بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نهایی شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی، بودجه شهرداری تهران را با مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب کردند.

به گزارش ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در جریان چهل‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر، بررسی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه (بخش منابع و درآمدها)» را در دستور کار قرار دادند، اما در ادامه بحث و بررسی رقم اصلی بودجه را نهایی کردند.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با قرائت گزارش کمیسیون، اظهار کرد: در سال آینده ۲۳ میلیارد اعتبار هزینه‌ای و ۱۱ هزار میلیارد بازپرداخت دیون مالی است و این اعداد بر اساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق پیش‌بینی شده و اگر مصوبه مجلس درباره حقوق اعمال شود، حدود ۴۰ هزار میلیارد هزینه داریم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است در حوزه آلودگی هوا و ترافیک کاری داشته باشیم با این اعداد امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون تلفیق پیشنهاد کرد که عدد بودجه ۷۰ هزار میلیارد بسته شود، اظهار کرد: اما مبنای کمیسیون همان بودجه ۵۶ هزار میلیاردی ارائه شده از سوی شهرداری است.

وی با بیان بحث اصلی درآمدها در حوزه شهرسازی است، گفت: این عدد ۲۸ هزار میلیارد است و شهرداری در کمیسیون تلفیق اعلام کردند که بیش از این عدد هم می‌توانند محقق کنند.

نمی‌خواهیم جلوی حرکت شهرداری را بگیریم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این دستور، اظهار کرد: مبنای بودجه شهرداری تهران، باید درآمد سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه در ادامه مسیر متوجه شدند که اشتباه کردند، اما هر چه تلاش کردند نشد، افزود: تخریب به راحتی انجام می‌شود اما به راه انداختن مجدد، گاهی غیرممکن می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند و ۵۰ درصد درآمد خود را برای اجاره می‌دهند، گفت: زندگی برای مردم سخت می‌گذرد و باید برای رفع سختی مردم تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال درآمد داشته باشیم، افزود: اگر بیش از این عدد اضافه شود، با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

چمران تاکید کرد: میزان درآمد سال ۱۴۰۰ منطق پیش‌بینی درآمد در سال آینده خواهد بود و تکمیل بسیاری از پروژه‌های شهر از جمله یادگار امام و ایجاد رمپ‌ها باقی مانده و افزایش حقوق نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه حقوقی که کارمندان شهرداری می‌گیرند از حقوقی که دولت به کارمندان خود می‌دهد، کمتر است و کارکنان مشکلات مسکن دارند، ادامه داد: موضوع ترافیک، مترو، آب و هوای شهر، از مشکلات شهر است که باید در بودجه برای آن ردیفی در نظر گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باز کردن قفل و بست ساخت و ساز به معنای پا روی قانون گذاشتن و تخلف نیست، بلکه باید اذیت‌ها و کارهای غیرضروری را رفع و مسیر را تسهیل کرد.

بودجه شهرداری بر اساس سیاست‌های شورای اسلامی شهر تنظیم نشده است

ناصر امانی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با لایحه بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، گفت: شهرداری نمی‌تواند خارج از سیاست‌های تصویبی شورای اسلامی شهر لایحه بودجه را تنظیم کند.

وی با بیان اینکه درآمدهای بودجه، درآمدهای ناپایدار است، افزود: ۵۰ درصد منابع درآمدی ناشی از درآمدهای شهرسازی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اینکه بودجه به سمت درآمدهای پایدار حرکت نمی‌کند، گفت: بودجه دولت ۲۹ درصد رشد داشته اما بودجه شهرداری تهران ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: یکی از منابع درآمدی سال آینده، مولدسازی دارایی‌ها و املاک در نشر گرفته شده است، در حالی که این ردیف همان فروش املاک شهرداری است و تنها پیمانکاران طلبکار از شهرداری از آن استقبال می‌کنند.

امانی مهمترین چالش فعلی شهر تهران را حوزه حمل‌ونقل دانست و گفت: بر اساس گزارش شرکت بهره‌برداری مترو، مشخص است که چقدر نگرانی و استرس از وضعیت مترو وجود دارد و این در حالی است که بودجه حمل‌ونقل در سال آتی هیچ افزایشی نداشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون باید چهل درصد از بودجه شهرداری باید به سمت حوزه عمرانی برود، عنوان کرد: سهم بودجه حمل‌ونقل بدون افزایش بوده و این در حالی است که بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی ۱۰۲ درصد افزایش یافته است.

بودجه تصویب کمیسیون تلفیق در صحن شورا به رأی گذاشته شود

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ عدد ۵۶ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان این است که ۲۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد معادل ۴۱.۳ درصد آن، بودجه هزینه‌ای است.

وی افزود: همچنین ۲۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد، بودجه سرمایه‌ای و بودجه دارایی مالی معادل ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۸.۹ درصد است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بر اساس گزارش شهرداری، ماهیانه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان شهرداری است که در سال به عدد ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی از اعضای شورای اسلامی شهر خواست برای اینکه بحث‌های عمرانی در شهر از جمله موضوعات مترو و حمل‌ونقل معطل نماند و توسعه یابد، بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق تصویب شد در صحن به رأی گذاشته شود.

مانع کار کردن شهرداری نشویم

سید احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکثر اعضای شورا سابقه کار اجرایی در شهرداری و آشنایی با فضای درآمدی و هزینه‌ای شهرداری را دارند؛ در جلسه تلفیق بودجه در خصوص بودجه سه سناریو مطرح شد یکی آن بود که برخی از دوستان با استدلال درست می‌گفتند که اگر قرار است در شهر تحولی ایجاد شود باید بودجه را به ۷۰ هزار میلیارد افزایش دهیم.

وی پرداخت دیون شهرداری را از اولویت‌های بودجه خواند و افزود: معتقدم نباید بودجه ۵۶ هزار میلیاردی که مصوب کمیسیون است و ۱۰ روز بررسی لازم برای آن انجام شده را نادیده گرفت.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران با رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان به رأی گذاشته شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودجه را با رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان و با ۱۷ رأی تصویب کردند.‌

منبع: ایسنا

کد خبر 552770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.