چربی خون بالا چیست؟+ علائم و درمان

چربی خون بالا به معنای افزایش غیرطبیعی چربی‌ها در خون است. علائم و روش‌های درمانی چربی خون بالا مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان برای سوخت‌وساز به چربی نیاز دارد؛ اما میزان چربی خون در بدن باید در حد طبیعی باشد. بیماری چربی خون به وضعیتی گفته می‌شود که در آن میزان چربی یا لیپوپروتئین (پروتئین‌های حامل چربی) موجود در خون افراد به طور غیرعادی بالا است. مقادیر اضافی چربی و لیپوپروتئین موجود در خون ممکن است در دیواره رگ‌ها رسوب کند و موجب سفت و باریک شدن رگ‌ها شده، در ادامه مانع عبور خون از رگ‌ها شود که در این صورت خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد.

بیماری چربی خون بسته به اینکه چه نوع چربی در خون بیمار افزایش یافته است به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که شامل هیپرتری‌گلیسریدمی (بالا بودن میزان تری‌گلیسیرید خون)، هیپرکلسترولمی (بالا بودن میزان کلسترول خون)، هیپرلیپوپروتئینمی (بالا بودن میزان لیپوپروتئین‌های خون) و چربی خون با الگوی ترکیبی (ترکیبی از بیماری‌های ذکر شده) می‌شود.

علائم چربی خون بالا چیست؟

عمده علائم افزایش چربی خون، ناشی از سنگین و غلیظ شدن خون است که باعث کندی حرکت آن در رگ‌ها شده، موجب اختلال خون‌رسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافت‌ها می‌شود. علائم چربی خون بالا شامل احساس خستگی و کوفتگی در بدن، خواب‌آلودگی، سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به‌خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می‌شود، سردرد، خشکی یا تلخی دهان، سرگیجه، وزوز گوش، تپش قلب، افزایش تعریق بدن و پف کردن صورت می‌شود. چربی خون بالا ممکن است باعث تنگ یا بسته شدن رگ‌های قلب یا مغز شود؛ درنتیجه منجربه درد قفسه سینه، سکته قلبی یا مغزی شود.

علت بروز چربی خون بالا چیست؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نداشتن فعالیت بدنی به اندازه کافی، موجب افزایش سطح کلسترول بد خون می‌شود؛ سیگار کشیدن نیز تأثیر مشابهی دارد و باعث تجمع پلاکت در شریان‌ها می‌شود. علاوه بر این، در صورتی که اعضای خانواده‌تان به بیماری چربی خون بالا مبتلا هستند، شما نیز مستعد ابتلاء به این مشکل خواهید بود. همچنین مصرف بعضی از داروهای خاص مانند انواع دیورتیک‌ها می‌تواند موجب افزایش سطح کلسترول بدن خون شود. متخصصان معتقد هستند که چاقی و افزایش دور کمر، مصرف غذاهایی با چربی‌های اشباع و ترانس بالا، خوردن بیش از حد پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت و لبنیات باعث افزایش خطر ابتلاء به چربی خون بالا می‌شود.

روش‌های درمان چربی خون بالا چیست؟

رایج‌ترین داروهای کاهنده کلسترول و درمان چربی خون به خانواده استاتین‌ها معروف است. رزوواستاتین، یکی از داروهای این خانواده برای درمان چربی خون بالا است. استاتین‌ها به دو روش جلوگیری از ساخت کلسترول در کبد و شکستن کلسترول موجود در پلاک‌های چربی دیواره رگ‌ها در درمان چربی خون بالا تأثیر می‌گذارند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که استاتین‌ها خطر ابتلاء به حملات قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. داروی مهارکننده جذب کلسترول که ازتیمایب نام دارد، مانع جذب کلسترول توسط روده کوچک می‌شود و زمانی که کلسترول جذب نشود، نمی‌تواند وارد جریان خون شود. علاوه بر این، فیبرات‌ها داروهایی هستند که میزان تری‌گلیسیرید بدن را کاهش می‌دهند و می‌توانند کلسترول خوب را در بدن تقویت کنند. البته افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، بیماری کیسه صفرا یا بیماری‌های کبدی نباید از فیبرات‌ها استفاده کنند. برخی پزشکان نیز برای کاهش چربی خون داروهایی با نام نیاسین تجویز می‌کنند. این دارو با افزایش کلسترول خون و کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند.

درمان‌های خانگی چربی خون بالا چیست؟

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به کاهش چربی خون و بهبود سلامت قلب کمک کند. نخستین قدم برای داشتن رژیم غذایی سالم این است که از انواع مختلف مواد غذایی گیاهی استفاده کنید. افراد با مصرف غذاهای گیاهی بسیاری از مواد مغذی، چربی‌های سالم و فیبرها را دریافت خواهند کرد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیاز و سیر به کاهش چربی خون کمک شایانی می‌کند. آجیل بدون نمک نیز بسیار مفید است و کلسترول خون را کنترل می‌کند؛ زیرا سرشار از فیبر است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. علاوه بر این روغن ماهی و انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، شاه ماهی و قزل‌آلا ازآنجاکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند به کاهش چربی خون افراد کمک شایانی می‌کند. مصرف سرکه سیب نیز راه دیگری برای کنترل چربی خون بیماران است؛ این ماده غذایی در درمان بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا، نقرس و بیماری‌های تنفسی نیز مفید است. متخصصان معتقد هستند که ویتامین C و پکتین موجود در سیب نیز قادر است با کلسترول ترکیب شود و آن را از راه صفرا خارج کند؛ بنابراین مصرف سیب به عنوان یکی از میوه‌های چربی‌سوز می‌تواند تا حد زیادی به کاهش چربی خون کمک کند.

نوشیدنی مناسب برای کاهش چربی خون چیست؟

دمنوش‌هایی که حاوی زنجبیل، آویشن، شوید برگ کاسنی، زنیان، عناب و خار مریم است به کاهش چربی خون کمک شایانی می‌کند. هر کدام از مواد ذکر شده می‌تواند در افزایش متابولیسم یا به طور مستقیم در شکستن چربی‌ها مؤثر باشد. علاوه بر این، استفاده از پوست مرکبات به ویژه پوست پرتقال نه تنها به غذا طعم و عطر بهتری می‌دهد، بلکه باعث کاهش سریع چربی خون می‌شود.

کد خبر 552584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.