سبک‌های کلاسیک و مدرن در طراحی حمام و سرویس

در زبان انگلیسی وقتی از کلمه‌ی Bathroom استفاده می‌کنیم، منظور اتاقی است با توالت، سینک دست‌شویی و همچنین دوش آب یا وان استحمام. ما در فارسی از دو کلمه‌ حمام و دستشویی به‌طور مجزا استفاده می‌کنیم و در منازل‌مان نیز این دو اتاق معمولاً جدا هستند.

‌در زبان انگلیسی وقتی از کلمه‌ی Bathroom استفاده می‌کنیم، منظور اتاقی است با توالت، سینک دست‌شویی و همچنین دوش آب یا وان استحمام. ما در فارسی از دو کلمه‌ی حمام و دستشویی به‌طور مجزا استفاده می‌کنیم و در منازل‌مان نیز این دو اتاق معمولاً جدا هستند. حمام یا گرمابه در گذشته به‌شکل عمومی وجود داشت و به تدریج با اهمیت یافتن بهداشت فردی، حمام‌های مجزا در خانه‌ها ایجاد شدند. اما جالب است بدانید حدود ۱ میلیارد نفر در دنیا هنوز به توالت و حمام بهداشتی دسترسی ندارند.

حمام‌های عمومی در ملت‌های باستان مثل مصر، بین‌النهرین، ایران و روم وجود داشته است. سبک معماری حمام‌های عمومی در شهر بغداد به‌صورتی بود که امکان گفت‌وگو میان افراد را فراهم می‌کرد و دیوارهای آن از گچ و کف آن از موزائیک و قیر بود.

سقف اتاق‌های گرمابه به شکل گنبد بود و نورگیرهایی داشتند که با پنجره محافظت می‌شدند تا ورود و خروج هوا قابل کنترل باشد. در ساختن گرمابه از آجر، سنگ و مرمر استفاده می‌شد چون مقاومت خوبی در مقابل آب دارند. آب در دیگ‌های بزرگ مسی داغ می‌شد و این آب و بخار آن به کمک لوله‌های سفالی به قسمت‌های مختلف حمام می‌رسید.

سبک‌های کلاسیک و مدرن در طراحی حمام و سرویس

سبک کلاسیک طراحی حمام و سرویس بهداشتی

برای شناخت سبک کلاسیک در طراحی حمام و سرویس بهداشتی ابتدا لازم است به تعریف مشترکی از مفهوم کلاسیک دست یابیم. کلاسیک در واقع یک صفت است و ریشه آن به واژه لاتینی کلاسیکوس به معنی درجه اول بازمی‌گردد. این صفت به معنای نمونه کامل و مورد قبول همگان است و وقتی صحبت از هنر کلاسیک می‌شود، اگر مقصودمان جنبش کلاسیک در هنر نباشد، به معنای چیزی است که مورد پسند همه باشد و البته نمونه‌ای برای دیگران. در قرن هفدهم مکتبی به عنوان کلاسیسیسم رایج شد که تلاش بر آن بود اصول و قواعد پیشینیان در آثار هنری‌شان رعایت شود.

بر این اساس سبک کلاسیک در معماری داخلی و به‌طور خاص در طراحی سرویس بهداشتی و حمام هیچ‌گاه از مد خارج نمی‌شود، همیشه فضایی فاخر و لوکس به نظر می‌رسد و مناسب برای افرادی است که به ثبات و البته سنت علاقه‌مندند. تقارن و تعادل در طراحی سبک کلاسیک اهمیت ویژه‌ای دارد و نقطه کانونی در این طراحی در مرکز اتاق است. برای مثال در سرویس بهداشتی و حمام کلاسیک، وان در مرکز اتاق قرار دارد. همچنین هنگام خرید شیر حمام و خرید شیر توالت، مدل‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر انتخاب می‌شوند که فرم‌هایی دارند تا بیشتر به چشم بیایند. استفاده از عناصر گرمابخش به محیط و حذف دوگانگی‌ها از ویژگی‌های این سبک است. رنگ سرویس بهداشتی و حمام در این سبک می‌تواند کرم، طلایی، بژ، خاکستری، نقره‌ای، زیتونی و هلویی باشد.

در این سبک از رنگ‌ها و طیف‌های هیجانی، تیز و متضاد استفاده نمی‌شود. رنگ‌ها آرام، گرم و متین هستند. در سرویس بهداشتی و حمام به سبک کلاسیک از تزئینات زیادی در فضا استفاده می‌شود و سعی می‌شود فضای خالی کمی در اتاق باقی بماند. آینه بزرگ و مرغوب با قاب فاخر و کارشده در حمام کلاسیک وجود دارد.

سبک‌های کلاسیک و مدرن در طراحی حمام و سرویس

سبک مدرن در طراحی حمام و سرویس بهداشتی

برای شناخت بهتر سبک مدرن نیز لازم است در آغاز از لغت مدرن شروع کنیم. مدرن صفتی است که به نوگرایی و جدید بودن سبک اشاره می‌کند. دوره مدرنیته زمانه‌ای است بین قرن ۱۵ تا ۲۰ میلادی که جنبش‌های فکری و هنری متعددی در آن رخ داد. برخی بر این باورند که هنوز این دوره ادامه دارد و برخی معتقدند وارد دوره پسامدرن شده‌ایم. بر همین اساس، معماری و طراحی داخلی نیز در عصر مدرنیته دچار تحولات گسترده ای شد و در این سبک مفاهیم و ریشه‌های تاریخی از کارکرد بنا و فضا جدا شدند. یعنی دیگر نیاز نبود اصول و قواعد پیشینیان حتماً رعایت شود و بسته به کارکرد بنا و حس زیبایی‌شناسی، طراحی آن تغییر می‌کند.

در سال‌های اخیر سبک مدرن در معماری داخلی و به‌ویژه در سرویس بهداشتی و حمام در کشورمان رواج یافته است. به کارگیری خطوط ساده و بدون تزئینات اضافی و دوری از تجمل ویژگی بارز سبک مدرن است. هدف این سبک آن است که با حفظ آرامش و زیبایی فضا، کارکرد فضا بیشتر شود و با توجه به کوچک شدن خانه‌های امروزی، این سبک طبیعتاً بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین با رعایت ویژگی‌های مدرن می‌توانید خانه کوچک را بزرگ‌تر جلوه دهید تا هم خود در آن احساس بهتری داشته باشید و هم میهمانان‌تان.

عناصر سبک مدرن چیست؟

در معماری مدرن از رنگ‌های سفید و خاکستری و زغالی استفاده بیشتری می‌شود چون خنثی هستند و در کنار تک رنگی خاص، فضا را متمایز و منحصر به فرد می‌کنند. در طراحی مدرن از شکل‌های هندسی ساده‌تری مثل مستطیل و مربع استفاده می‌شود و این موضوع در شیرآلات حمام و دستشویی و همچنین عناصر دیگر سرویس بهداشتی رعایت می‌شود. خطوط منحنی و دایره‌ای هم استفاده می‌شود اما به ساده‌ترین شکل ممکن و نه مثل فرم‌های کلاسیک که ترکیبی از منحنی‌ها و خطوط هستند.

رنگ کروم و یا استیل در شیرآلات و همچنین رنگ‌های سفید و مشکی مات برای حمام و دستشویی استفاده گسترده‌ای در سبک مدرن دارند. نورپردازی صحیح و فکر شده از مهم‌ترین مراحل طراحی مدرن فضا است. نورپردازی پراکنده و به‌شکل اسپات لایت موجب دلنشین‌تر شدن فضا در سبک مدرن می‌شوند. وجود فضاهای خالی و سفید و بدون قرار گرفتن عناصر اضافی نیز از ویژگی‌های سبک مدرن به‌ویژه در شاخه‌ی مینی‌مالیسم است. در صورتی که به سبک مدرن در طراحی حمام و سرویس بهداشتی علاقه‌مند هستید می‌توانید برای خرید شیر حمام و یا خرید شیر توالت از محصولات برند معتبر شودر استفاده کنید که به‌عنوان واحد نمونه استاندارد انتخاب شده است و طراحی خاص و منحصربه‌فرد بر پایه فناوری آلمان را دارا است.

منبع: https://shouder.com/

کد خبر 552949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.