بهترین خرابه‌های بازمانده از دوران تمدن مایا

قوم «مایا» به گروهی از مردم اهل آمریکای‌میانه اشاره دارد که از نظر فرهنگ و زبان با سایر مردم کشور خود تفاوت‌های زیادی داشتند. خرابه‌های بسیاری از دوران تمدن مایا به جای مانده است که امروزه گردشگران زیادی را به سمت خود فرامی‌خواند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «مایا» یکی از شش مهد تمدن برتر جهان به شمار می‌رود و به گروهی از مردم باستان اشاره دارد که اصالتاً در آمریکای‌میانه به سر می‌بردند؛ با این حال جوامعی از مکزیک را نیز دربرمی‌گرفتند. در نقشه جغرافیایی امروز، مایای باستان بخش‌هایی از جنوب شرقی مکزیک، سراسر برزیل و گواتمالا و درنهایت مناطق غربی السالوادور و هندوراس را دربرگرفته است. مهم‌ترین ویژگی تمدن مایا برخورداری از خط نوشتاری هیروگلیف بود که پیشرفته‌ترین خط نوشتاری آن زمان به شمار می‌رفت. علاوه بر این قوم مایا در هنر، ریاضیات، نجوم و تقویم بسیار مهارت داشتند و به‌واسطه همین نیز در جهان به شهرت بالایی دست یافتند.

قوم مایا در طراحی شهرهای خود ظاهراً از اصول خاصی پیروی نمی‌کردند و به طور نسبتاً تصادفی به ساخت و ساز می‌پرداختند. جالب اینکه اگرچه برنامه‌ریزان در طراحی شهرهای این قوم از استعداد ویژه‌ای برخوردار نبودند، با این حال آثار معماری منحصر به فردی از خود به جای گذاشته‌اند که نه تنها در آن دوران بی‌رقیب بود بلکه با زیبایی منحصر به فرد خود هم‌اینک نیز خرابه‌های به جا مانده از آن‌ها در سراسر جهان شهرت دارد.

در ادامه به معرفی چند نمونه از آثار معماری دوران تمدن مایا در گواتمالا پرداخته می‌شود که هر ساله سیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کند.

تیکال

تیکال از شهرهای مشهور و پررونق دوران مایا در گواتمالا به شمار می‌رود که بیش از سایر خرابه‌های به جا مانده از این تمدن، جهانگردان را به سمت خود روانه می‌کند. ساخت شهر تیکال به قبل از دوران کلاسیک مایا باز می‌گردد و اهمیت آن تا پایان دوران کلاسیک با ۱۰۰ هزار جمعیت حفظ شد. در واقع، پس از ایجاد معابد بی‌شمار در تیکال، این شهر به شهرت ملی و حتی بین‌المللی دست پیدا کرد و به شهر امپراطوری گواتمالا تبدیل شد.

در حال حاضر تیکال در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد و جالب اینکه بیش از سه هزار خرابه در پارک ملی آن واقع شده است. باستان‌شناسان در فوریه سال ۲۰۱۸، با استفاده از تکنولوژی‌های لیزری پیشرفته به این واقعیت پی بردند که بیش از ۶۰ هزار خرابه در اطراف گواتمالا وجود دارد و حتی تیکال بخشی از یک شهر بزرگ‌تر بوده است که برای مدت زمانی طولانی زیر یک سایبان جنگلی پنهان شده بود.

بهترین خرابه‌های بازمانده از دوران تمدن مایا

یاخا

یاخا که در لغت به معنای آب به رنگ سبز-آبی است سومین خرابه بزرگ به جا مانده از دوران تمدن مایا در گواتمالا محسوب می‌شود. به ادعای باستان‌شناسان بیش از ۵۰۰ خرابه دیگر در اطراف یاخا وجود دارد که بین تیکال و کشور بلیز در آمریکای مرکزی واقع شده است. یاخا در جوار رودی به همین نام واقع شده و خرابه‌های زیادی نظیر ۹ معبد هرمی شکل، زمین‌های بازی متعدد و سایر جاذبه‌ها را دربر گرفته است.

ایکسیمچ

ایکسیمچ که امروزه از آن جز خرابه‌ای زغال‌مانند چیزی به جای نمانده است، در دوران باستان پایتخت پادشاهی پساکلاسیک کاچیچیکل مایا به شمار می‌رفت. این شهر باستانی در زمان‌های تمدن مایا شامل معبدها، هرم‌ها، نقاشی‌های دیواری باستانی و سایر جاذبه‌های شگفت‌انگیز بود. ایکسیمچ در میان اقوام مایا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود؛ چراکه محلی برای ادای آئین مذهبی و جشن‌های آنان محسوب می‌شد و جالب است بدانید که امروزه نیز بسیاری از مردم گواتمالا مراسم خاص خود را در این مکان برگزار می‌کنند.

بهترین خرابه‌های بازمانده از دوران تمدن مایا

ال میرادور

ال میرادور که به شهر گم‌شده مایا نیز شهرت دارد، یک مکان بزرگ مایایی قبل از کلمبیا به حساب می‌آید که در شمال بخش مدرن ال پتن، گواتمالا واقع شده است. بسیاری از مورخان، ال میرادور را از جنبه‌های مختلف، بزرگ‌ترین شهر تاریخ مایا در نظر گرفته‌اند؛ این در حالی است که هم‌اینک ال میرادور دومین خرابه بزرگ مایا به شمار می‌رود ضمن اینکه بالاترین تمرکز خرابه‌های مایا در سراسر جهان را از آن خود کرده است.

کویریگوآ

کویریگوا که در امتداد رودخانه موتاگوآ و در جنوب شرقی گواتمالا واقع شده است نیز در لیست محبوب‌ترین خرابه‌های بازمانده از دوران تمدن مایا محسوب می‌شود. از برجسته‌ترین ویژگی‌های کویریگوآ می‌توان به پلازای بزرگ آن اشاره کرد که بزرگترین فضای عمومی کل تمدن مایا به شمار می‌رود. اگرچه کویریگوا نسبت به سایر شهرهای دوران مایا از اندازه بسیار کوچکی برخوردار بوده با این حال، وجود پلازای بزرگ، آن را اهمیت ویژه‌ای در تاریخ تمدن مایا برخوردار کرده است.

کد خبر 552475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.