اشتباه بزرگ جانمایی واحدهای صنعتی فولادی در اصفهان و یزد

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد واحد اصفهان گفت: جایگاه فولاد در استان‌های یزد و اصفهان اشتباه و سواحل و استان‌های مرزی بهترین مکان برای این صنایع است زیرا با قرارگیری این صنایع در کنار آب تمامی مشکلات حمل‌ونقل و تأمین آب برطرف می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه صنایع جایگزین در استان اصفهان یکی از مواردی است که به عنوان راه برون رفت از شرایط بحرانی زیست محیطی می‌توان در مورد آن‌ها به بحث پرداخت، اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد صنایعی که در قسمت‌های غربی استان اصفهان متمرکز شده‌اند در جایگاه نادرستی قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: جایگاه فولاد در استان‌های یزد و اصفهان اشتباه و سواحل و استان‌های مرزی ما بهترین مکان برای این صنایع است زیرا با قرارگیری این صنایع در کنار آب تمامی مشکلات حمل‌ونقل و تأمین آب برطرف می‌شود.

این دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد واحد اصفهان تاکید کرد: در ایران با وجود مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، کمبود آب و خشکسالی نباید اشتغال‌زایی را فراموش کنیم بلکه باید تغییری در رژیم صنعتی و خدماتی استان اصفهان ایجاد و صنایعی را توسعه دهیم که از آب کمترین استفاده را داشته و آلاینده کمتری نیز تولید کند.

وی افزود: استان اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن دارای منابع معدنی از جمله آهک است و اگر شما به معادن آهک اطراف اصفهان نگاه کنید آهک‌های زیر سرندی ریز نیز وجود دارد که با طوفان و باد شدید فاجعه بسیار بزرگی ایجاد می‌کند.

این دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد واحد اصفهان گفت: در استان اصفهان به دلیل اینکه سطح تکنولوژی و مواد معدنی مورد نیاز کم است این احتمال وجود دارد در چند دهه آینده مجبور به تعطیلی ذوب‌آهن شویم.

نصر اصفهانی با بیان اینکه در استان اصفهان باید بحث اشتغال‌زایی مطرح شود، تاکید کرد: در حال حاضر باید پیرامون صنایع جایگزین فعالیت کنیم و به دنبال صنایعی بگردیم که در آن آب عامل اصلی تولید قرار نگیرد و به انرژی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم زیرا می‌تواند به یک محصول مفید تبدیل شود پس باید صنایعی که نیروی انسانی نقش اصلی را در خط تولید آن دارد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید به فکر استفاده‌های جدید و کم خطر از معادن باشیم و در این راه تولید کاغذ از آهک گزینه بسیار خوبی است؛ در کشور چنین صنایعی ایجاد شده است که باید آن را توسعه دهیم؛ در واقع اگر روی منابع آهک مطالعات صحیح انجام شود، می‌توانیم به تولید فلز کلسیم نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

کد خبر 552861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.