و گفت: امیدوارم این یک نیاز را تأمین کنیم در مرحله بعد، طبیعت توان حل مشکلات خود را دارد توان بازتولید و جبران نواقص به وجود آمده را دارد، بنابراین مهم‌ترین خواسته این است که اولویت حقابه زیست محیطی برای احیای تالاب گاوخونی و مسیر زاینده‌رود مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به رهاسازی آب از سد زاینده‌رود، یادآور شد: آخرین خبرها حکایت از آن دارد که آب در مسیر حرکت کرده و در روزهای آینده به ورزنه و مناطق پایین دست در تالاب می‌رسد، امیدوارم همه کسانی که در مناطق مختلف جلگه، جوقویه، کوهپایه و بخش مرکزی زندگی می‌کنند و به طور کلی همه کسانی که موضوع آب را دنبال می‌کنند، به فعالیت‌های خود ادامه دهند و اقدامات مدیریتی هم کمک کند تا ضعف‌های کنونی در منطقه جبران شود.

حقابه تالاب را فراموش نکنیم

سعید رحیمی، فرماندار شهرستان ورزنه نیز در این نشست، حفظ زمین‌های اطراف تالاب را برای ادامه حیات اکوسیستم این منطقه ضروری دانست و گفت: وجود ریزگردها در بستر تالاب سبب می‌شود بادهایی که از سمت شرق به غرب می‌وزند، تا کیلومترها انسان‌هایی که در این محیط زندگی می‌کنند به ویژه در شهرستان ورزنه و اصفهان، تحت تأثیر قرار گیرند.

وی بازگشایی آب را برای تأمین معیشت کشاورزان قابل تقدیر دانست و ادامه داد: از نقطه‌ای به بعد، آب موجود در بستر رودخانه به کانال‌ها وارد می‌شود و امیدواریم حقابه تالاب نیز در نظر گرفته شود تا اکوسیستم تالاب و محیط اطراف آن نیز از پیامدهای خشکی در امان بماند.

رحیمی با اظهار نگرانی از فراموشی حقابه تالاب گاوخونی، یادآور شد: اگر در چند سال آینده نیز حقابه تالاب در نظر گرفته نشود، این منطقه از ماسه پر می‌شود و زندگی برای ساکنان منطقه دشوارتر خواهد شد، امیدواریم زمانی تالاب احیا شود و تا آن روز تلاش می‌کنیم این سرمایه زیست محیطی را حفظ کنیم.

وی با انتقاد از تجاوز برخی فعالیت‌های معدنی در اطراف تالاب، گفت: به عنوان نماینده دولت کامل در برابر این برداشت‌ها خواهیم ایستاد همچنین گزارش‌های بهداشتی دریافت شده که برخی کودکان منطقه گرفتار بیماری‌هایی شده‌اند که به دلیل خشکی چندین ساله تالاب و انتشار ریزگردهای سمی کارخانه‌ها و پساب ته‌نشین شده در محیط پراکنده شده و این تأثیرات بهداشتی بر برخی ساکنان منطقه گواه آن است که احیای تالاب، یک ضرورت است.

لزوم بازنگری مجوزهای معادن نمک در حریم تالاب

محسن ریاحی، فرماندار جرقویه نیز در ادامه، با اشاره به همسایگی شهرستان جرقویه با تالاب گاوخونی، اظهار کرد: شاید توانسته‌ایم در سالیان گذشته حق‌الناس را درست حفظ کنیم اما برای آینده باید بتوانیم آن را حفظ کنیم، اگر توانیم این فضای تالاب و محیط زیست و حق و حقوق محیط زیست را رعایت کنیم، طبیعت خواهی نخواهی از ما انتقام می‌گیرد و شرایط را بر ما سخت خواهد کرد.

وی خواستار بازنگری در مجوزهای صادر شده برای برداشت از برخی معادن نمک منطقه شد و افزود: بعضی از این مجوزهایی که در حریم تالاب داده شده مثل معدن نمک و نه تنها از نظر زیست محیطی و تالاب بازنگری شود همچنین برای اینکه بتوانیم در شهرستان‌های جدیدالتاسیس، وظایف حاکمیتی زیست محیطی را به درستی انجام دهیم به همکاری محیط زیست نیاز داریم.

کد خبر 552999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.