لزوم اجرای پارادایم شیفت در حوزه ترافیک/بازگشایی ۱۶۶ گلوگاه منطقه با اولویت‌بندی

"معتقدم باید دیدگاه ما از سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر پیدا کند، زیرا تنها با ساختن پارکینگ، ترافیک معابر شهر کاهش نمی‌‎یابد؛ ما باید به سمت مدیریت هوشمند ترافیک حرکت کرده و از ابزارهای نوین همچون استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های خلاقانه برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر بهره ببریم"

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه یک در بخش مرکزی کلانشهر اصفهان ۸۱۰ هکتار مساحت دارد که ۲۱۳ هکتار آن را بافت فرسوده شامل می‌شود و ۳۰ درصد جمعیت منطقه در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

منطقه یک با دارا بودن بناها و آثار تاریخی متعدد، قدیمی و مهم و همچنین با توجه به اینکه بخشی از آن در حاشیه زاینده رود قرار گرفته، دارای جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی است، در این منطقه ۱۵ هتل، حدود ۲۷ مهمان‌پذیر، هشت بیمارستان و سه مرکز آموزشی درمانی غیر از مطب پزشکان وجود دارد که نشان از حجم بالای ترددهای شهری را دارد.

وجود ترافیک سنگین بافت مرکزی شهر، دارا بودن بافت فرسوده و وجود گلوگاه‌های ترافیکی فراوان در منطقه، همچنین سرانه پایین فضای سبز و فضاهای ورزشی و تفریحی از مشکلات این منطقه از شهرداری اصفهان قلمداد می‌شود ولی گذر خط دو قطار شهری اصفهان می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد؛ در همین راستا با میثم بکتاشیان، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوایند:

با توجه به تعدد مراکز درمانی و مطب پزشکان علیرغم کم بودن عرض معابر در منطقه، راهکار شما برای باز شدن گره ترافیکی منطقه چیست؟

از وسعت ۸۱۰ هکتاری منطقه یک، حدود ۲۱۳ هکتار را بافت فرسوده و حدود ۱۱۹ هکتار آن را بافت تاریخی تشکیل داده که مجموع آن نزدیک به ۴۰ هکتار ارزیابی شده است؛ با توجه به اینکه این منطقه به لحاظ قرارگیری در بافت مرکزی شهر فاقد حریم است و از سوی دیگر بافت تاریخی و گردشگری شهر آن را در بر گرفته است و به همین جهت با بسیاری از ممنوعیت‌های تاریخی و میراثی برای تعریض گذرها و کوچه‌ها و معابر رو به رو هستیم.

در این منطقه غیر از مطب پزشکان، با وجود هشت بیمارستان و سه مرکز درمانی تقریباً پر حجم ترین تردد حوزه سلامت را شاهد هستیم، برای رفع مشکلات ترافیکی، معتقدم باید دیدگاه از حوزه سخت‌افزاری به سمت حوزه نرم‌افزاری تغییر دهیم،

نیاز به پارادایم شیفت در حوزه ترافیک داریم زیرا تنها با احداث پارکینگ، ترافیک معابر شهر کاهش نمی‌‎یابد؛ به نظر می‌رسد باید به حوزه مدیریت هوشمند ترافیک ورود پیدا کرده و از ابزارهای نوین با استفاده از استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های خلاقانه برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر بهره ببریم، البته در منطقه یک به این حوزه ورود پیدا کرده و با مکاتبات انجام شده با مدیریت پژوهش شهرداری به دنبال استفاده از ابزارهای نوین هستیم.

باید بپذیریم که در همه جای دنیا نیز بخش‌هایی از هسته مرکزی شهر دارای محدودیت‌هایی است؛ باید به سمتی حرکت کنیم که این بافت‌ها به کاربری‌های گردشگری تبدیل شده و مردم بتوانند از راه گردشگری درآمد کسب کنند. شهرداری نیز باید به‌گونه تسهیل‌گری کند که بتوان آن بافت را فعال و پویا کرده، حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم به این بافت‌ها وارد شده و بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به هر حال باید بپذیریم که بخشی از بافت‌های تاریخی و هسته مرکزی شهر دارای محدودیت‌هایی است، این بافت‌ها باید به کاربری‌های گردشگری تبدیل شود و برای مردم ساکن در آن تولید ثروت شود تا با کسب درآمد در محل‌های دیگر ساخت و ساز انجام دهند؛ شهرداری باید سیاست‌های خود را در بافت تاریخی و گردشگری به گونه‌ای تسهیل گری کند تا بافت پویا شود.

منطقه باید همانند یک موجود زنده دیده شود که همه ابعاد آن با هم رشد کند، با توجه به وجود ۱۶۶ گلوگاه ترافیکی منطقه و بررسی آن، سعی داریم به جهت گران بودن زمین با اولویت‌بندی و در نظر گرفتن بودجه، نسبت به بازگشایی گلوگاه‌ها اقدام کنیم؛ البته حدود ۱۰ درصد از کل بودجه منطقه در سال آینده برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

چشم‌انداز و برنامه شما برای سال آینده در شهرداری منطقه یک برای موضوعات ترافیکی چیست؟

علاوه بر آزادسازی گلوگاه‌ها، اگر تملک و احداث پروژه‌هایی همچون احداث ادامه خیابان زاهد به خیابان شهید فروغی به عنوان یکی از خیابان‌های طرح تفصیلی انجام شو، بخش عمده‌ای از ترافیک منطقه کاهش می‌یابد.

برای مدیریت هوشمند ترافیک و پارک حاشیه‌ای جهت استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در زمینه هوشمندسازی و مدیریت نرم‌افزاری ترافیک جلساتی در حال برگزاری است تا این موضوع را به نتیجه برسانیم، همچنین افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری، ایجاد خطوط اتوبوسرانی در خیابان‌های زاهد و میرداماد، افزایش مسیرهای حمل و نقل عمومی در منطقه برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و برنامه‌ریزی برای ایجاد خط تندروی اتوبوس از میدان آزادی تا پل فلزی از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه برای سال آینده است، اما این برنامه‌ها زمانی کاربردی می‌شود که هسته مرکزی شهر خودرو محور نباشد.

با توجه به نیاز بودجه ۴۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام منطقه، چه تدبیری در این باره اندیشیده‌اید؟

بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه تمام مربوط به خیابان زاهد است، خیابانی که آخرین حلقه شبکه طرح تفصیلی و شبکه معابر منطقه را تکمیل می‌کند، اجرای این پروژه در محله‌های علی قلی آقا و جامی تحول ویژه و ارزش افزوده ایجاد خواهد شد، برای سال آینده ۲۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده تا در چهار فاز اجرایی شود.

دو پروژه قطار شهری و پارکینگ زیرسطحی اردیبهشت در منطقه یک نیمه تمام بوده است، البته تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پارکینگ اردیبهشت انجام شده، تملک و آزادسازی سه ایستگاه خط دوم قطار شهری انجام شده و در حال حاضر فضاهای حاشیه‌ای همچون رمپ‌ها و هواکش‌ها نیز در دستور کار است و آزادسازی آن در حال تکمیل است.

تقریباً پروژه نیمه تمامی در منطقه به جز قطار شهری نداریم، البته بهسازی و ساماندهی خیابان‌های منتهی به چهارباغ در دستور کار بوده، سنگ‌فرش خیابان جهان‌آرا تا ۲۲ بهمن ماه به اتمام خواهد رسید، خیابان کوالالامپور نیز به مرحله به حفاری دستگاه‌های خدمت‌رسان رسیده و تلاش داریم تا پایان سال به بهره‌بردای برسد و سپس عملیات عمرانی خیابان عالم‌آرا نیز آغاز می‌شود.

یکی از پروژه‌های مهم نیمه‌کاره دیگر، پیاده‌راه‌سازی مادی نیاصرم است که می‌تواند فضای شاد و مفرحی برای شهروندان به ارمغان آورد که فاز نخست آن تکمیل شده و فاز دوم آن تا قبل از پایان سال آغاز می‌شود که امیدواریم تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام برسد.

مرمت ابنیه تاریخی همچون حمام علی‌قلی‌آقا، خانه امیرقلی، خانه انقلاب، خانه روضاتی و خانه روغنی واقع در محله علی‌قلی‌آقا که در تملک شهرداری بوده، انجام شده است.

چند درصد از بودجه سال جاری منطقه محقق شده است، میزان بودجه سال آینده چقدر پیشنهاد شده و نسبت به بودجه امسال چند درصد رشد خواهد داشت؟

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری منطقه یک ۲۱۱ میلیارد تومان بوده است که در زمان حضور بنده ۲۸ از آن تحقق یافته بود، اما در حال حاضر حدود ۳۹ درصد آن محقق شده است؛ برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان سال حداقل ۷۰ درصد بودجه را محقق کرده و بتوانیم کارها را به نحو احسن پیش ببریم.

برای سال آینده بودجه پیشنهادی منطقه به میزان ۲۵۳ میلیارد تومان و افزایش ۲۰ درصدی نسبت به بودجه امسال پیشنهاد شده که امیدواریم تصویب و سال آینده اهداف و برنامه‌ها با قوت اجرایی شود.

برای سال آینده ۲۲ پروژه مهم و شاخص شهری و ۶۲ پروژه منطقه‌ای در منطقه یک تعریف شده که از جمله آنها می‌توان به مجموعه تئاتر شهر، مجموعه فرهنگی شهید بهشتی جنب منزل آن شهید والامقام شهید بهشتی و یک گالری شهری واقع در رفیوژ میانی چهارباغ پایین اشاره کرد.

کد خبر 552550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.