راهکارهایی برای افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از هک

کنترل دسترسی‌ها در شبکه، نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار، امنیت برنامه، امنیت ابری، امنیت ایمیل، فایروال‌ها و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ به افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از هک شدن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امنیت شبکه در حالت کلی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی در بستر شبکه‌های کامپیوتری کمک می‌کند؛ این اقدامات می‌تواند به صورت راهکارهایی در غالب سرویس‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیاده‌سازی شود. امنیت شبکه چندین لایه دفاعی را در داخل شبکه ترکیب می‌کند که هر لایه مسئول پیاده‌سازی کنترل و خط‌مشی‌ها است بنابراین کاربران مجاز امکان دسترسی به منابع شبکه را دارند، اما کاربران غیرمجاز مسدود می‌شوند و امکان هرگونه سوءاستفاده از آن‌ها گرفته می‌شود. در ادامه به مهمترین موارد و اساسی‌ترین راهکارهای کنترل امنیت شبکه می‌پردازیم:

کنترل دسترسی‌ها در شبکه

لازم است دسترسی‌ها در هر شبکه بزرگ یا کوچک، عمومی یا خصوصی، کنترل شده و محدود باشد؛ در این صورت فقط افراد و شبکه‌های مجاز قادرند به شبکه دسترسی پیدا کنند و خطر بروز مشکلات امنیتی کاهش پیدا می‌کند. یکی از مزیت‌های کنترل دسترسی به شبکه این است که کاربران می‌توانند از طریق تأیید هویت چند مرحله‌ای احراز هویت کنند؛ این روش بسیار مطمئن‌تر از شناسایی کاربران بر اساس آدرس‌های IP یا نام کاربری و رمز عبور است. امنیت همه برنامه‌ها و داده‌های موجود در شبکه بعد از ورود کاربر تضمین می‌شود.

نرم افزارهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار

بدافزارها یا همان نرم افزارهای مخرب شامل ویروس‌ها، تروجان، باج افزار و نرم‌افزارهای جاسوسی است؛ گاهی اوقات یک بدافزار شبکه را آلوده می‌کند، اما تا روزها و حتی هفته‌ها مشخص نمی‌شود. بهترین برنامه‌های ضد بدافزار نه تنها پس از ورود ویروس آن‌ها را اسکن می‌کند، بلکه فایل‌ها را به صورت مداوم از نظر یافتن فاکتورهای غیرعادی، حذف بدافزارها و از بین بردن آسیب‌های ناشی از آن پیگیری می‌کند. اگر فایل شناسایی شده حاوی ویروس باشد، آن فایل تهدیدی برای کامپیوترهای شخصی در نظر گرفته می‌شود و کاربر یک پیام هشدار دریافت خواهد کرد.

امنیت برنامه

هر نوع نرم‌افزاری برای اداره کردن امور مربوط به کسب و کار نیازمند امنیت است، این برنامه‌ها ممکن است توسط خود شما طراحی شده باشد یا خریداری شده باشد. امنیت برنامه‌ها شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و فرایندی است که بتوان برای از بین بردن ایرادات و آسیب‌ها از آن‌ها استفاده کرد. در سطوح مختلف برنامه‌ها مانند طراحی، توسعه، گسترش، ارتقا و نگهداری، تکنیک‌های مختلفی برای آشکارسازی این آسیب‌پذیری‌های امنیتی استفاده می‌شود.

امنیت ابری

امنیت ابری که تحت عنوان امنیت محاسبات ابری نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از سیاست‌ها، مدیریت‌ها، روش‌ها و فناوری‌هایی است که به منظور محافظت از سیستم‌ها، داده‌ها و همچنین زیرساخت‌های مبتنی بر ابر با یکدیگر کار می‌کنند. این اقدامات امنیتی به منظور محافظت از داده‌های ابری، حفظ حریم خصوصی مشتریان و همچنین تنظیم قوانینی برای تأیید اعتبار هر یک از کاربران و دستگاه‌ها به وجود آمده‌اند. یکی از مزایای استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری و امنیت این است که دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزارهای اختصاصی نیست. استفاده از امنیت ابری علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در صرفه‌جویی زمان نیز بسیار مؤثر است. خدمات محاسبات ابری از حداکثر قابلیت اطمینان برخوردار است، به طوری که کاربران می‌توانند با آسودگی خاطر به داده‌ها و برنامه‌های خود در داخل فضای ابری دسترسی داشته باشند. امروزه سازمان‌های بیشتری به مزایای انتقال سیستم‌های خود به فضای ابری پی برده‌اند، محاسبات ابری این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که هزینه‌های خود را کاهش دهند.

امنیت ایمیل

یکی از راه‌های مناسب جهت جلوگیری از نفوذ هکرها، افزایش امنیت ایمیل است. بنابراین لازم است ایمیل‌ها به طور مناسب از لحاظ امنیتی پوشش داده شود تا از بروز حملاتی مانند فیشینگ، تزریق بدافزار و ویروس روی شبکه با استفاده از ایمیل، جلوگیری به عمل آید. توصیه شده است که برای ایمیل خود از پسوردهایی قوی استفاده کنید و از نام، شماره تلفن، آدرس، نام اعضای خانواده در پسورد ایمیل استفاده نکنید، لازم است در گذر واژه خود از علائم ریاضی و کلمه‌ها بهره‌مند شوید.

فایروال‌ها

امروزه با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت و به دنبال آن افزایش تهدیدات و احتمال نفوذ به شبکه، استفاده از فایروال به عنوان یکی از راهکارهای امنیتی بیش از پیش اهمیت یافته است. فایروال‌ها سدی بین شبکه داخلی و شبکه خارجی مانند اینترنت ایجاد می‌کند و از مجموعه‌ای از قوانین تعریف شده جهت مجاز شمردن یا بلاک کردن ترافیک شبکه استفاده می‌کند. یک فایروال ممکن است سخت افزار، نرم افزار یا هر دو باشد. نظارت بر ترافیک شبکه یکی از مهمترین مزایای فایروال‌ها است، زیرا داده‌های ورودی و خروجی از سیستم‌های سازمان‌ها قادر به ایجاد فرصت‌هایی برای تهدید و به خطر انداختن عملکرد سازمان است. فایروال‌ها با قدرت نظارت و پردازش ترافیک شبکه و با کمک قوانین و فیلترهای از پیش تعیین شده، اقدامات امنیتی را انجام می‌دهند.

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ

یک سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) ترافیک شبکه را به طور کامل اسکن می‌کند تا به طور فعال حملات مخرب را مسدود کند. دستگاه‌های IPS ایمن این کار را با همبستگی مقدار زیادی از اطلاعات مخرب جهانی انجام می‌دهد تا بتواند فعالیت‌های مخرب را مسدود کند. با این کار از پیشرفت فایل‌های مشکوک و بدافزارهای در سراسر شبکه و شیوع مجدد حملات پیشگیری می‌شود.

کد خبر 552581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.