محدودیت خرید شمش فولادی حذف شد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به حذف محدودیت خرید شمش فولادی، گفت: مشکلات تولیدکنندگان القایی ناشی از قطع گاز واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی به دلیل افزایش بسیار زیاد مصرف خانگی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیف‌الله امیری» با اشاره به حذف محدودیت خرید شمش فولادی، اظهار کرد: با وجود اعلام فهرست تولیدکنندگان آهن اسفنجی به وزارت نفت، گاز این واحدها قطع شده و درحال‌حاضر حدود دو ماه است که به دلیل افزایش شدید مصرف خانگی، گاز واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی نظیر قائنات، میانه و سبزوار با وجود جلسات و پیگیری‌های بسیار زیاد وزارت صمت قطع شده است و در مواردی نیز شاهد کاهش ۷۰ درصدی گاز تحویلی به واحدها بوده‌ایم.

وی افزود: به‌طورقطع با وصل مجدد گاز این واحدها تولید آهن اسفنجی افزایش خواهد یافت و مشکل تأمین ماده اولیه واحدهای القایی رفع می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: با توجه به روند تولید و مصرف آهن اسفنجی در کشور، از ابتدا مشخص بود که این واحدها امکان استفاده طولانی‌مدت از آهن اسفنجی ندارند و حتی در برخی پروانه‌های بهره‌برداری آن‌ها آهن قراضه به عنوان ماده اولیه درج شده است. البته تازمانی‌که آهن اسفنجی مازاد در کشور وجود داشته باشد، وزارت صمت هم امکان تهیه آهن اسفنجی را برای آن‌ها فراهم ساخته است.

امیری با بیان اینکه وزارت صمت در تلاش است عرضه‌های آهن اسفنجی حداقل ۸۰ هزار تن در هفته باشد، گفت: همه عرضه این کالا هم الزاماً در بورس کالا باید انجام شود تا با افزایش عرضه، قیمت در بازار تعدیل شود.

وی همچنین از آزادسازی صادرات شمش فولادی تولیدی این واحدها، بدون نیاز به عرضه در بورس کالا در جهت حمایت از این واحدها خبر داد و اظهار کرد: حذف محدودیت خرید شمش فولادی که محصول این واحدها است و اجازه دادن به عموم برای خرید شمش، از دیگر تصمیم‌های اخذ شده متناسب با سیاست‌های جدید وزارت صمت در مسیر حذف سهمیه‌بندی بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تأکید کرد: هماهنگی با بورس کالا برای اصلاح قیمت پایه شمش انجام شده است که توسط بورس کالا اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 552661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.