فضاهای عمومی در ارتقای هویت شهری نقش‌آفرینی می‌کند

یک دکترای شهرسازی گفت: فضاهای عمومی شهر بستر بسیاری از جریان‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که در صورت برنامه‌ریزی می‌تواند نقش مهمی در اعتلای هویت و فرهنگ شهری ایفا کند.

راما قلمبر دزفولی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضاهای عمومی و همگانی از اثرگذارترین فضاهای شهری است و امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی به جریان‌های اجتماعی از این فضاها استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسیرهای رفت و آمد و فضاهای گذران فراغت جزو فضاهای عمومی مهم، و جزو عناصر اصلی شهر محسوب می‌شود که نحوه طراحی آن از منظر کالبدی نقش مهمی در ترغیب شهروندان به حضور بیشتر در این فضاها دارد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: طراحی کالبد فضاهای شهری و رعایت اصول و استانداردهای لازم از یک سو و مدنظر قراردادن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با آن فضا از سوی دیگر، همانند سخت‌افزار و نرم‌افزار یک سیستم است که در هماهنگی با یکدیگر می‌تواند بهترین نتیجه و بهره‌وری را داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها سعی دارند فرهنگ‌سازی را از طریق فضاهای عمومی انجام دهند، اضافه کرد: فضاهای عمومی با کیفیت بالا می‌تواند بر اجتماع و فرهنگ جامعه شهری اثرگذار باشد و بسیاری از مدیران و برنامه‌ریزان می‌توانند سیاست‌های خود را در بستر چنین فضاهایی پیاده‌سازی کنند.

قلمبر دزفولی افزود: نقش این فضاها در رونق و شکوفایی اقتصادی شهر بسیار حائز اهمیت است و به نوعی باعث اعتلای فرهنگی جامعه و شکوفایی اقتصادی در بستر فضاهای عمومی شهر می‌شود.

وی گفت: برگزاری برنامه‌های ملی و محلی، ایجاد بازارچه‌ها مشاغل خانگی، برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان در بستر چنین فضاهایی برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 552595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.