محله‌های کلیدی شهر مشکل پارکینگ دارد/ راه‌اندازی میز محلات در اصفهان

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گروه‌های مختلف و خیران توانمند برای رفع مشکلات اجتماعی و اجرای پروژه‌های شهری مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس حاج‌رسولی‌ها در برنامه رادیویی "صدای شهر" ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی، اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۱ تبلور برنامه‌های شورا است زیرا آنچه اعضای شورای ششم در دوره انتخابات مطرح کردند در اولین بودجه این دوره متبلور خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث مهم محله‌محوری رویکرد بودجه ۱۴۰۱ است که در این راستا میز محلات تشکیل شده تا کمبودها و نیازهای هر محله بررسی و کارشناسی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه سال آینده در هر منطقه دو محله انتخاب و مسائل و مشکلات آن بررسی می‌شود، افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار میز محلات قرار داده شده تا به ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها کمک شود، همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای سایر پروژه‌های محلی و متوسط میان شهرداری‌های مناطق تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات دو محله انتخابی از هر منطقه به لحاظ ابعاد فرهنگی، عمرانی و گلوگاه‌ها بررسی می‌شود، تصریح کرد: قطار شهری مهمترین پروژه مدیریت شهری در سال آینده است، همچنین به ۲۴ معبر اصلی طرح تفصیلی شهر که بلاتکلیف مانده است، توجه ویژه خواهد شد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه یکی از اهداف دشمن در اعمال تحریم‌ها تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه اقتصادی است، گفت: به دنبال فشارهای اقتصادی، مباحث اجتماعی به وجود می‌آید و اتفاقات ناگواری در تداوم آن رخ خواهد داد.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند "رفع مسائل اجتماعی شیوه جهادی به مانند دوران دفاع مقدس را می‌طلبد"، افزود: خیران و تشکیلات عمومی مثل شهرداری‌ها می‌توانند در رفع مشکلات مردم و مسائل اجتماعی همچون کارتن‌خوابی، کودکان کار و مشکلات زنان سرپرست خانوار که به تبع آن شکل می‌گیرد، مؤثر باشند و فشارهایی را که دشمن به وجود می‌آورد را تعدیل کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات دری باز خواهیم کرد و شهرداری‌ها با کمک خیران در صحنه خواهند بود تا فشارها را به حداقل برسانند، گفت: نمونه روشن حضور خیران را در پروژه‌های مشارکتی می‌توان دید، به طور مثال کمبود پارکینگ در سطح شهر یکی از مشکلات است که در این راستا افراد توانمندی که زمین در اختیار دارند، می‌توانند به صورت مشارکتی با شهرداری اقدام به احداث پارکینگ کنند تا مشکل شهر رفع شود و در این راستا شهرداری می‌تواند پروانه ساختمانی رایگان صادر کند و سرمایه‌گذار نیز مدیریت پارکینگ را بر عهده بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در ورودی‌ها و محله‌های کلیدی شهر مانند خیابان آمادگاه مشکل پارکینگ وجود دارد، افزود: برای رفع مشکلات ترافیکی این محور، در خیابان باغ گلدسته پارکینگ زیرزمینی احداث شده است، همچنین یکی از زیباترین پارکینگ‌های شهر نیز به کمک مسئولان بیمارستان عسگریه احداث شد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه برای اجرای پروژه‌های کلان مثل مترو مدل مشارکتی با شرکت‌های توانمند تعریف شده تا بتوانیم خط سوم مترو را با یکی از شرکت‌های بزرگ مثل بنیاد مستضعفان اجرا کنیم، ادامه داد: این طرح پیشنهاد بخش خصوصی است که صفر تا ۱۰۰ پروژه مترو را با فرمول BOT انجام دهد، در این راستا سرعت پروژه بالا رفته و یکی از نیازهای اصلی شهر حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخش خصوصی با ورود به حوزه اتوبوسرانی نسبت به خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس اقدام کرده و پنج خط را به بخش خصوصی واگذار و با پرداخت یارانه به آنها کمک کند که ضرر نکنند و سود هم ببرند، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز معتمدان محلی و جوانان محلات می‌توانند با دید فرهنگی خود مشارکت کرده و اداره سالن‌های فرهنگی را در دست بگیرند.

نیاز به اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای اجرای خط دو مترو

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت ترافیکی شهر که روز به روز و سال به سال بدتر هم می‌شود، مهمترین مسئله احداث و تکمیل خطوط مترو است، خط یک مترو تکمیل شده که به قیمت امروز هزینه اجرای آن ۲۵ هزار میلیارد تومان است، اما بهره‌وری تنها ۳۰ درصدی دارد، بنابراین زمانی این خط جواب می‌دهد که خطوط دو و سه نیز به آن وصل شود و سه خط مترو، همه شهر را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: برای اجرای خط دو مترو، ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با بودجه‌ای که شهرداری دارد و دولتی که به دلیل فشارها، نتوانسته کمک کند اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر اینکه سال آینده تراکم‌ها در یک برش عدالت تعریف شده است، ادامه داد: اگر فعالیت‌ها توسعه پیدا کند و تحریم‌ها برداشته شود جهش خوبی در اجرای پروژه‌های مترو، رینگ چهارم و حلقه حفاظتی شهر خواهیم داشت و مقداری از ترافیک رینگ سوم تخلیه و به رینگ چهارم منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ معبر در شهر باید باز شود، اما هنوز اتفاقی برای آن نیفتاده و مردم بلاتکلیف هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال در منطقه یک ادامه خیابان زاهد به خیابان فروغی باید باز شود که اجرای این طرح به ترافیک هسته مرکزی شهر نیز کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این که به صورت مستقیم بودجه‌ای برای صنایع دستی نداریم، اما بسته‌های حمایتی برای این بخش تعریف شده است، گفت: یکی از محورهای گردشگری توجه به صنایع دستی است که به موضوع اشتغال کمک می‌کند.

وی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه رویکرد مدیریت شهری در بودجه محله‌محوری است، می‌توان در سه یا چهار نقطه شهر سالن‌هایی برای تولید صنایع دستی پیش‌بینی کنیم.

حاج‌رسولی‌ها به جلسات مشترک اعضای شورای ششم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: در این راستا تعریف بسته‌های حمایتی برای فعالان صنایع دستی همچون معافیت مالیاتی و حمایت‌های بیمه‌ای را در دستور کار جلسات خود قرار می‌دهیم، باید به صنایع دستی به دید واحدهای تولیدی بنگریم تا بتوانیم سال آینده در حوزه صنایع دستی جهشی بزرگ داشته باشیم.

وی توجه به صادرات صنایع دستی را مهم دانست و ادامه داد: بستر صدور صادرات صنایع دستی در کشورهای مختلف به ویژه در شهرهای خواهر خوانده اصفهان فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که در شوراهای اول، دوم، سوم و چهارم حضور داشتم، اما تنها شورای اول از حمایت‌های دولتی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اول قیمت یک اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۸۵ میلیون تومان آن را دولت و ۱۵ میلیون تومان آن را شهرداری تأمین می‌کرد، اما متأسفانه چند سالی است از سوی دولت‌ها به این بخش بی‌توجهی شده به طوری که عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به بالاتر از ۱۰ سال رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه حداقل قیمت خرید یک اتوبوس ۴.۵ میلیارد تومان است که تمام آن را شهرداری باید پرداخت کند، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در شورای ششم مطرح بود آن است که سال آینده و هر سال ۲۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود تا علاوه بر جوان شدن ناوگان بتوان آلودگی‌هوا را نیز کاهش داد، البته در صدد دریافت کمکی از دولت هستیم که قرار است برای اجرای مترو و خرید اتوبوس سهمیه نفت به استان‌ها داده شود تا بتوان نیازها را تأمین کرد.

حاج‌رسولی‌ها یادآور شد: به دنبال راهکارهای بودجه‌ای هستیم تا بتوان خطوط بی‌آرتی را توسعه داد، حتی موضوع تراموا هم مطرح بوده که در برنامه جامع حمل‌ونقل دیده شده است.

کد خبر 552916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.