رفاه راحت‌طلبان

این نخستین‌بار نیست که دولت در زمان کسری بودجه از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای تامین بخشی از کسری بودجه و درآمدزایی استفاده می‌کند، اما متناسب نبودن مبالغ تعیین شده برای فروش خدمت سربازی به یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث موجود در این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌تازگی کمیسیون تلفیق مجلس نرخ‌هایی برای خرید سربازی ارائه داده که اگرچه فعلاً از دستور کار خارج شده؛ اما چنین نرخ‌هایی خارج از عهده اکثریت مردم است. مشخص نیست چه منطقی پشت این قیمت‌گذاری بوده است؛ ولی قیمت‌گذاری عادلانه به این شکل است که بتوان از طریق آن به کسانی که داوطلبانه عازم سربازی خواهند شد، حقوق مکفی و مناسب داد؛ همچنین کسانی که مایل به سربازی نیستند نیز با پرداخت معادل حقوق یک نفر داوطلب به‌صورت یک‌جا یا قسطی از معافیت برخوردار شوند. نحوه خرید سربازی اعلامی کمیسیون تلفیق، موجب ایجاد تبعیض بین جوانان ذکور در خانواده‌های مستضعف و مرفه می‌شود و پیوست عدالت اجتماعی ندارد.

طرح خرید خدمت سربازی؛ تبعیض آشکار

علی؛ دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد یکی از دانشگاه‌های دولتی در رابطه با طرح خرید سربازی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با ارائه این طرح افرادی که از وضعیت مالی خوبی بهره‌مند هستند و حتی تحصیلاتی ندارند، می‌توانند به راحتی هزینه خرید خدمت سربازی خود را فراهم و به راحتی کارت معافیت دریافت کنند که این عمل باعث ترویج فساد می‌شود.

وی می‌افزاید: طرح خرید سربازی خوب است، اما نیاز به اعمال تغییر دارد. برای دانش‌آموختگان تحصیلات عالی که می‌توانند برای کشور مفید باشند باید تسهیلاتی فراهم شود تا به جای پرداخت چنین مبالغی با پیروی از قوانین و طرح‌های خاص، خدمت مقدس سربازی خود را به اتمام برسانند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد: به نظر من بهتر است برای دانش‌آموختگان کارشناسی اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی صادر شود تا در صورت پذیرش با همان مزایای سربازی، دو سال فعالیت کنند. باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا افرادی که توان مالی خوبی دارند، به‌جای خرید خدمت سربازی و واریز مبالغ هنگفت در ازای دریافت کارت معافیت، هزینه مورد نظر را به حساب متقاضی دیگری واریز کنند تا به جای آنان خدمت کند.

وی ادامه می‌دهد: تمام این پیشنهادات نیازمند اصلاح است، اما طرح خرید خدمت سربازی با شرایط کنونی و هزینه مشخص شده ظلمی علیه قشر ضعیف جامعه و تبعیضی آشکار است؛ زیرا تنها کسانی که بضاعت مالی بسیار خوبی دارند، می‌توانند چنین مبلغی را برای خرید سربازی پرداخت کنند.

طرح خرید خدمت سربازی تنها به نفع ثروتمندان است

امین؛ دانشجوی مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه‌های دولتی نیز طرح خرید سربازی را نامطلوب می‌داند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید جامعه، اکثر افراد توان پرداخت این مبالغ عنوان شده را برای خرید خدمت سربازی ندارند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط و مبالغ خرید خدمت سربازی، این طرح برای عموم جامعه کاربردی ندارد و تنها به نفع ثروتمندان است.

طرحی خوب؛ اما نیازمند بررسی مجدد

ابوالفضل؛ دانشجوی مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه‌های آزاد نیز در رابطه با طرح خرید سربازی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طرح خرید خدمت سربازی خوب است و صفر و صد برخورد کردن با این طرح درست نیست.

وی می‌افزاید: بهتر است مانند طرحی که در مجلس هفتم ارائه شد عمل کنیم تا اشخاصی که علاقه‌مند به انجام خدمت مقدس سربازی هستند، بتوانند مثل یک شغل بدان نگاه کنند و به مدت دو سال با ۹۰ درصد حقوق کادر استخدام نیروهای مسلح شوند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ادامه می‌دهد: با استفاده از مبالغ پرداخت شده توسط افرادی که فرصت انجام خدمت مقدس سربازی را نداشته یا بدان علاقه‌ای ندارند، می‌توان برای سربازان افزایش حقوق در نظر گرفت؛ حتی بیمه و مزایای آنان را نیز به حقوق و مزایای پرسنل کادر نزدیک‌تر کرد.

وی در رابطه با هزینه تعیین شده برای خرید سربازی می‌گوید: اجباری در خرید سربازی برای کسانی که پنج سال غیبت دارند، وجود ندارد و کسانی که توان مالی دارند و تمایلی به انجام خدمت سربازی ندارند، می‌توانند با پرداخت هزینه خدمت خود را بخرند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی اشاره می‌کند: این طرح تمام ابعاد را در نظر گرفته و برای کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز شرایطی تعیین کرده است. به طور کلی در این طرح سعی شده تمام افراد ذی‌ربط مورد پوشش قرار بگیرند.

کد خبر 552566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.