تالاب‌های شمال کشور را آلودگی شدیدی تهدید می‌کند

یک کارشناس آب گفت: حقابه تالاب‌ها باید پرداخته و آلودگی آن‌ها جدی گرفته شود. تمام تالاب‌های فلات مرکزی بی‌آب و تالاب‌های شمال کشور درگیر آلودگی هستند.

به گزارش ایمنا، محسن موسوی درخصوص کم‌آبی تالاب‌های فلات مرکزی ایران اظهار کرد: تمام تالاب‌های فلات مرکزی همچون تالاب گاوخونی، دریاچه نمک قم و بختگان به‌شدت دچار کم‌آبی هستند و حقابه آن‌ها باید پرداخت شود. در این میان تنها تالاب جازموریان به دلیل بارندگی خوبی که در این منطقه اتفاق افتاد، وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه در جنوب و شمال کشور تالاب‌های ساحلی وجود دارد، افزود: تالاب انزلی در شمال کشور به‌شدت دچار آلودگی است؛ مسئله اصلی در شمال کشور آلودگی تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود است.

این کارشناس آب با اشاره به عامل آلودگی تالاب انزلی، ادامه داد: رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که از کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد، شیرابه زباله‌ها وارد آن‌ها شده و پس از عبور از مناطق پرتردد، آبی بسیار آلوده را وارد تالاب انزلی می‌کند که منجربه ایجاد آلودگی می‌شود.

وی اضافه کرد: حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها باید پرداخت و به آلودگی آن‌ها توجه شود؛ اما درحقیقت تا به امروز برای تالاب‌ها هیچ کاری انجام نشده و امروزه وضعیت سلامت تالاب‌های شمال کشور بسیار خطرناک است.

موسوی گفت: در ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، به‌صراحت مجازاتی برای بهره‌برداری غیرمجاز از آب در نظر گرفته شده که اجرای آن وظیفه سازمان محیط زیست بوده است. از سال ۱۳۶۱ که این قانون اجرایی شد، تنها بندهایی از این قانون اجرا شد که در جهت توزیع آب بود و سازمان محیط زیست قوانین مربوط به در نظر گرفتن مجازات را به اجرا در نیاورده است.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن قوانین به صورت کامل توسط سازمان محیط زیست، مشکلات مربوط به خشکی و آلودگی تالاب‌ها به وجود نمی‌آمد؛ اما سازمان حفاظت محیط زیست در برابر کارخانه‌ها و فاضلاب‌های شهری اعمال قانون نکرده است.

این کارشناس آب با بیان آلوده و مهلک بودن فاضلاب‌هایی که وارد تالاب‌ها می‌شود، تصریح کرد: در شمال دریاچه نمک قم، تالابی به نام بند علی‌خان وجود دارد که هرگز حقابه‌ای به آن وارد نشده است و تنها حقابه وارد شده به آن، مربوط به پساب شهرک چرم ورامین است.

وی ادامه داد: صنایع چرم به دلیل استفاده از آرسنیک، آلوده‌ترین پساب را دارند که این سم‌های مهلک ناشی از آرسنیک وارد تالاب‌ها شده، رسوب می‌کند و در جنوب تهران و اسلام‌شهر پراکنده می‌شود.

موسوی درخصوص آلودگی‌های تهدیدکننده تالاب‌ها، اظهار کرد: برخی آلودگی‌ها از معادن سرچشمه می‌گیرد. به عنوان مثال پساب کارخانه مس ارمنستان وارد رودخانه ارس در شمال ایران می‌شود. این پساب یکی از انواع خطرناک پساب است؛ چراکه پس از معادن رادیواکتیو و معادن طلا، مس بدترین نوع پساب را دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که از نظر داخلی نتوانستیم رودخانه‌ها و تالاب‌ها را کنترل کنیم، متأسفانه در رودخانه‌های مرزی هم ضعیف عمل کرده‌ایم و سموم موجود در رودخانه ارس می‌تواند در سلامتی مردم و محصولات کشاورزی این منطقه مشکلاتی جدی ایجاد کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 552631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.